Gå til innhold

Dugg i vanntett kamera


Anbefalte innlegg

Hei. I forbindelse med en ferie til varmere strøk, gikk jeg til innkjøp av et Olympus TG-820 vanntett kamera.

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=744861

 

Iløpet av denne ferien ble kameraet brukt mest på land, men også et par turer med snorkling i kanskje 45 minutter tilsammen. Tviler på at jeg kan ha vært dypere enn 5 meter.

 

Mot slutten av turen la jeg merke til at det dannes noe dugg inne i skjermen, samt på glasset foran linsen. Dette er altså inne i kameraet. Det opptrer når man kommer opp fra vannet og forsvinner etter noen minutter. Vannet var ca 25 grader, sikkert godt over 35 grader på land i sola.

 

 

Jeg har vært nøye med at begge "låsene" har vært lukket, og latt kameraet tørke godt før det ble åpnet.

 

 

Det er vel liten tvil om at det har kommet fukt inn i kameraet. Spørsmålet mitt er: Har det noen mening med å kontakte Olympus angående dette, eller vil de kjøre "mobiltelefonregelen" med at dette i ethvert tilfelle er kundens feil?

 

Jeg vet det er verkstedet som må bevise at det er kunden som har benyttet produktet feil, men verden er ofte ikke så enkel som bokstaver på papir :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kondens er bortimot umulig og unngå når man tar et kamera fra et kjølig område til et mye varmere område, og når kameraet også er fuktig vil man få en akselerende nedkjøling.

Det beste er og tulle kameraet inn i et håndkle en liten stund rett etter at man får det på land så det får mulighet til og akklimatisere seg.

Lenke til kommentar

Sålenge kameraet ikke er gasstett og fylt med nitrogen får man kondens grunnet temperaturforskjeller, det er ikke til å unngå. Klarer man og dempe temperatursvingningene litt så kameraet får tid på seg til og få omtrent samme temperatur som omgivelsene skal man ikke få kondensering.

 

Jeg brukte før et relativt stort UV-hus til videokamera og når jeg dykket i kald vann og kom opp til relativ varm luft begynte huset og kondensere innvendig, så enten måtte jeg pakke inn huset eller åpne det* for å unngå relativ mye kondensering.

 

* i og med at jeg hadde et videokamera som jeg kunne ta ut av huset ble det ikke kondenseringen på kameraet.

Lenke til kommentar

Er det lekkasje vil du merke mer en litt dugg, på 5 meters dyp har du 1,4 kgf/cm² trykk, mer en nok til og få vanninntrengning.

 

1.4 kgf/cm² er trykket kameraet har pr. kvadratcentimeter, hvis vi omregner det til 14x8 cm får du et totalt trykk på ca. 157 kg. og det kun på en side av kameraet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk dette selv i Tyrkia da jeg brukte det mye og det lå i solen osv funker fint enda f3 og fikk beskjed fra levrandøren at det bare er å bruke.

 

Tror det ikke er noen levrandører på slikt støt sikre kamra osv som ikke dekker ødleggeser på garanti da de er viktig med godt rykte så bare bruke det til det ikke funker mere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...