Gå til innhold

Predikativ eller adverbial?


Anaio

Anbefalte innlegg

Håper det er noen språknerder her inne!

 

Hvordan avgjøre om leddet er predikativ eller adverbial? Forsøker å samsvarsbøye og se etter eventuelle uselvstendige verb, men får likevel ikke helt grep om hvordan jeg skal differensiere dem fra hverandre...

 

Hvis man da drar dette videre til feltanalysen, vil det dersom det er PIV bli plassert på N og som adverbial på A?

Endret av Anaio
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hmm. Skal vi se hva som sitter fra syntaksen jeg hadde for et par år siden.

Et predikativ står som et beskrivende ledd til enten subjekt(SUP) ved et uselvstendig ver eller direkte objekt(DOP), mens et adverbial står som et tillegg til hovedsetningen/hovedhandlingen. (Dette er enkelt forklart)

Kan legge ved noen eksempler på setninger der jeg har foretatt en enkel funksjonsanalyse. Det er verdt å merke seg at mange adverbialer ofte er innledet med en preposisjon(Da av typen som tidligere ble kalt stedsadverbial, tidsadverbial, måtesadverbial osv.). Det er også viktig å være obs på skillet mellom indirekte objekt og et adverbial.

(Legger ved bilder av noen helt basic setninger som illustrerer adverbial og predikativ i bruk.)

Håper noe av dette kanskje er til hjelp selv om det er i lita stund siden det ble spurt om. Om jeg har klart å skrive noe rart eller om jeg har misforstått hva du lurte på er det bare å spørre.

 

post-147155-0-46739700-1354737163_thumb.jpg

post-147155-0-78938000-1354737216_thumb.jpg

Endret av KristineS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...