Gå til innhold

Installere 2 OS i en Laptop - (ASUS ZENBOOK Touch U500VZ)


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en http://www.tu.no/tes...trolig-kjapp-pc. Den kommer med Win 8, men jeg vil ha Win 7 Ultimate på den. Nå er ikke det noe problem, men jeg vil ha begge OS, uten at heller det bør være problematisk. Den har enda til 2 SSD disker.

 

Også produsenter sier den maskinen støtter Win 7 http://www.asus.no/N...#specifications og det ser ut til at jeg må bruke driverne beregnet for Win 8 da jeg ikke ser en Win 7 driver liste.

 

Blir sannsynligvis å installere OS fra en ekstern USB - DVD skriver, men det letteste er nok kanskje å lage en installasjon minnepenn, men hadde ikke noen liggende klare som jeg kunne "ofre". For se hva det blir til.

 

Maskinen har jeg hatt liggende ubrukt siden nov da jeg har en annen heftig laptop, men som likevel ikke er like bærbar. Men, havner nå ganske snart på sykehus og da må jeg ha den nye med meg, da bare den kan man ha med i sykesenga uten å sette fyr på hele sykehuset.

Tenkte jeg da kunne bruke tiden til noe fornuftig, altså installere Win 7 på den, men må jo huske alt, og ha med alt av remedier for at det skal gå sømløst.

 

Er det noen som kan hjelpe meg. Utrolig lenge siden jeg har drevet med slikt, så jeg husker ikke helt fremgangsmåten og alt jeg må huske på.

Men her er hvordan jeg mener det skal gjøres;

  • Gå inn på BIOS og sette den til å boote enten fra USB DVD eller USB Minnepenn.
  • Ved boot, og installasjonstart, velge :/D som disken hvor Win 7 skal installeres.
  • Bruke driverne beregnet for Win 8

Er det noe annet jeg må huske på, osv?

Blir takknemlig for alle gode råd, men tar gjerne i mot litt mer "suspekte" råd :green:

 

By the way. Det lille jeg har brukt maskinen, så er den nesten helt stille og lar seg ikke stresse opp på noen måte. Har også prøvd den oppe i senga, liggende flatt på dyna. Ingen problemer med varme etc.

Spør meg gjerne om det er noe dere lurer på ang den maskinen

Men Win 8 er ikke min greie, og orker ikke å bry meg verre med den, men det er greit å ha den liggende der den ligger.

 

Et spørsmål til.

Må begge diskene være like, om jeg hiver ut den ene av de nåværende 128 SSD med en 256 GB SSD? Forstår at den bruker begge disker for å oppnå den hastighet den har. Oppstart til alt er klart tar ca. 13 sek.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du plages ikke av viftestøyen? Ser i anmeldelser at den skal være plagsom selv ved lett bruk? Tror jeg går for touchversjonen.

 

Jeg vil heller si at det svak sus, altså ikke helst stille. Nå skal det også sies at jeg ikke har presset maskinen på noen måte, men til daglig så vil du knapt høre den. Helt musestille blir den altså ikke, men det kan du heller ikke regne med en såpass krafig maskin, men tror den blant de stilleste bærbare jeg har hatt i løpet av 15 år.

 

Touchversjonen er nok kjekk å ha, spesielt om du skal utnytte Win 8, men jeg skal ha Win 7 på den og ser ikke behovet for en touch skjerm. Kjøpte i stedet en kjekk MS blåtann mus som er like stilig som maskinen, og skal være utviklet med Win 8 for øyet.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bytte disk så husk på at den har mSATA-disker, ikke vanlige 2.5" laptop-disker. Det kan gjøre det litt vanskeligere å finne en som passer. Mistenker at det også kan være vanskelig (eller umulig) å bytte disken da ultra-books ofte kan ha litt "spesielle" løsninger.

Lenke til kommentar

Du har fått med deg det viktigste. Du må ha en partisjon til hvert OS, og ved å gjøre det på måten du beskriver skal du få multiboot med mulighet for å velge enten w8 eller w7 ved oppstarten.

 

Om noe blir feil er det bare å bruke EasyBCD i ettertid :)

 

En ting til som kan være litt vanskelig å få til er om W8 er satt opp med GPT og UEFI-boot. Da er det litt tukling for å få installert W7 også i UEFI-boot mode. Her er en guide på hvordan installere w7 i uefi: http://www.sevenforums.com/tutorials/186875-uefi-unified-extensible-firmware-interface-install-windows-7-a.html

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan multiboot vil fungere da jeg simpelten ikke har prøvd det selv før. Du får google litt til ;)

Lenke til kommentar

Hvis du skal bytte disk så husk på at den har mSATA-disker, ikke vanlige 2.5" laptop-disker. Det kan gjøre det litt vanskeligere å finne en som passer. Mistenker at det også kan være vanskelig (eller umulig) å bytte disken da ultra-books ofte kan ha litt "spesielle" løsninger.

 

Disk bytte ligger litt frem i tiden, og spørsmålet er om 128 GB holder som systemdisk for meg. Om den ikke gjør det, så var ditt tips gull verdt å huske på - Takker så veldig.

 

Jeg har satt inn en 3. (diskløsning) Kjøpte en 64 GB SD kort som skal brukes til det. De slipper jeg å drasse med meg en ekstern disk i tide og utide. Regner dog med at den nye Asus maskinen skal holde i minst 3 år, og aller helst i 5 år som min hovedmaskinen når jeg får konfugurert den slik jeg vil ha den.

Om et år regner jeg med at 128 GB SD kort fåes kjøpt for kr 3-400. Det samme jeg betalte for dagens 64 Gb, men også at kanskje 480 Gb blir aktuelt som systemdisk om prisen utvikler seg etter mine kjøpe planer.

Lenke til kommentar

Du har fått med deg det viktigste. Du må ha en partisjon til hvert OS, og ved å gjøre det på måten du beskriver skal du få multiboot med mulighet for å velge enten w8 eller w7 ved oppstarten.

 

Om noe blir feil er det bare å bruke EasyBCD i ettertid :)

 

En ting til som kan være litt vanskelig å få til er om W8 er satt opp med GPT og UEFI-boot. Da er det litt tukling for å få installert W7 også i UEFI-boot mode. Her er en guide på hvordan installere w7 i uefi: http://www.sevenforu...indows-7-a.html

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan multiboot vil fungere da jeg simpelten ikke har prøvd det selv før. Du får google litt til ;)

 

Tipsene dine var akkurat det jeg tenkte på. Litt surt å begynne med en slik prosess, og finne ut senere at det ikke fungerer. Kommer til å oppdatere her om hvordan det går, og om det funker fint, eller masse tukling og hvilket løsninger som fungerer. Bukker og neier for tipsene.

Lenke til kommentar

Tipsene dine var akkurat det jeg tenkte på. Litt surt å begynne med en slik prosess, og finne ut senere at det ikke fungerer. Kommer til å oppdatere her om hvordan det går, og om det funker fint, eller masse tukling og hvilket løsninger som fungerer. Bukker og neier for tipsene.

 

Er du sikker på at du har en ledig partisjon til Windows 7? Jeg antar at de to SSD'ene dine er satt opp i RAID 0, og at du har en Windows 8 partisjon (samt kanskje en gjenopprettingspartisjon). I så fall må du først frigjøre plass til en Windows 7 partisjon. SD kort er trege i forhold til SSD og HDD, så jeg regner ikke med du skal kjøre Windows 7 fra SD kort.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du har en ledig partisjon til Windows 7? Jeg antar at de to SSD'ene dine er satt opp i RAID 0, og at du har en Windows 8 partisjon (samt kanskje en gjenopprettingspartisjon). I så fall må du først frigjøre plass til en Windows 7 partisjon. SD kort er trege i forhold til SSD og HDD, så jeg regner ikke med du skal kjøre Windows 7 fra SD kort.

 

Hmm, det er nok helt sikkert at de kjører i RAID O - Har vært klar over det, men samtidig såpass fokusert over å ha 2 disker og at det blir ganske prolemfritt og ha 2 OS. Godt du nevnte det.

Da må jeg vel slette alt, installere begge OS på nytt i hver sin disk, men mister noe av farten.

Kan hende jeg like greit hiver inn to 256 Gb Intel 335 eller bedre.

 

Når det gjelder SD kortet jeg har kjøpt, så er det ikke med henblikk på å kjøre noe OS fra det. Er heller så raskt kort jeg har kjøpt. Eller d.v.s. det er det billigste jeg fant. Tanken er at jeg har endel musikk og dukumenter liggende på den, uten at man ser eller merker noe til disken slik f.eks. en minnepenn vil gjøre det, eller en annen fysisk disk vil gjøre det.

Kan nevne at jeg akkurat nå leste at Kingston nå vil tilby 1 Tb minnepenn med USB 3

http://www.theverge.com/2013/1/7/3847628/kingston-announces-1tb-flash-drive

Prisen er enda ikke klar, men tror det går noen år til, før jeg prisen er på et aktuelt nivå.

Lenke til kommentar

Hmm, det er nok helt sikkert at de kjører i RAID O - Har vært klar over det, men samtidig såpass fokusert over å ha 2 disker og at det blir ganske prolemfritt og ha 2 OS. Godt du nevnte det.

Da må jeg vel slette alt, installere begge OS på nytt i hver sin disk, men mister noe av farten.

Du kan bruke EaseUS® Partition Master 9.2.1 Home Edition for å frigjøre plass til en ny partisjon. Du kan fortsatt kjøre Raid 0. http://www.partition-tool.com/personal.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...