Gå til innhold

Perspektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort, men dårlig formulert spørsmål i alle fall.

 

Om det som ser, altså persiperer, er et mennekse, og det persiperte, altså objektet er en bil, så ja. Det er forskjell på en bil og et menneske.

 

Kanskje dypt spørsmål, spirituell filosofi

 

Hvilke forhold er det mellom subjektet og objektet? Er ikke objektet mentalt skapt av subjektet? Hva ville skjedd om øynene dine hadde oppfattet flere bølgelengder, flere farger, eller færre? ville objektet vært det samme? Det inntrykket som skapes mentalt av bilen, skapes det i bilen eller i hodet? Når hele din oppmerksomhet er i bilen, er ikke "du" da bilen?

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Kanskje dypt spørsmål, spirituell filosofi

 

Hvilke forhold er det mellom subjektet og objektet? Er ikke objektet mentalt skapt av subjektet? Hva ville skjedd om øynene dine hadde oppfattet flere bølgelengder, flere farger, eller færre? ville objektet vært det samme? Det inntrykket som skapes mentalt av bilen, skapes det i bilen eller i hodet? Når hele din oppmerksomhet er i bilen, er ikke "du" da bilen?

 

Her falt jeg helt av lasset i alle fall. Jeg en så enkel sjel at jeg vil påstå at hvordan noe persiperes ikke enderer objektet. Objektet er ikke skapt av subjektet. En bil, er en bil. Man kan endre persepsjonen, man kunne for eksempel tatt et MR, eller røntgenbilde av bilen. Da ville bilen visuelt sett forskjellig ut. To forskjellige individer vil persipere på forskjellig måte, ref. Neissers teori. Objektet som persiperes, er like vel det samme.

Lenke til kommentar

Okey. Ja, det er vanskelig å forstå, ser ikke hele sammenhengen selv enda.

 

Men jeg har merket dette.

 

Ser du ei stygg dame, er det dama som er stygg eller er det du? er det du, hva er i såfall hun? hun blir vakker. Ikke pen, men vakker. Og hvilke perspektiv setter inn etter den innsikten inntreffer? hvis du drar den videre - er det bilen du ser, eller er det deg?(selvsagt annen kategori)

 

Om du ser et barn som dør i Gaza, er det bare barnet som dør og er det bare barnet sitt blod? Også, hvem er det som dreper barnet?

 

Har forøvrig en fornemmelse om at vi er en del av en enhet, ikke uavhengige individer. Vi har en felles bevissthet innad i rasen, vi dreper ikke andre, vi dreper oss selv.

 

Har pønsket en del på dette: you are the rest of mankind.

 

Plausibelt at rasen vår (mennesket) er dypt forvirret, at intellektet vårt, som vi forguder mer enn noe sinne, og som har skapt kraftfull teknologi, ideologier og filosofier, ikke hjelper, tvert imot, det har bragt oss dit vi er.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Jeg må si at teorien hvor det er du som er dypt forvirret virker mer plausibel for mitt vedkommende.

 

Slik jeg oppfatter det, snakker du nå om at alt i verden er en symbiose hvor det ikke finnes noen individer, vi er bare celler i en struktur. Dette blir i overkant søkt for meg i alle fall. Sorry, men dette minner mer om Matrix enn noe annet. Når TS svarer i morgen, får vi sikkert vite at det var en skrivefeil, og at h*n vil ha svar på en oppgave i KRL.

Lenke til kommentar

Jeg må si at teorien hvor det er du som er dypt forvirret virker mer plausibel for mitt vedkommende.

 

Slik jeg oppfatter det, snakker du nå om at alt i verden er en symbiose hvor det ikke finnes noen individer, vi er bare celler i en struktur. Dette blir i overkant søkt for meg i alle fall. Sorry, men dette minner mer om Matrix enn noe annet. Når TS svarer i morgen, får vi sikkert vite at det var en skrivefeil, og at h*n vil ha svar på en oppgave i KRL.

 

Er man ikke mer forvirret om man er i konflikt? og hvor trengs det høyest intelligens, for å skape fred/være fredfull, eller for å skape konflikt?

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...