Gå til innhold

Oppgradering


magnaral

Anbefalte innlegg

Vurderer en oppgradering, og har i den forbindelse et par spørsmål.

 

Delene jeg vurderer å kjøpe er:

 

Harddisk, Seagate 160 GB, S-ATA, 8 MB Cache

CPU, Intel 2.6 GHz, PC800

Asus P4C800 DELUXE Socket478/800Mhz BULK

 

 

MPX selger denne kombinasjonen for drøyt 5000 kr.

 

Ser dette ut som en bra kombinasjon?

 

Til nå har jeg hatt stående en AMD XP 2000+ med et ASUS A7V333X-RAID som jeg har hatt varierende hell med, og vil nå prøve Intel selv om de er noe dyrere. Hadde også en Intel før den AMDen jeg har nå, og var langt mer fornøyd med den enn AMDen. Hvor mye kan jeg forvente å få for min gamle CPU+hovedkort?

 

Jeg mistenker at den RAM-brikken jeg har stående i kun støtter 333 MHz, er det slik at jeg ikke får utnyttet 800MHz-kapasiteten på dette hovedkortet fullt ut dersom jeg ikke har RAM som ikke støtter minst 400 MHz? Kanskje den kan overklokkes til 400 MHz uten problemer, hvordan kan jeg i tilfelle sjekke dette?

 

Det er svært viktig at den nye sammensetningen er nærmest lydløs, iallfall langt mer stillegående enn dagens løsning. Hvordan er det med Boxed-viftene til Intel, de er standard 60mm? Bråker de fælt eller lønner det seg å isteden montere på en 80mm vifte (med overgang)?

 

På disksiden har jeg nå en IBM disk og en WD disk som bråker alt for mye, særlig IBM-disken er plagsomt støyende. Jeg ville gjerne hatt en løsning der jeg hadde alle diskene stående i, men der de to mest støyende diskene (Seagate-disken antar jeg vil være nærmest lydløs?) brukes kun som lagerplass og skrur seg av etter et minutt eller to når de ikke er i bruk (noe som vil være 95% av tiden). Kjenner noen til programmer som fikser dette på en grei måte? (Strømsparingsfunksjonene i WinXP er mildt sagt ikke imponerende, de slår seg inn når de vil...)

 

 

MVH

Alexander Kleiven

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...