Gå til innhold

SBBN August 2013 - Spørsmål


hazerd

Anbefalte innlegg

Fikk byttet fra Luftforsvaret til SBBN, så er egentlig veldig fornøyd.

Jeg skal inn i August 2013. Jeg har undersøkt og lest litt.

 

-Radio

 

-Tele

 

-Kdo/Tren (hva menes egentlig med "tren"?

 

En bekjenning av meg anbefalte Kdo tren det på det sterkeste.

 

Har dere noen anbefalinger?

 

 

Har planer om og søke Grenader i TMBN etter fgtj, Jeg kommer ikke til og få byttet tjeneste igjen ønsket mitt var jo Stormsoldat i PBN (Tviler på de gir meg lov til og bytte igjen.)

 

Er jo en del av dere her som har en god del kunnskap om dette så jeg lurte på hva jeg stiller sterkest til en evt. Utenlandstjeneste/TMBN.

 

Vet jo at Norge trekker tilbake soldater akkurat nå så det er jo lite sannsynlig.

 

 

Takk for at du tok deg tid til og lese! Håper på et par gode svar :)

Endret av ddarkyy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal selv inn i SBBN, hadde egentlig lyst å bli droneflyger men har aldri flydd et modell fly før, så da var det valget utelukket. Men noen som har noen anbefalinger om hva som er et godt valg? Har ingen erfaringer innen mekanikk eller noe med radio å gjøre, men radio tjenesten ser egentlig veldig spennende ut!

Lenke til kommentar

Hey, jeg er lagfører for et telelag i sbbn. nærmer meg slutten av tiden min her i bardufoss ganske kjapt,

3 dager igjen, og tror jeg har et ganske godt overblikk over den bataljonen her.

 

Radiotroppen er kort fortalt selvfølgelig de som stiller radiokommunikasjon i hovedsak.

Teletroppen stiller TADCOM-dekning, men også radiodekningen når vi først har kommet oss ut.

Kommandoplasstroppen er de som setter opp "hovedkvarteret" til bataljonen. Tren-seksjonen er de

som kjører lastebilene, og får derfor C-lappen her iløpet av de første månedene.

 

Dersom du tenker på TMBN er nok ikke kommando og tren det beste valget. Tele er ikke helt perfekt

det heller, men bedre enn kommando, da du lærer det samme i tele og radio mtp. radiodekningen.

I tele lærer du også mye annet, om andre typer sambandssaker, men disse brukes ikke i TMBN eller utlandet. Det de bruker er MRR, radio, og det får du veldig inngående opplæring i hos radio. Du lærer

som sakt det i tele også.

 

Tele og radio har hvertfall i år skilt seg ganske sterkt vekk fra kommando, da det er vi som trener og er

i god form, noe som også lønner seg om du vil inn i TMBN. Dersom du er en latsabb og ikke har planer

videre vil jeg også annbefale kommando, da du får C-lappen om du er med i tren-seksjonen, og de

sitter for det meste på rumpa og tar livet med ro.

Lenke til kommentar

Skal selv inn i SBBN, hadde egentlig lyst å bli droneflyger men har aldri flydd et modell fly før, så da var det valget utelukket. Men noen som har noen anbefalinger om hva som er et godt valg? Har ingen erfaringer innen mekanikk eller noe med radio å gjøre, men radio tjenesten ser egentlig veldig spennende ut!

 

Tusen takk for meget bra svar! Du svarte forsåvidt på alt jeg trengte og vite.

 

Radiotroppen er uten tvil det jeg håper på da. For min del er jeg ikke interessert i lastebil lappen i det heletatt, Er så og si det motsatte av latsabb så ja, tror jeg skal holde meg unna Kommando tren da..

 

Skal ikke inn før i August. Det eneste som bekymrer meg er jo egentlig at jeg kan tenkte meg radiotroppen som er et 1.valg for de fleste, blir vell sikkert fult.

 

Har du noen gode tips av egen erfaring, som jeg burde vite før jeg selv går inn :)? Finnes jo en egen tråd om Rekrutten så skal selvsagt se igjennnom alt der!

 

Men igjen takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Tja, ikke ta med deg for mye klær og slikt opp første runde, det er ikke vits. Ellers er det ikke velig mye som er spesifikke tips du ikke kommer til å få med en gang du kommer opp tror jeg. Det er 2 kompanier med vernepliktige her, og de eldste hjelper alltid de yngste, bare å huke tak i noen om du lurer på noe spesifikt.

 

Viss eg må ta tren eller kommando tjeneste, kommer eg sikkert til å ønske å skifte eller nokke. Viss e må sitte og kjede me, kommere e til å få høre at e burde tatt garden i stedenfor, så håper ikke at null kunskaper innen radio/mekanikk gjør at eg får tren eller kommando!

 

Det har ingen ting å si om hvorvidt du havner der eller ikke, du får muligheten til å søke på troppene du vil enten første eller andre dagen her. Jeg søkte tele på første og radio på andre, og de fleste fikk førstevalget sitt, inkludert meg. Jeg har heller ingen spesifikke kunnskaper innenfor det :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takk for det, vi var flinke til å dokumentere stort sett hele veien, kanskje utenom i rekrutten, og det er et viktig tips til alle som skal inn til førstegangstjeneste, ta bilder, og film det som skjer. Det at vi hadde noen i troppen som alltid hadde med seg GoPro ble satt stor pris på.

 

Kan også nevnes at vår film måtte skjules fra søk på youtube da troppsjefen vår ble kontaktet av noen i staben som syntes den var upassende. I motsetning til action/felt-hore dimmefilmene som blir brukt som lokkemat for uvitende. Føler at vår dimmefilm på en god måte viser hva vi gjorde, og at det skjer mye fett i samband, selvom det kanskje ikke er mye ren stridsmessig action.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Fikk byttet fra Luftforsvaret til SBBN, så er egentlig veldig fornøyd.

Jeg skal inn i August 2013. Jeg har undersøkt og lest litt.

 

-Radio

 

-Tele

 

-Kdo/Tren (hva menes egentlig med "tren"?

 

En bekjenning av meg anbefalte Kdo tren det på det sterkeste.

 

Har dere noen anbefalinger?

 

 

Har planer om og søke Grenader i TMBN etter fgtj, Jeg kommer ikke til og få byttet tjeneste igjen ønsket mitt var jo Stormsoldat i PBN (Tviler på de gir meg lov til og bytte igjen.)

 

Er jo en del av dere her som har en god del kunnskap om dette så jeg lurte på hva jeg stiller sterkest til en evt. Utenlandstjeneste/TMBN.

 

Vet jo at Norge trekker tilbake soldater akkurat nå så det er jo lite sannsynlig.

 

 

Takk for at du tok deg tid til og lese! Håper på et par gode svar :)

Jeg vet det er litt sent å svare nå, men jeg er selv i SBBN og dimiterer den 12. Juli så du er i kontigenten som tar over for oss (se opp for dimmetrisk).

 

Når det gjelder de tre troppene man har så er det:

 

- Tele

- Radio

- Kommandoplasstroppen/trentroppen

 

Jeg er selv i teletroppen så kan jo begynne med å forklare hva den går ut på.

I tele er man oppsatt i lag på tre personer på en BV 206. Man skal behærske både MRR samband og TADKOM samband. Man har fire grener innenfor tele:

 

- KO (Kommandoplass). Dette er de som setter opp troppskommandoplassen og dette er to vogner (1A & 1B) som deler på dette under øvelser. De er fem på hver vogn og de er nærmest befalet. Om du vil bli visekorporal, så søk lagfører KO.

 

- Multinode: Multinode (Som jeg er lagfører på) Er tre personer på vogn som blir utlevert til andre bataljoner under øvelse. Disse stiller samband så f.eks panser, CSS, BrigKO og andre får samband. Om du vil ha en avslappet tjeneste velger du dette.

 

- REK: REK er de som kjører mest. De 'rekker' området for å sjekke om det er trygt og de etterforsyner med mat og andre mangler. De er også en slags angrepsstyre innenfor tele med 12,7 på taket av vognene.

 

- Knutepunkt: Knutepunktene er de som sendes opp på fjellet for å stille samband. De står i knutelag som er på to vogner (altså seks personer). De gjør akkurat det samme som multinode og KO, bare at de har mer sjanse for å bli angrepet.

 

Jeg har ikke så mye mer kjenskap til de andre troppene, bortsett fra at radiotroppen stiller mer MRR og Relé og er oppsatt på MB, BV 206 og noen ganger snøscooter. De har ikke så mye kunnskap innenfor TADKOM ettersom at det er Tele sitt felt, men noen har kunnskaper om det.

 

BrigKO/BNko er de som setter opp brigade KO (Altså kommandoplassen for brigaden) og BNKO (Bataljonens kommandoplass). De har mye mer SIBO (Strid i bebygde områder) og lærer mer stridsteknikk for å beskytte kommandoplassen sin.

 

Med tanke på grenader i TMBN trenger de alltid sambandsfolk, så da ville jeg valgt radio eller tele ettersom at det er troppene med mest kunnskap innenfor samband. Selvfølgelig vil jeg anbefale tele ettersom at jeg er der selv, men har jo ikke prøvd radio.

 

Om det er noe du lurer på, så send meg en PM så skal jeg svare så godt jeg kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...