Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal om en stund inn til sesjon del 2 og vurderer å søke meg til panserbataljonen. Har hørt mye om de forskjellige eskadronene, men synes spesielt kavalerieskadronen høres interessant ut. Da tenker jeg på oppklaringstroppen!

 

Men jeg har noen spørsmål:

 

Hvor mye felttjeneste?

Er det mange søkere til eskadronen?

Hvilke kjøretøy er oppklaringstroppen oppsatt på?

Blir det mye kjøring med scooter?

Er det mye skyting i eskadronen (i forhold til de andre eskadronene?

Hvilken utstyrsats er eskadronen oppsatt med (klær)?

Og hva kreves for å være i oppklaringstroppen?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Skal om en stund inn til sesjon del 2 og vurderer å søke meg til panserbataljonen. Har hørt mye om de forskjellige eskadronene, men synes spesielt kavalerieskadronen høres interessant ut. Da tenker jeg på oppklaringstroppen!

 

Men jeg har noen spørsmål:

 

Hvor mye felttjeneste?

Er det mange søkere til eskadronen?

Hvilke kjøretøy er oppklaringstroppen oppsatt på?

Blir det mye kjøring med scooter?

Er det mye skyting i eskadronen (i forhold til de andre eskadronene?

Hvilken utstyrsats er eskadronen oppsatt med (klær)?

Og hva kreves for å være i oppklaringstroppen?

 

Takk for svar :)

 

Nå har jeg bakgrunn som stormer i PBN, men kan nok komme med noen gode antagelser:

 

1 - Det er generelt mye felttjeneste i hele Panser, jeg tror jeg telte maks 70 netter utenfor leir på alt fra store vinterøvelser til overnatting på skytebanene for enkelthetens skyld. Endte selv opp på 50 netter, og tviler på at det er mindre i kavesk

2 - Såvidt jeg vet (rett meg hvis jeg tar feil, er 4 år siden jeg var på sesjon) blir man bare fordelt til bataljon og ikke eskadron. Jeg vil ikke si kavesk er mer populært enn de to stormeskadronene, men er nok ikke minst populært heller. Generelt er Panser en av de mest ønskede førstegangstjenestene

3 - Panset oppklaringstropp har CV90'er iallefall. Mer vet jeg ikke

4 - Usikker på scooter

5 - Er nok med fokus på patruljetjeneste enn direkte store stridskontakter, derav mindre skyting enn storm. Men fortsatt mer skyting med håndvåpen enn støtteesk'en og stridsvognesk'en.

6 - Vet ikke om noen stor forskjell

7 - Som alle andre plasser, motivasjon, evne til å hate litt godt på lange oppklaringsturer med tung sekk og generelt grei kondisjon

 

Dette ble kanskje sett veldig fra en gammel stormers side, men håper noe var til hjelp

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Gammel tråd men tenkte jeg skulle svare siden kavesk var fantastisk gøy og sikkert det nærmeste en kommer jegertjeneste uten å komme seg inn i en spesialstyrke.

 

-Hvor mye felttjeneste?

Mye. Vi hadde rundt 80 feltdøgn.

 

-Er det mange søkere til eskadronen?

Ja. Patruljetroppen er ettertraktet fordi en har mulighet til å få skarpskytterutdanning.

 

-Hvilke kjøretøy er oppklaringstroppen oppsatt på?

 

Patruljetroppen bruker hovedsaklig ATV og scooter i tillegg til MB og beltevogn.Tropp 2 har CV90.

 

-Blir det mye kjøring med scooter?

Nja. Første halvåret er stort sett bare gåing.

 

-Er det mye skyting i eskadronen (i forhold til de andre eskadronene?

Ja. Bare i rekrutten hadde vi 3-5 skytedager i uken.

 

-Hvilken utstyrsats er eskadronen oppsatt med (klær)?

Jegersats

 

-Og hva kreves for å være i oppklaringstroppen?

 

Det var hard konkurranse for å bli med i patruljetroppen. Bare de som utmerker seg gjennom rekrutten får bli med. 15 stykker fordelt på 3 lag hvorav 3 får skarpskyttertrening (mulig dette varierer fra år til år, men slik var det da jeg var inne).

 

 

Patruljetroppen er ikke en normal førstegangstjeneste. Om du ikke er forberedt på blodslit, kulde (man fyrer ikke i patruljetelt uansett hvor kaldt det er) og høye forventninger burde du prøve noe annet.

Lenke til kommentar

Gammel tråd men tenkte jeg skulle svare siden kavesk var fantastisk gøy og sikkert det nærmeste en kommer jegertjeneste uten å komme seg inn i en spesialstyrke.

Det er forskjell på oppklaring- og jegertjeneste, selv om det selvfølgelig er mye det samme. Jegere finner man ikke bare i spesialstyrkene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...