Gå til innhold

Gentoo...


moesen

Anbefalte innlegg

Heisann!!

 

Jeg skal nå prøve meg på Gentoo. Men hva slags cd'er skal jeg laste ned?

denne siden er det så mange og velge i mellom. Er en Pentium3 650mhz den skal instaleres på. Hvor mange cd'er trenger jeg? Skal brukes til mer enn og bare stå som server, skal ha X på ivertfall

 

Hva er forsjellen på versjon i686 og i386?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Mente du at jeg skulle laste ned Gentoo versjon 1.4 i386?

Cd'er:

Gentoo Linux - x86 GRP Install Disk 1

Gentoo Linux - x86 GRP Install Disk 2

Gentoo Linux - Basic x86 install

 

Er ikke versjon 1.4 i686 nyere og bedre da?

Cd'er:

Gentoo Linux - Pentium 3 GRP Install Disk 1

Gentoo Linux - Pentium 3 GRP Install Disk 2

 

Hva er GRP?

Lenke til kommentar
Mulig 686 er meir optimalisert for prosessoren din... Prøv deg frem da. Brukte x86 og den fungerte fint (har kun en 200 MHz Pentium Pro). Den fungerer vel på alle prosessorer.

 

Prøv å laste ned stage3-pentium3-1.4-20030726.tar.bz2 fra http://gentoo.linux.no/releases/x86/1.4/st...tages/pentium3/. Det er stage 3 for pentium 3 prosessorer.

 

Enkelt og grett :-)

Hva slags filer er det der da? En fil på 50mb og en på ca.90...

Lenke til kommentar

Men.....

 

Hva er forsjellen på:

En i386 instalasjon:

Gentoo Linux - x86 GRP Install Disk 1

Gentoo Linux - x86 GRP Install Disk 2

Gentoo Linux - Basic x86 install

 

Og en i686 instalasjon:

Gentoo Linux - i686 GRP Install Disk 1

Gentoo Linux - i686 GRP Install Disk 2

 

Gidder ikke teste.. Har Telenor ADSL så jeg må betale extra for og laste ned litt mer.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg velger:

En i386 instalasjon:

Gentoo Linux - x86 GRP Install Disk 1

Gentoo Linux - x86 GRP Install Disk 2

Gentoo Linux - Basic x86 install

 

Så får jeg med en wm?

:oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:

Altså, greit at du er nybegynner, men prøv å les igjennom dokumentasjonen som det ble henvist til ovenfor, alt står der.

 

Du behøver kun GRP install Disk 1 for å installere gentoo. På disk 2 ligger det masse ekstra som er kjekt å ha med, brenn den også. Basic install gir deg et uferdig system som tar lang tid å få opp til et fullt multimedia system, mao blås i den.

 

Og ja, du får med en wm, du får med alt du trenger.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg velger:

En i386 instalasjon:

Gentoo Linux - x86 GRP Install Disk 1

Gentoo Linux - x86 GRP Install Disk 2

Gentoo Linux - Basic x86 install

 

Så får jeg med en wm?

:oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:

Altså, greit at du er nybegynner, men prøv å les igjennom dokumentasjonen som det ble henvist til ovenfor, alt står der.

 

Du behøver kun GRP install Disk 1 for å installere gentoo. På disk 2 ligger det masse ekstra som er kjekt å ha med, brenn den også. Basic install gir deg et uferdig system som tar lang tid å få opp til et fullt multimedia system, mao blås i den.

 

Og ja, du får med en wm, du får med alt du trenger.

 

Takk! :woot: Sorry men har skumlest den dokumentasjonen. Fikk enderlig det svare jeg villa ha nå.

Takk :woot:

Lenke til kommentar

Gentoo har ikke noe grafisk installasjonsrutine, eller noen annen «overflatisk» installasjon slik som Slackware og andre tekstbaserte. Installasjon av Gentoo forutsetter lesing av installasjonsdokumentasjonen du ble referert til. Til gjengjeld er denne veldig komplett og forklarer det meste du trenger å vite, i fine steg. Men det er litt å lese, og hvis du ikke liker det finnes det massevis av distroer der du slipper det :)

Lenke til kommentar
Hei (igjen)

 

Prøvde en instalasjon, fikk ikke til noe som helst. Har lest den dokumentasjonen. Men finnes det ikke en grafisk instalasjon? Eller noe slikt som Slackware, red hat, mandrake eller noe sånt har?

Står jo bare root@gentoo$

 

Vet ikke hva jeg skal skrive jeg :shrug:

 

du blir nok en gang hevnist til dokumentasjonen som ligger her: http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-install.xml

 

der står alt du trenger.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg å prøve deg på den annen distro. Jeg har en mistanke om at du ikke aner hva du har begitt deg inn på.
Jeg må bare si meg enig der...Sitter med Slackware nå. Kan absolutt ingenting om Linux :oops:

Hva med Knoppix på Hardisken? Er Knoppix og Morphix det samme? Er Knoppix basert på Debian? Eller Morphix?

Knoppix er basert på debian, men ikke forvent å få glede av pakkesystemet... Morphix er en annen CD-distro som er basert på Knoppix.

Kan uansett ikke anbefale å installere den på harddisken, da denne er spesialtuna for å kjøre fra CD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...