Gå til innhold

bærbar pc til ntnu!


erre

Anbefalte innlegg

Kan noen komme med noen forslag til bærbar pc, til bruk på arkitekt-studie ved NTNU!

Trengs vel kanskje litt krefter ettersom den skal brukes til grafiske ting?

Helst ikke over 15 000!

Noen som kjenner til om det tilbudet som NTNU har på bærbare pc'er fra acer er bra? :o

Har selv null peiling på bærbare pc'er!

Altså så mye fart og kvalitet som overhode mulig for pengene!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noen komme med noen forslag til bærbar pc, til bruk på arkitekt-studie ved NTNU!

Trengs vel kanskje litt krefter ettersom den skal brukes til grafiske ting?

Helst ikke over 15 000!

Noen som kjenner til om det tilbudet som NTNU har på bærbare pc'er fra acer er bra? :o

Har selv null peiling på bærbare pc'er!

Altså så mye fart og kvalitet som overhode mulig for pengene!

 

Hva med en bærbar mac fra eplehuset? Vet at det er flere på arkitektstudiet på NTNU som har kjøpt seg ibook'er i det siste.

Lenke til kommentar
Kan noen komme med noen forslag til bærbar pc, til bruk på arkitekt-studie ved NTNU!

Trengs vel kanskje litt krefter ettersom den skal brukes til grafiske ting?

Helst ikke over 15 000!

Noen som kjenner til om det tilbudet som NTNU har på bærbare pc'er fra acer er bra? :o

Har selv null peiling på bærbare pc'er!

Altså så mye fart og kvalitet som overhode mulig for pengene!

 

Acer er nå iallefall et bra merke... Får Acer på skolen nu.. DIgg :D

Lenke til kommentar

Jeg har også et forslag, men det har du kanskje lagt merke til tidligere.. det tilbudet du finner på www.orakel.ntnu.no/studentpc er iallfall ganske bra. Prisen er bra, kan sammenlignes med f.eks www.mpx.no ..

pluss at du da får med den microsoft campus-lisensen.. da med lisens på windows, office og visual studio med gratis oppgraderinger i inntil tre år.. :)

Lenke til kommentar

Acer Travelmate 800-serien er jo genialt herlig da.... rask og fin!

 

Når det gjelder bærbare mac'er så er jo ikke akkurat ibook spesielt kraftig. Powerbook vil i så måte være mye mer aktuell(men mye dyrere også).

 

Tror at spesifikasjonene bør speile bruken din. Viktige argument blir:

 

- Du bør ha høy oppløsning på skjermen for å få stor arbeidsflate når du skal jobbe med grafiske/autocad/3D-ting. (Det holder ikke med 1024x768!!!) 1400 x 1050 på 14" eller 15 " skjerm er fornuftig. Dette utelukker Ibook og "de rimelige" modellene av powerbook. Argument for Acer TM.

 

-Du bør ha et skjermkort med skikkelig 3D-støtte. Igjen: Acer har Radeon 9000 som er det beste tilgjenglige skjernkortet idag. ibook selges kun med Radeon 7500 som var pop for omtrent 2 år siden. Bonus med fett skjermkort er selvfølgelig at det er aritg å spille litt også.... Apple Powerbook kan forøvrig leveres med radeon 9000, men har for lav oppløsning på skjermen igjen...

 

-Du bør velge PC eller Mac i forhold til den programvaren du vil komme til å bruke. Kanskje finnes den for begge plattformer - men antagligvis er den lettest tilgjengelig for PC.

 

-Lydløshet er viktig --> Acer TM 800-serien er det! Mac'ene er også gode her. Ikke kjøp en skrivebordserstatter med P4 CPU i.... = STØY!

 

-bærbarhet er viktig. Hvis du skal ha med deg maskinen på skolen så bør den veie mindre enn 3 KG. Alle nevnte maskiner her gjør det. Ikke kjøp en skrivebordserstatter med P4 CPU i.... = HEAVY SHIT!

 

-Batterilevetid er gull! Alle nevnte er gode her(typ 4-5 timer), unntatt skrivebordserstattere med P4 CPU i.... = 1,5 time

 

Konklusjon: Kjøp ACER Travelmate 800-serien! :yes: Den yter bra og er skikkelig nice. Den har klart flere fordeler enn en bærbar mac til ditt formål. Vet ikke åssen tilbud du får gjennom NTNU men....

 

Lykke til!

 

(Hm... lurer på hvorfor alltid det er noen som foreslår mac når man spør etter en PC(det er jo innlysende at man mener en tradisjonell IBM-kompatibel PC), noe som underbygger påstanden om at Mac vs. PC er en slags religionskonflikt. Jeg merker iallfall at jeg blir omtrent like provosert hver gang, på samme måte som når Jehovas vitner banker på døren, og jeg gjerne diskuterer til de blir lei og finner på en dårlig unnskyldning for å gå.... hehe :D )

Lenke til kommentar
Det stemmer ikke helt. Toshiba med P4 CPU er like stille som Centrino PC'er.

 

Du har rett i at Toshiba er flinke til å unngå for mye støy i sine P4-bærbare. Unntaket som bekrefter regelen... hehe. Har ingen personlig erfaring med dette, men antar likevel at de ikke greier å få dem "tilnærmet helt lydløse" som enkelte centrinomaskiner er når viften ikke går. Dette blir kun spekulasjoner fra min side men...

 

Et annet argument som taler for centrino er at på NTNU er det en rekke WLAN soner som man kan utnytte seg av.... Var iallfall det før når jeg studerte der...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det virker som Acer Travelmate 803lci er et bra valg, men den koster jo over 15k!

En annen ting, hva er best av den nye Pentium Centrino eller Amd xp prosessor til bruk i bærbar pc? :shrug:

Det virker som man må ha Ati radeon 9000 64mb gpu i bærbar pc for å få bra grafikk! :-?

Er det noen som vet om noen andre bra tilbud på bærbare pc'er?

Hva med elite group bærbar pc fra fks multicom?

Takker for tidligere svar!

Lenke til kommentar
Som en annen allerede har nevnt så er faktisk tilbudet du får gjennom NTNU veldig bra, spesielt mtp. på programvaren (WinXP Pro, Office++). Med mindre du allerede har gjort det, ta en titt på: http://www.orakel.ntnu.no/studentpc/

 

Noen som vet om det finnes tilsvarende på universitetet i Oslo?

 

Får en avtale der også, visst. Se på http://www.usit.uio.no/it/pc/pcavtaler/lev...verandorer.html

 

Informatikknett selger IBM-laptops til fordelaktige priser for studenter og ansatte, så vidt jeg skjønner.

 

Lars Erik

Lenke til kommentar
-Du bør ha et skjermkort med skikkelig 3D-støtte. Igjen: Acer har Radeon 9000 som er det beste tilgjenglige skjernkortet idag. ibook selges kun med Radeon 7500 som var pop for omtrent 2 år siden. Bonus med fett skjermkort er selvfølgelig at det er aritg å spille litt også.... Apple Powerbook kan forøvrig leveres med radeon 9000, men har for lav oppløsning på skjermen igjen...

Alle PowerBooks med 15" og den med 17" skjerm leveres med Radeon 9600 (64MB DDR).

Skal maskinen brukes til 3d så ville jeg nok ikke kjöpt en iBook, men en PowerBook hadde nok funka glimrende. Når det gjelder opplösning så burde den värt höyere på PowerBooken, men jeg personlig så har jeg alltid en vanlig skjerm som jeg kobler til både på skole og hjemme.

 

Er det jeg som husker feil eller har ikke denne Acer maskinen et stort minus ved tilkoblink av ekstern skjer. Tror ikke den stötter mere enn 74Hz på ekstern skjerm.

 

Konklusjon: Kjøp ACER Travelmate 800-serien! :yes: Den yter bra og er skikkelig nice. Den har klart flere fordeler enn en bærbar mac til ditt formål. Vet ikke åssen tilbud du får gjennom NTNU men....

Men så har den jo det störste minuset, man kan ikke kjöre MacOS på den :p

 

Acer Travelmate 804LCi (NOK 24 490,00 inkl. mva på MPX)

PowerBook 15" (24'000 på Apple.no)

 

PowerBook har i tillegg 20 GB större HD, DVD-brenner, Backlit keyboard

Gigabit Ethernet FireWire 800.

Acer Travelmate 804LCi er raskere og har 120 pixler mere i bredden på skjermen.

 

Vil man ha OSX og har penger kjöper man Mac. Vil man ha Windows velger man PC. 120 flere pixler i bredden burde ikke ha noen betydning for et slik valg.

 

Nye PowerBooks har vel blitt lansert etter Wundel sin post

Lenke til kommentar

Du er ute etter å kjøpe laptop til bruk under arkitekt studiet?

Ok.

Først vil jeg anbefale deg om å finne ut hvilke maskiner du kan få igjennom ntnu, dette gjelder da studenttilbud.

Hvis de har IBM Thinkpad er dette bra.

Særlig da T40p, som har mye nytt hos seg bl.a en 7200 rpm harddisk og 64 mb ram, dessuten kjører den på centrino..

Og i tillegg er den lett, dvs rundt 2,3 kg (det utgjør en ganske forskjell når du skal ha bøker i tillegg i sekken).

UiTø har nå fått andre gang på rad ett tilbud fra en lokal forhandler som vi har vært fornøyde med, dette gjelder stortsett thinkpad modeller (og en acer modell), og tilbudene har vært langt bedre enn den compaqen som en eller annen link har peket på.

Du kan se på: www.polarpartner.no/student.pdf hva som er tilgjengelig for høyskolen og Uitø.

 

Alternativet er å kjøpe utenom, da må du sannsynligvis se på Acer og andre modeller som ikke blir altfor dyre.

Ett par pointere på vegen:

- Kjøp etter behov

- Maskinen du kjøper idag, er gammel til neste år (måtehold)

- Ett stort skjermkort er ikke å forakte, men er ikke nødvendig

min 32 mb.

- Kjøp kvalitet hvis du kan (thinkpad t-serien har titaniumplast på lokket slik at skjermen ikke skal bli ødelagt).

- Finn ut hva du skal faktisk bruke maskinen til

- Bruk tid, å finne ut senere at du har kjøpt en jalla maskin er kjedelig

- Pass på at maskinen har iallefall en god klar skjerm

 

Lykke til med letingen, foressten unngå ELKJØP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...