Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med Asus 500 g WLAN


Anbefalte innlegg

Fikk nettopp en Asus 500 g router og et SMC pci kort til maskina i stua.

 

Finner routeren der inne, med bra signal, men jeg får ikke kobla meg på. Fant et par andre routere i blokka også, og den ene er ubeskytta. Fikk kobla meg på den, men finner hverken internett eller maskiner på den.

 

Noen ganger finner jeg plutselig ikke routeren min, heller.

 

Har NGT med Netopia router. Asus 500 g routeren er satt opp som accesspunkt.

 

Er det noen som har peiling og gidder å hjelpe meg litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke dumt, men akkurat nå har jeg ikke noe connection i det hele tatt... Sliter litt...

 

Hvis jeg setter alt på default i routern, så får jeg kontakt (har ikke prøvd å pinge da) Problemet, er at da har jeg null kontakt med internett. Setter jeg den som access point, får jeg internet på maskina som er kobla via lan, men null kontakt med maskina i wlan.

 

SLITER.

Lenke til kommentar

Sinnsykt irriterende...

 

Setter opp fabrikkinstillinger, bytter til access point, og setter på "open system or shared key". Da finner maskina routeren og så går det et halvt minutt eller mindre før man hører at disken går litt, også forsvinner connection..

 

Rekker ihvertfall ikke pinge noe...

Lenke til kommentar

Altså... jeg har internett hele veien fra ngt via netopia routeren og asus router/AP og inn i maskina mi via LAN. Tror Asusen autodetecter om kablene er kryssa eller ikke også.

 

Internett er egentlig uvesentlig i det tilfellet her. Hadde jeg bare klart å få nettverk mellom maskina som er kobla i AP og den som har et WLAN kort, så hadde jeg vært fornøyd for i kveld (dessuten så hadde nok alt funka da.)

 

Men kom gjerne med råd. Jeg er helt blank nå.

Lenke til kommentar

Det må tydeligvis være oppsette i routern. Jeg får jo kobla meg på det andre AP'et i bygget (aner ikke hvem som eier det, det heter "qwerweryqe" eller noe sånt, altså bare kludra på plass).

 

Kanskje jeg skal prøve å sette opp som router (men da kan jeg bare velge statisk ip?)

 

Det her var ikke for amatører, tydeligvis.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en trådløs router, men av annet merke. Den fungerer som en gateway, ikke router hvis jeg ikke husker helt feil (det er et valg i menyen som bestemmer om den er gateway/router).

 

Har du en DHCP-server på routeren? Får maskinen i stua IP den korte tiden den er koblet på?

 

På min router er det mulig å stenge ute alle kort som ikke er på listen over MAC-adresser jeg har angitt, kan det være et slikt problem du har?

Lenke til kommentar

jeg kan velge gateway, router eller accesspunkt. Det står mye skryt om den på barbara.no

 

Det var visst en fordel å bruke accesspunkt med ngt, pga at linja allerede går gjennom en router (netopia'n ligger under skrivebordet her...)

 

Grunnen til at denne er kjekk å ha, er at den fungerer som et AP, med integrert hub (så jeg kan koble maskina som står ved AP rett på).

 

 

Disse valgene har jeg:

 

Gateway

Home Gateway In this mode, we suppose you use WL500g to connect to Internet through ADSL or Cable Modem. And, there are many people in your environment share the same IP to ISP.

 

Explaining with technical terms, gateway mode is , NAT is enabed, WAN connection is allowed by using PPPoE, or DHCP client, or static IP. In addition, some features which are useful for home user, such as UPnP and DDNS, are supported.

 

Router

In Router mode, we suppose you use WL500g to connect to LAN in your company. So, you can set up routing protocol to meet your requirement in office.

 

Explaining with technical terms, router mode is, NAT is disabled, static and dynamic routing protocol are allowed to set, and WAN connection is allowed only by using static IP.

 

Access Point

In Access Point mode, all 5 Ethernet ports and wireless devices are set to locate in the same local area network. Those WAN related functions are not supported here.

 

Explaining with technical terms, access point mode is, NAT is disabled, one wan port and four lan ports of WL500g are bridged together.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at maskina i stua får ip, det tar omtrent den tida det skulle ha tatt å få ip, før den bryter.

 

Prøvde også å koble fra maskina ved AP, men det var akkurat samme prob.

 

Regner med at når det står "signal: very good", så er det ikke avstand som er problemet mitt ihvertfall...

Lenke til kommentar

Akkurat det jeg holder på med. Ser ut til at det var i nærheten av å hjelpe, for nå fikk jeg faktisk en feilmelding. I min verden er feilmelding en god ting...

 

Det står "Windows Error: A duplicate name exists on the network." Eller noe sånt.

 

Maskinene har forskjellige navn. Ihvertfall nå. Tror det var noe lignende før. Hva forårsaker den feilmeldinga da?

Lenke til kommentar

Det nærmeste jeg har kommet nå, er å sette opp maskina med fast ip i standardområdet for routern (da kommer jeg ikke på nett, men den kobla til og fra)

 

Satte opp routern som AP, får da en annen ip serie. Så nå har jeg faktisk kontakt mellom klient og AP, men ikke via riktig gateway, så jeg kommer ikke på nett.

 

Forrige gang jeg prøvde å bytte til riktige tcp ip instillinger, ble det brutt. Skal prøve igjen nå. Uff... begynner å bli lei nå. HJELP...

Lenke til kommentar

pokker...

 

der trodde jeg at jeg hadde den. Ser ikke noe om DHCP noe sted når den er satt opp som AP. Gikk inn og satte ip instillingene til fast i AP, og tenkte kanskje det skulle hjelpe, men akkurat samme skjedde:

 

Idet jeg bytter WLAN klienten over til riktige instillinger, så kommer jeg på nett i noen sekunder. Rekker nesten å komme inn i det web baserte grenesnittet til AP (den loader framesa og fargene og mesteparten av teksten, men før den rekker å hente bilder blir det brutt.

Lenke til kommentar

Kanskje routern er problemet. Etter at jeg prøvde å gå inn i config fra WLAN, kom jeg ikke inn fra LAN heller. Måtte kutte strømmen litt. Når jeg kobla opp igjen, fikk WLAN maskina kontakt og fant den andre pc'n i arbeidsgruppa.

 

Måtte selvfølgelig prøve å komme inn i config igjen, og da ble det brutt.

 

Pussige greier. Kan jo hende jeg har satt opp tcp ip litt feil og, men det virker jo helt fint via LAN, og det burde jo være samme instillingene i WLAN? Har til og med kobla fra LAN maskina og prøvd samme ip over WLAN. Ingenting funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...