Gå til innhold

Hva kan jeg spise for å gå ned i vekt?


Anbefalte innlegg

Jeg er en jente som har utrolig lyst til å gå ned i vekt, er klar over at jeg må begynne å trene i tillegg til å endre kostholdet.

 

Det jeg lurer mest på er hva som er lurt å spise når jeg vil ned i vekt, helst mat som ikke inneholder frukt og/eller grønnsaker selvom jeg vet det gjerne er nødvendig. Lurer på om det er greit å spise yoghurt, diverse kornblandinger, havgregryn og slike ting? Eventuelt hva annet kan jeg spise?

 

Sliter også med søtsug, noen tips til å bli kvitt dette? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mindre

 

Edit:

 

Vektnedgang bygger en del på det å gå i kaloriunderskudd.

Ergo du må forbrenne flere kalorier enn du spiser.

 

Gå for proteinrik mat som metter, hold deg unna godterier, yoghurt (skyr ok)

og annen mat med høyt kalori- og karbohydratinnhold. Et godt tips for mange nordmenn er å kutte ut/ned på brødet. Spis heller gryn, egg, kylling, tunfisk, cottage cheese osv. Personlig er frokost oppskrytt og skaper cravings kort tid etter. Prøv periodisk faste, for eksempel ikke spis før 11 og ikke etter 19.

 

Mitt siste tips går ikke bare på treningen, men det generelle aktivitetsnivået i hverdagen, gå eller sykle dit du skal, dropp bilen og bli med på aktiviteter, osv...

 

Edit 2: Søtsuget kan du hjelpe med Pepsi Max, Fun saft eller frukt (fruktsukker)

Endret av Armador
Lenke til kommentar

Søtsug får mest sannsynlig på grunn av sukker og raske karbohydrater du spiser. Som fører til at du får raskt høyt blodsukker, og deretter lavt blodsukker som medfører søtsug. Løsning er at du spiser mindre sukker og raske karbohydrater. Spis en større andel proteiner, fett og trege karbohydrater.

Endret av Æpl3
Lenke til kommentar

Søtsug får mest sannsynlig på grunn av sukker og raske karbohydrater du spiser. Som fører til at du får raskt høyt blodsukker, og deretter lavt blodsukker som medfører søtsug. Løsning er at du spiser mindre sukker og raske karbohydrater. Spis en større andel proteiner, fett og trege karbohydrater.

 

For eksempel hva kan jeg spise da? Er ikke så flink til å vite hva slags mat jeg bør spise og innhold av proteiner, karbohydrater osv...

Lenke til kommentar

For eksempel hva kan jeg spise da? Er ikke så flink til å vite hva slags mat jeg bør spise og innhold av proteiner, karbohydrater osv...

 

Spis ren mat:

fisk, kjøtt, grønnsaker, egg, supper. Og dropp maten utenom måltidene. Finnes ikke noe alternativ til godteri, bare kutt det ut. Eller spis hva du vil, men i mengder som er små nok til at samlet matinntak ikke overgår antall kalorier brent. Da finner du fort ut at det er kjipt å spise usunt

Lenke til kommentar

Det er vanskelig gi noen spesifikke råd om hva du bør spise og ikke spise. Du bør nesten lese om forskjellige dietter, og finne næringsinnholdet i matvarer. Men hvis du starter med å kutte ut eventuelt daglig inntak av brus, godteri, lyst brød, pasta og produkter med høyt innhold av sukker/karbohydrat, så vil du mest sannsynlig oppleve at søtsuget blir borte. Da blir lettere å ikke få i seg for mange kalorier.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mener selv det ikke er så blodnøye -hva- du spiser, det som er viktigere er det du -ikke- spiser, og hvor mye.

Har selv vært en brus-og-pizza junkie i årevis, og ved å kutte ut dette og gå over til mere kalorifattig kost har jeg i løpet av det siste halve året gått ned 35kg, samt at jeg ved hjelp av styrketrening 1-3 ganger i uken (varierer etter hvor motivert jeg er) har gått opp i styrke.

Det viktigste for meg er å holde meg unna tomme kalorier som brus (kunne gjerne drikke 1000kcal i brus hver dag), sjokolade og snacks. Dette kan være tungt i starten, men det blir etterhvert helt uproblematisk, og jeg blir ikke fristet av sånt lengre. Det er derimot ikke slik at jeg bare har i meg sunne ting, jeg drikker f.ex en liter sjokomelk omlag daglig, men tar dette med i "kaloribudsjettet" mitt for dagen, som går ut på at jeg aldri skal ha i meg mer enn 2000kcal per dag. På samme måte kan jeg godt ha i meg en Double Whopper Cheese burger meny på Burker King om jeg føler for det (aldri oftere enn 1 gang i uka), dette blir omtrent 1200 kcal, og jeg blir såpass mett at jeg holder meg mett i 10~ timer. Da er dette ett av 2 måltid den dagen, og jeg passer som sagt på å holde meg under 2000 kcal, dermed uproblematisk.

Det eneste jeg passer på kostholds-messig annet enn det er å ha i meg minst 100g protein for dagen. Egentlig ganske grei skuring.

Skjønner meg ikke på folk som har blodtro på å spise mange (5+) små måltid i løpet av dagen, men det er vel individuelt hva som fungerer for hver enkelt. For meg blir det mye jobb og overdreven fokus på mat.

Lenke til kommentar

Mindre

 

Edit:

 

Vektnedgang bygger en del på det å gå i kaloriunderskudd.

Ergo du må forbrenne flere kalorier enn du spiser.

 

Gå for proteinrik mat som metter, hold deg unna godterier, yoghurt (skyr ok)

og annen mat med høyt kalori- og karbohydratinnhold. Et godt tips for mange nordmenn er å kutte ut/ned på brødet. Spis heller gryn, egg, kylling, tunfisk, cottage cheese osv. Personlig er frokost oppskrytt og skaper cravings kort tid etter. Prøv periodisk faste, for eksempel ikke spis før 11 og ikke etter 19.

 

Mitt siste tips går ikke bare på treningen, men det generelle aktivitetsnivået i hverdagen, gå eller sykle dit du skal, dropp bilen og bli med på aktiviteter, osv...

 

Edit 2: Søtsuget kan du hjelpe med Pepsi Max, Fun saft eller frukt (fruktsukker)

Pepsi og fun sagt ville jeg ikke anbefalt. Det gjør bare alt verre. Men frukt er greit.
Lenke til kommentar
Jeg er en jente som har utrolig lyst til å gå ned i vekt, er klar over at jeg må begynne å trene i tillegg til å endre kostholdet.

 

Trening er uhyre overvurdert i forhold til det å gå ned i vekt. Kroppen bruker enormt med energi bare på vanlig vedlikehold. Uten å få kontroll over kostholdet vil du aldri gå ned i vekt. Det er det som kalles basal eller hvilende stoffskifte. Du må legge i forbanna mye arbeid bare for å brenne kaloriene i ett enkelt eple f.eks.

 

Det jeg lurer mest på er hva som er lurt å spise når jeg vil ned i vekt, helst mat som ikke inneholder frukt og/eller grønnsaker selvom jeg vet det gjerne er nødvendig. Lurer på om det er greit å spise yoghurt, diverse kornblandinger, havgregryn og slike ting? Eventuelt hva annet kan jeg spise?

 

Du hadde gjort deg selv en stor tjeneste om du lærte å bli glad i frukt og grønt. Høy næringstetthet, fiber, antioksydanter og annet snacks som skal til for å opprettholde optimal funksjon.

 

Fett og sukker- fri yoghurt er et godt alternativ. Rå havregryn (Bjørn havregryn) f.eks er også å regne som "superfoods". Havre er en vanvittig bra matvare. Den har nesten like mye proteiner som kjøtt og egg, sunt fett, åtte prosent fiber som er med på å roe magen, gjøre deg mett og har en nøytraliserende effekt på kolesterol, samt flavenoider og masse sjeldne mineraler som jern, sink og magnesium som er uhyre viktige for å bygge muskler f.eks. Best av alt er prisen. 8kr for 750gr som gir cirka 6+ måltid.

Lenke til kommentar

Kutt ut alt av raffinerte matvarer som sukker, loff, kjeks o.l. - you name it. Få i deg MASSE grønnsaker, spis trege karbohydrater som f.eks havregryn. Du trenger ikke helt å kutte ut ris, pasta, brød, poteter - men begrens det og helst velg de grove varientene. Det går an å finne erstatninger for disse. Få i deg nok proteiner.

 

Gode proteinkilder: kylling, karbonadedeig, fisk, cottage cheese, mager kesam, egg, whey proteinpulver (dersom du trener eller ikke får i deg nok via kostholdet) magre kjøttpålegg som f.eks skinke.

 

Mange yoghurter inneholder mye sukker, så husk og les på innholdfortegnelsen. Det finnes mye alternativer til dette også. F.eks mager kesam (som er proteinrikt i tillegg) hvor du kan tilsette fun light, hakkede nøtter osv. Bruk fantasien!

 

IKKE glem å få i deg fett. Det er viktig. Her snakker vi om typ. olivenolje, avokado, fet fisk, nøtter (Nøtter er proppfulle av vitaminer som vi trenger, men pass på mengden, det er kaloririkt) o.l. Begrens mettet fett som man finner massevis av i sjokolade, kjeks, fritert mat o.l.

 

Alle måltidene dine bør inneholde proteiner. Middagen skal inneholde: en proteinkilde, masse grønnsaker og gjerne en treg karbohydratkilde.

 

Oppsummering: Kutt ut sukker og ferdigmat. Spis så rent som mulig, få i deg nok proteiner, pass på at du ikke ligger i kcaloverskudd. Da har du kommet veldig langt.

 

Tren styrke! Styrke + riktig kosthold = smashing

Endret av Frk. Snasen
Lenke til kommentar

Apropos søtsaker...

 

 

Søtsug kan også komme av andre årsaker. Er du deprimert, kjeder du deg og har lyst til å kose deg med smågodt? Har du egentlig lyst på det, eller er det hjernen? Tenk over dette. Det er mye som kan trigge.

 

Man sier at de 3 første dagene etter man har kuttet ut sukker, er de verste. Det stemmer ganske bra. Du må holde ut. Etter hvert, blir det enklere og du tenker ikke noe over det! Husk og spis nok, hvis ikke, vil cravingsene komme. Prøv og hold deg opptatt.

 

 

Det kan også være lurt å handle mat når du ikke er sulten eller har cravings, for da er det lett å ta med seg det som ser fristende ut...

 

Det er mulig å erstatte sukker med sukrin f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...