Gå til innhold

Vinyl plater, noe av verdi? evt pris overslag?


Anbefalte innlegg

Hei folkens, vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, admin kan føle seg fri til å plasere tråden en annen plass om det finnes.

 

Jeg ryddet i mamma sin gamle samling, kunne du sett om du finner noe som har merkverdig verdi hær? evt gi ett pris overslag på hva jeg kan selge dette for ?

Mvh Glenn

charlene - songs of love

the peppermint rainbow - will you be staying after sunday

coctail international

minnie riperton - adventures in paradise

tania maria - brazil with my soul

disco superhits

leon ware - musical massage

r.b. hudmon - closer to you

kim carnes - barking at airplanes

the masqueraders - everybody wanna live on

sharon redd ulla hedwig charlotte crossley - formerly of the harlettes

q - dancin man

alarm - strength

tommy nilsson

tony sciuto - island nights

howards - la oss leve livet her

på treff med - stein ingebritsen, inger lise, gro anita sohonn guggen - the talents

manhattans there is no good in goodbye

dennis waterman

paul korda - dancing in the aisles

the Ojays - identify yourself

sandra - the long play ( special edition )

Norsktoppen - masse gamle kule norske sanger

shlager express aus italien

Harriet schock - hollywood town

Shawn phillips - bright white

14 på topp - christopher bean M/wenche hallan

New birth - behold the mighty army

disco pak

the crown heights affair - foxy lady

Dave loggins - one way ticket to paradise

peter holm - monia

Bo donaldson and the heywoods

Eton ( har ikke hele coveret til LP plata )

euronett - international ( har ikke cover til denne LP plata )

swiss lady - pepe lienhard band

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å sette en verdi på dette uten at du sier noe om hvilken stand platene er i, og hvilken stand coverne er i. Jeg kjøpte akkurat en samling med drøye 100 plater for en tusenlapp. Det var et godt kjøp fordi platene var i god stand.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg pakket de i to-tre esker, satt de vekk til du ble litt eldre (vet altså ikke hvor gammel du er, men jeg fattet interesse for vinyl som medium da jeg var rundt 25 og hadde litt mer ro og anledning til å kose meg med musikken).

Lenke til kommentar

I call bullshit! Bare fordi du ikke har hørt om band/artister så trenger du ikke gi det så lett til syne.

 

De mest verdifulle platene er ikke de masseproduserte platene fra Stones og tilsvarende (med mindre det er av de sjeldne utgivelsene). Norsk musikk på vinyl går ofte for mer enn tilsvarende populære plater fra Dire Straits og tilsvarende. Sistnevnte kan dog være lettere å selge.

 

Med det sagt så ville jeg tatt kontakt med en plateforhandler som selger brukte plater for å høre med dem om de kan hjelpe deg, eventuelt selge platene dine for deg.

Lenke til kommentar

En nyttig øvelse man kan gjøre før man selger plater er å tenke seg hvorfor en kjøper vil kjøpe akkurat denne plata.

 

Hvis platene skal ha noen særlig verdi utover en tier, må de være i god stand (helt cover uten skrift), være rene (ikke riper, fingeravtrykk), ikke ha blitt spilt av med feil/feiljustert utstyr (slik at lyden er ødelagt) og så det være etterspørsel etter dem i et eller annet marked.

 

Jeg er enig med tore_v1 her at stort sett så er masseproduserte LP-er med kjente artister ikke av særlig stor verdi fordi tilgangen på gode eksemplarer for en samler normalt er stor. Hvis musikken ikke er tilgjengelig i digitale formater (CD/filer/streaming) og plata er i god stand, kan du kanskje få litt (en hundrings eller to) for den sjøl om den i sin tid var trykket i store opplag på vinyl.

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart gjort det siste (såfremt du ikke mangler plass eller akutt cash).

 

En av mine mest verdifulle plater (afaik) er en Pink Floyd bootleg. Jeg har et uåpnet og forseglet eksemplar av en plate som omsettes for tusenlappen i brukt tilstand. Så - vinylplater kan gjerne ha høy verdi, men det er langt mellom disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...