Gå til innhold

Spillprogrammering: NITH vs HiG


Ferdizz

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Går for øyeblikket på folkehøyskole og må snart søke på videre studier/skoler. Selv synes jeg spillprogrammering virker interessant og nå står valget kun mellom NITH og HiG som begge tilbyr en bachelor i spillprogrammering.

 

Det jeg lurer på er hva dere anbefaler. HiG eller NITH?

 

Foreløpelig har jeg disse for/mot argumentene som kun er basert på det jeg har hørt, lest og "antatt":

 

Argumenter for å søke på NITH vs HiG

  • Jobber tettere imot bedrifter og er flere som får seg jobb under/etter studiene?
  • En skole med kun IT-relaterte fag. Har hørt at man av og til jobber/sammarbeider mellom de forskjellige studiene på skolen (spillprogrammering + spilldesign + 3D-grafikk = sant)?

Argumenter mot å søke på NITH vs HiG

  • Dyrt!(I forhold til HiG). Litt kjipt hvis jeg plutselig finner ut at spillprogrammering ikke er noe for meg (lite sannsynlig at det skjer, men likevel...)
  • Vanskelig og dyrt å få seg bolig/hybel i Oslo? (bor selv i Stavanger) Bedre miljø i Gjøvik?

Er det noen som har flere for/mot argumenter jeg kan legge til listen? Noe annet jeg bør vite om før jeg søker meg inn på en av skolene? Takker for svar :)

Endret av Ferd!s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går selv på E-business ved NITH og kjenner flere som går på Spillprog, og alle liker det.

Det er opprettet utvalg hvor man jobber med å lage spill, og faktisk så har i alle fall en gruppe vunnet pris for beste spill på arrangementer som Microsoft har hatt. Det stemmer også at man da jobber på tvers av faglinjer.

 

Kilde: http://blogs.msdn.com/b/dpenorway/archive/2012/11/15/resultater-fra-wowzapp-2012.aspx

Jeg mener også at en annen gruppe har vunnet en pris eller to, men fant ikke det i farta. På tross at det er dyrt, så er miljøet veldig godt, og man møter flere likesinnede.

 

Når det kommer til leilighet, så finnes det leiligheter, men jeg ville anbefalt å bo i kollektiv ;) Det blir billigere, og det er alltids flere som er på jakt etter hybel osv.

 

Jeg kan sikkert formidle kontakt med en eller flere som går spillprog, men det blir isåfall gjennom PM.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Denne artikkelen er litt utdatert, men du kan sjekke den ut:

http://www.gamer.no/...e-a-lage-spill/

 

Selv studerte jeg på HiG (ikke spillprogrammering), og fikk et inntrykk av at de som gikk på denne linja ble noen drevne programmerere. Det er ikke så fryktelig mange som studerer innenfor dette feltet på Gjøvik så du får tett oppfølging av professorene.

 

Hvis du synes at spillprogrammering er tingen så tilbyr HiG også en master i mediateknologi, hvor du kan fordype deg innen spillteknologi. Mye interessant forskning har blitt gjort innenfor dette feltet:

http://gtl.hig.no/index.php/Main_Page

Endret av Godlike
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...