Gå til innhold

Min Intel Core i7 3930K rapporterer 12 kjerner!


Bjørn Brox

Anbefalte innlegg

Investerte i en Intel Core i7 3930K for en måned siden, og så til min overraskelse i går kveld at Windows Task Manager sier at den har 12 kjerner istedenfor 6 som den skulle ha.

 

Har jeg fått en spesiell test utgave eller er det noe feil?

 

Kan dere anbefale ett program som jeg kan teste og verifisere dette?

 

Ellers:

* Core i7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011

* ASUS P9X79 PRO X79 S-2011 ATX

* CORSAIR H60 HYDRO CPU COOLER S-1155/1366/2011/AM3+ NEW

* 4x KINGSTON 8GB 2400 MHZ DDR3 CL11 XMP HYPERX PREDATOR

* Windows 7 Ultimate

 

Får ikke sett nærmere på dette selv før i kveld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Som du kanskje allerede har forstått, kjører Intel sine prosessorer ved hjelp a HyperThreading teknologi.

 

Kort oppsummert gjør dette at hver kjerne kan kjøre flere tråder, altså en virtuell tråd i tillegg.

 

Oppgavebehandleren gir deg sikkert inntrykket av at du har dobbelt så mange kjerner som opprinnelig oppgitt. I realiteten hører hver andre graf til én kjerne, ikke en selvstendig kjerne. Dette kan vi kalle en "logisk prosessor", en prosessor som egentlig ikke eksisterer. Arbeid kan da deles ved symmetrisk multiprosessing. Windows kan sende tråder gjennom hver logiske prosessor, men det alt er til sist bearbeidet av en én kjerne.

 

Det er viktig å notere for seg at dette ikke betyr dobbel ytelse, men det kan ha en tydelig innvirkning på programmer som kan utnytte flere kjerner.

 

Din i7-3930K er utstyrt med seks kjerner som kan utnytte HyperThreading, noe som gjør at du ender opp med tolv tråder, ikke individuelle kjerner.

 

Håper det hjalp.

 

-Martin.

Endret av MartN H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...