Gå til innhold

Førstehjemslån


citronen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har kommet til den tiden jeg har gledet meg til i flere år, det er nemlig tid for å komme seg ut på boligmarkedet.

 

De siste to årene har jeg jobbet i bergverksbransjen, bodd hjemme og spart hver eneste krone. Resulatatet er at jeg har fast månedlig inntekt på rundt 60-70k og en sparekonto med 720k på.

 

Jeg har flere spørsmål rundt dette, da alt er nytt og dermed føles stort og usikkert.

 

1. Burde jeg, om mulig, kjøpe en enebolig med mulighet for utleie? Jeg er singel og reiser mye, og klarer meg fint med en 30m2 kjellerleilighet.

 

2. Hvilke regler gjelder forhold til beregning med boliglån? Er det tre ganger brutto inntekt + egenkapital? Og vil dette være et forsvarlig tall å låne opp, mtp at det skal betales tilbake over de neste årene av mitt liv?

 

3. Hvilke fallgruver burde jeg ta i betraktning, annet enn personlig konkurs? Jeg lever et veldig lite utsvevende liv, og jeg regner ikke med at det ikke kommer til å endre seg - men jeg er klar over at ting koster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde ikke du hatt 1,4 mill på bok når hvis du sparer alt.. :p ?

Trekk fra skatt, faste utgifter ut over det å bo hjemme, mat og at han ikke nødvendigvis startet med 60-70k i måneden :)

 

Så til spørsmålene:

 

1 - Jeg tør ikke svare for sikkert på dette spørsmålet, men kjøper du en litt større bolig enn først tenkt, men med et ekstra rom/hybel for utleie, så er det for de fleste den beste løsningen økonomisk.

 

2 - Hvordan det beregnes hva du får låne, avhenger av mye mer enn bare inntekten din. Da jeg tok opp lån, viste jeg banken budsjettet mitt og hvordan jeg administrerte pengene, og fikk mye mer enn 3x lønna mi i lån. Har du betalingsanmerkninger, ikke klarer å svare på hvor enkelte pengeverdier har blitt av og lignende, kan du få langt mindre enn 3x lønna di i lån.

 

3 - Tenk på at renten kan stige, og den kan stige kraftig selv om det ser ut til å være veldig rolig i nærmeste fremtid. Husk også på at du må ha en buffer i bakhånd i tilfelle du trenger umiddelbar utbedring av et eller annet, eller skulle miste jobben og det tar litt tid før du får skaffet deg en ny.

 

Men det beste rådet er å snakke med en rådgiver i banken din. De kan stort sett svare på det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...