Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lydisolering 2 etasje


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har kjøpt meg hus hvor jeg bor i 2. etasje, og leier ut 1. etasje. Det har etter hvert vist seg at dette huset er veldig lytt, og vi kan høre de i første etasje VELDIG godt, tilogme vanlig snakking kan høres.

 

Noen som har noen tips om hvordan jeg kan isolere gulvet mitt, slik at vi ikke vil høre de nede i 1. etasje så godt?? Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vurdert å skru opp ekstra gipsplater i taket nede istedenfor å legge nytt gulv oppe.

 

Desverre har jo leieboerne flyttet inn der nå.... Jævli kjedelig for dem at jeg skal begynne å bygge tak i hele leiligheten :/ Om gulvet isoleres hos meg, så må vell det fungere litt??

Lenke til kommentar

For å forstå lyddemping, må du forstå hvordan lydbølger oppfører seg. Dette er bølger som når trommehinen og det indre øret, for så å lage lyd i hjernen. Akkurat som lys reflekteres disse bølgene av materiale, i tillegg til dette overfører de kinetisk energi gjennom materialer. Harde, ubøyelige materialer som stål, betong og gips leder lyd veldig godt. Myke, porøse materialer som puter, bomull eller glava er flinke til å "diffuse" lyden, dvs. reflektere den frem og tilbake i flere retninger, og dermed "stumme" ut mye av støyet.

 

Når det kommer til akkurat hvilke materialer som her trengs, anbefaler jeg deg å se mot musikk og lydstudio.

Lenke til kommentar

Har samme situasjon, horisontaldelt tomannsbolig fra 1948, påbygd 1970. Det vil si, vi hører lite direkte fra stue til stue. Men om dørene ut til gangen står åpen i begge leilighetene, hører vi hverandre godt. Vi lukter tilogmed når katten til leieboerne har brukt kattedoen sin, eller hva de har til middag. Det svake punktet er trappa, og veggen mot trappegang. Her ser vi det komme lys gjennom når vi står i mørket. Og der det kommer lys gjennom, kommer det lyd gjennom.

Trinn en er derfor for oss å fuge alle sprekker i/omkring trappa. Deretter skal vi nok lekte og isolere under trappa samt i veggen mot trappa og legge dobbel gips.

 

Tipset til trådstarter er derfor å først se etter opplagte lekkasjer mellom leilighetene, og tette disse med en egnet fugemasse. Seinere, når leieboerne flytter ut eller tar lang ferie, bør dere vurdere en lydhimling med dobbel gips i takene nede, samt på vegger mot trappegang eller tilsvarende fellesrom. Det forsinker også brannspredning mellom boenhetene ganske effektivt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Går ut fra at huset har etasjeskiller i tre:

 

Dersom du hører luftstøy (snakking etc) i rommet/etasjen over, kan det være at det ikke er isolasjon i bjelkelaget mellom etasjene. Dersom du hører trinnlyd også, forplanter dette seg gjennom selve bjelkelaget, og vil være godt merkbart dersom taket i etasjen under er lektet ned direkte fra bjelkelaget. For å få et akseptabelt resultat (bra blir det aldri, så lenge det er etasjeskiller i tre) må du ta ned taket i underetasjen, tette alle skjøter med fugemasse, legge på skikkelig isolasjon i bjelkelaget, og legge nytt tak hvor lektene henger i lydbøyler festet til veggene, slik at hverken lekter eller andre deler av taket er i kontakt med bjelkelaget. Helt bra blir det nok aldri, vi bygget ny vertikaltdelt 2-mannsbolig for noen år siden, isolert og konstruert etter alle kunstens regler, men kunne fortsatt godt høre støy fra etasjen over. Mest trinnlyd, ikke så mye luftstøy. Nå bor vi i en hel tomannsbolig fra 60-årene, og her er også problemet veldig godt merkbart, men så lenge det er bare vår egen (familiens) støy, er det ikke noe praktisk problem.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...