avp Skrevet 2. januar 2013 Skrevet 2. januar 2013 Hei! Jeg trenger sårt med hjelp med denne logaritmeoppgaven :'( :'( Jeg håper noen kan hjelpe! 6lg kvdr(x) - lgx/100 + 2lgx^4 < 2 (kan også gjøre 6lg kvdr(x) - lgx/100 + 2lgx^4 om til 2(5 lgx + 1), om det hjelper) Jeg trenger virkelig hjelp!!! Er evig takknemlig om noen kan hjelpe!
the_last_nick_left Skrevet 2. januar 2013 Skrevet 2. januar 2013 (endret) Hva vet du om lg (a^b)? Edit: ja, den omskrivingen hjelper. Etter det er det bare å løse opp og rydde litt. Endret 2. januar 2013 av the_last_nick_left
avp Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Skrevet 2. januar 2013 Hva vet du om lg (a^b)? lg (a^b) = b*lga?
the_last_nick_left Skrevet 2. januar 2013 Skrevet 2. januar 2013 Hei! (kan også gjøre 6lg kvdr(x) - lgx/100 + 2lgx^4 om til 2(5 lgx + 1), om det hjelper) Den omregningen er jo hele oppgaven.. Derfra er det litt enkel pluss, minus, gange og dele for å få lg x alene på den ene siden og så opphøyer du 10 i begge sider for å få svaret.
avp Skrevet 2. januar 2013 Forfatter Skrevet 2. januar 2013 Den omregningen er jo hele oppgaven.. Derfra er det litt enkel pluss, minus, gange og dele for å få lg x alene på den ene siden og så opphøyer du 10 i begge sider for å få svaret. Men hvordan skal jeg evt. lage fortegnslinje til likninga? Eller hvordan kan jeg finne ut løsningsmengden?
the_last_nick_left Skrevet 3. januar 2013 Skrevet 3. januar 2013 Fortegnslinje brukes når du har flere elementer med x. Her ender du opp med x< "et eller annet" og det er svar godt nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå