Gå til innhold

Grafisk designer - Valget videre


Andreas:)

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kastet bort to år av livet mitt til ett yrke jeg ikke har interesse for. Men nå vet jeg ihvertfall hva jeg vil bli her i livet. Hver dag sitter jeg en liten time foran pcen min og redigerer bilder. Jeg har drevet med photoshop i cirka 4 år og er enda forelsket i det. Har nettopp begynt så smått med cinema 4D. Tingen er at jeg ikke har lyst til å gå så mange år til på skolen, jeg er svært lei og vil egentlig bare begynne å tjene litt penger så jeg slipper å måtte jobbe så mye på fritiden. Jeg har leitet en god del etter informasjon på nettet men finner ikke så mye. Eller det jeg finner er mye forskjellig. Jeg lurer på følgende:

 

1) Er mediagrafiker det samme som grafisk designer?

2) Hva må jeg gå etter jeg er ferdig med medier og kommunikasjon?

3) Hvor mange år må jeg gå på skole for å bli grafisk designer og hvor?

 

Jeg vil også si at jeg er ikke interessert i hvor mye jeg tjener, så lenger jeg får jobbe med det jeg liker. (photoshop, after effects, cinema osv.)

 

Her er en film jeg ble veldig inspirert av: http://www.youtube.com/watch?v=LdF5do2YVwM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge fag har veldig likt innhold, men krever forskjellig utdanning.

Går du mediegrafikerfaget så ender du opp med et svennebrev.

Mens en grafisk designer ender opp med en bachelor/master.

 

Mediegrafiker

  • Videregående trinn 1 (Vg1): medier og kommunikasjon
  • Videregående trinn 2 (Vg2): medier og kommunikasjon
  • To år opplæring i bedrift: mediegrafikerfaget
     
    Etter 2 år på VGS og 2 år i bedrift er du fult utdannet som mediegrafiker.

Grafisk designer

  • Videregående trinn 1 (Vg1): medier og kommunikasjon
  • Videregående trinn 2 (Vg2): medier og kommunikasjon
  • Generell studiekompetanse http://www.samordnao...udiekompetanse/
     
     
    Etter 3 år på VGS og 3/5 år på univeristet så er du utdannet grafisk designer.

Her har du en liste over skoler som fører grafisk design

http://utdanning.no/...=grafisk+design

 

 

MEN, det skader ikke å søke på jobber som omhandler begge selv om du ikke er ferdigutdannet.

Har du det som skal til for bedriften du søker i så trenger ikke alltid skoleutdanning å ha noe å si.

Så jeg oppdfordrer til å kikke litt rundt på Finn.no etter stillinger. Se gjerne hva bedriften er ute etter når det kommer til kompetanse og utdanning.

 

Og siden du er skolelei så blir jo mediegrafiker den raskeste veien ut til jobb og penger.

Da kan du egentlig begynne å søke på jobb nå.

Endret av Hille
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nettopp vært hos skole rådgiveren, hun ringte inntakskontoret og snakket med sjefen der. Han fortalte hun at det ikke er mulighet for meg til å gå media til neste år ettersom at jeg hadde for dårlige karakterer i tiende klasse. Eneste valget jeg har nå er å gå påbygg til neste og få generell studiekompetanse, og så gå høyskole eller universitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...