Gå til innhold

Kompakt Mekanisk Tastatur


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt diverse spille tastatur gjennom tidene, men alle har vært vanlige tastatur med rubber domes. Så da tenkte jeg at nå er det på tide å prøve mekanisk.

 

Problemet mitt er plass, jeg har kun 36 cm å gå på, dette utelukker meste parten av mekaniske tastatur. Jeg kan strekke meg til 37 cm, kanskje 38 cm, men da kommer venstre ende utafor pulten.

 

Nå bruker jeg Logitech G19 og Razer Nostromo. G19 bruker jeg til MMO spill og skriving, mens Nostromoen er til FPS spill da jeg trenger mere muse plass, G19 tar opp 1:3 av muse matten, uakseptabelt i skyte spill, det jeg spiller mest.

 

Jeg har funnet CoolerMaster Storm QuickFire Rapid som virker bra, men den er bare tilgjengelig med red og black switches. Jeg har lest meg til at Brown er det jeg vil ha ettersom jeg skriver en del samt spiller. De skal vist også være en god introduksjon til mekaniske tastatur.

 

Det andre jeg fant heter Thermaltake eSport MEKA, men den har samme problemet, ikke brown switches.

 

Jeg finner også fint lite anmeldelser av disse, det er alltid store broren som blir anmeldt.

 

Så det jeg ser etter er et mekanisk spille tastatur på rundt 36 cm med MX Cherry brown switches, bak belyst og funksjons taster hadde også vært greit, men er ikke noe must.

 

Eller kanskje jeg tar helt feil med brown switches, at kanskje jeg burde vurdere red eller black? Jeg har ikke mulighet for å prøve i butikk ettersom jeg bor i ingen manns land. Skal en tur til Oslo om noen uker da, så jeg kan forsåvidt vente for å prøve senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv et CM Storm Trigger, med Black switches, de er litt tyngre å trykke ned, husker ikke nøyaktig hvor mye som skulle til.

 

Er veldig fornøyd, skriver en del på det og det har aldri blitt slitsomt at tastene er litt tunge. Litt usikker på den nøyaktige lengden dog, du finner det nok lett om du googler det ;)

 

Tror egentlig ikke det blir noe særlig vanskeligere å skrive selv om du har Black ;)

Lenke til kommentar

Sikkert ett godt tastatur, men på 47,5 cm blir det for stort. Jeg trenger ett kompakt tastatur som enten mangler num tastene, pil tastene eller kombinerer disse inn i samme taster via en fn tast eller noe slikt.

 

Nå vurderer jeg CM QuickFire TK. Trodde først dette var en full size versjon av QuickFire Rapid, men det viste seg at det kun var 1 cm lenger med en smartere løsning på taste oppsettet. Har funnet ut at tastaturet kan være litt større enn tidligere antatt også fordi håndleddet starter å hvile ca. under "A" tasten, så alt til venstre for "A" kan være utafor pulten, noe som legger til en 2-5 cm i størrelse, men full size er fortsatt for stort.

Lenke til kommentar

Sikkert ett godt tastatur, men på 47,5 cm blir det for stort. Jeg trenger ett kompakt tastatur som enten mangler num tastene, pil tastene eller kombinerer disse inn i samme taster via en fn tast eller noe slikt.

 

Nå vurderer jeg CM QuickFire TK. Trodde først dette var en full size versjon av QuickFire Rapid, men det viste seg at det kun var 1 cm lenger med en smartere løsning på taste oppsettet. Har funnet ut at tastaturet kan være litt større enn tidligere antatt også fordi håndleddet starter å hvile ca. under "A" tasten, så alt til venstre for "A" kan være utafor pulten, noe som legger til en 2-5 cm i størrelse, men full size er fortsatt for stort.

 

Du kan jo se på "Gigabyte Aivia Osmium" Hvis jeg ikke tar feil så er de 45,4 cm.

Det har cherry mx-red, mx-brown er jo litt tyngre å trykke ned og er litt mer stille.

Endret av crunzaty
Lenke til kommentar

custom-pc-review-max-keyboard-durandal-mechanical-gaming-keyboard-review-1.jpg

Gikk fra G15 til MX Brown switches, det funker fint, best of both worlds mellom red til gaming og blues til skriving.

 

Finnes i alle switches

http://www.netonnet....Tesoro+Durandal

 

Ville selv ha Qpad MK-50 men de finnes kun i norge i rød mx switches.

 

Durandal er vel som de fleste standard keyboards til en rimelig pris.

Fant ut at jeg ikke trengte verken lys eller håndleddstøtte etter et par dager, ser aldri ned på tastaturet uansett når jeg skriver, kan se alle knappene pågrunn av at det er så hvite.

https://www.youtube.com/watch?v=RV1P93l9O1w

Endret av nipton
Lenke til kommentar

Hva med dette ?

Det er lite og enkelt, tåler juling og fåes med blå, brune, røde og sikkert black.

Bestiller du svensk/finsk layout og deretter norske/danske taster, så bytter du dem rett og slett ut. Ekstratastene koster 6 dollars.

Det er et forholdsvis dyrt tastatur, men tror ikke du finner så mange andre som er bedre. Det har ikke makrotaster og heller ikke bakgrunnslys, men det enkleste er ofte det beste.

Selv har jeg fullversjonen med keypad h.side.

Lenke til kommentar

Hva med dette ?

Der har vi noe ja.

 

Jeg har null bruk for makro taster. Har eid diverse gaming tastatur opp igjennom tidene og har aldri brukt makro tastene. Media taster derimot hadde vert greit.

 

Har mulighet til å prøve diverse tastatur til helgen, så da får jeg en feel for de forskjellige switchene, og diverse tastatur.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Av de hittil 2 reelle alternativene med tanke på størrelseskravet ditt (CM Storm Quickfire TK og Filco Majestouch-2) ville jeg gått for CM sin. Filco er riktignok et "høyere ansett" merke, men kvalitetsforskjellen på disse to tastaturene skal ikke være den helt store.

 

Og i og med at Filco MJ2 må bestilles fra utlandet og medfører moms og porto (mulig portofritt fra Amazon UK, men der spises det opp av høyere pris) i tillegg til at det tar lenger tid å få det tilsendt, blir CM Storm QF TK et mer fornuftig valg etter mitt syn (enklere og billigere i tilfelle evt reklamasjon e.l. også).

Endret av hår null
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...