Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

10 klasse standpunktkarakter?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurte på om første året (før jul) teller noe på standpunktkarakteren? Eller bare andre året?

 

Si om jeg får 2 i et fag første galvåret, og skjerper meg og får 5 i det samme faget det andre året, er det sånn at de legger sammen en liten vurdeing av det første halvåret med det andre?

 

2 det første, 5 det andre halvåret, kan jeg få 4 som standpunktkarakter da, eller vil jeg få en 5'er? Er det noen regler rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at begge halvår ligger til grunn for st.punkt, men tror det avhenger av både fag og lærer. Har inntrykk av at språkfag legger hovedvekt på siste stil/prøve, men fag som samfunnsfag, geografi o.l ser på hele pensum.

 

Husker selv i tiende at jeg fikk bare 5 og 5+ i første termin, og 6 i andre termin, endte opp med 5 gitt :L

Endret av K R U E G E R
Lenke til kommentar

Dersom lærerne gjør det skikkelig, så skal samtlige karakterer fra 8.klasse til 10.klasse være med i vurderingen. Standpunktkarakteren viser hva du sitter igjen med etter 10 år i grunnskolen, og trenger ikke nødvendigvis å være representativt for det du har prestert siste semester.

 

Forklart på en annen måte:

I matematikkfaget er dere innom svært mange områder. Dersom du stryker til algebra og ligninger, men er en helt på geometriske figurer og får 6er på siste prøve - som var i geometri. Da betyr ikke det at du skal ha 6er i matematikkfaget. Du skal få en karakter etter ditt oppnådde evnenivå gjennom samtlige kompetansemål i kunnskapsløftet som inngår i de ulike fagområdene. Ergo du kan ende opp med en 2-er eller 3-er.

Endret av Melkesjokoladen
Lenke til kommentar

Dersom lærerne gjør det skikkelig, så skal samtlige karakterer fra 8.klasse til 10.klasse være med i vurderingen. Standpunktkarakteren viser hva du sitter igjen med etter 10 år i grunnskolen, og trenger ikke nødvendigvis å være representativt for det du har prestert siste semester.

 

Forklart på en annen måte:

I matematikkfaget er dere innom svært mange områder. Dersom du stryker til algebra og ligninger, men er en helt på geometriske figurer og får 6er på siste prøve - som var i geometri. Da betyr ikke det at du skal ha 6er i matematikkfaget. Du skal få en karakter etter ditt oppnådde evnenivå gjennom samtlige kompetansemål i kunnskapsløftet som inngår i de ulike fagområdene. Ergo du kan ende opp med en 2-er eller 3-er.

 

Det var ikke dette jeg spurte om.

 

Ellers til dere andre, jeg kommer tilbake til dere senere :)

Lenke til kommentar

Det var ikke dette jeg spurte om

 

Joda, det var det.

Leser du gjennom svaret ser du at jeg svarer godt på spørsmålet ditt om høstkarakteren har innvirkning på vårkarakteren med tanke på standpunktkarakter. For å gjøre det enkelt - ja det har den.

 

Det er ingen regler som sier at dersom du har tre til høsten og fem til våren, så skal du automatisk få 4(gjennomsnitt) eller 5eren(siden det var siste karakter). Læreren din skal gjøre en helhetlig vurdering og kan uavhengig av karakterer gi deg feks 6er i faget, selv om du aldri har fått karakteren på noen prøver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...