Gå til innhold

Endre til Raid 0 - beholde alle programmer etc


Taxman

Anbefalte innlegg

Har i dag et system med windows 7 og div programmer installert og kjører i fra en ssd.

 

Mitt ønske er å få systemet over på raid 0 uten å miste data/reinstallere windows.

 

Lar det seg gjøre og kjøre en sikkerhetskopi (har 7 pro).

 

Ta ut single ssd, putte i 2 ssd, sette raid i bios etc, installere windows 7 på nytt med rette drivere, så hente tilbake sikkerhetskopien ?

 

Ev. andre fremgangsmåter?

 

Er ikke lysten på å kjøre clean install - bygget ny pc for 1 mnd siden og har akkurat fått den slik som jeg vill og er ikke lysten på en strafferunde med installering og nedlasting av det ene og andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Acronis - men da får jeg vel vanskelig satt inn raid i oppsettet etc.

 

Derfor spekulerer jeg litt i om en ny windowsinstall, for å deretter hente tilbake windows sin vhd via restore.

 

Foreløpig har jeg en Samsung 830 256gb som system - og en "gammel" intel x-25 180 gb som sekundær.

 

Dersom opplegget mitt vil la seg gjøre, bestiller jeg meg et par intel'er av siste sort og vil la dem kjøre i r0. Da blir samsungen sekundærdisk og intel 180gb erstatter en intel 80gb i laptoppen. Hele oppgave er en liten julegave til meg selv fra meg selv litt på forskudd :-)

 

Mitt poeng over er jo at jeg må få inn en raid driver under installasjonen - hvis jeg bare kloner, får jeg jo ikke lagt inn raid driveren.

 

Regner med at det er en forutsetning, selv med siste ich settet.

Lenke til kommentar

Alt du trenger å gjøre er å gå inn i registeret og gjøre noen forandringer der.

Jeg antar at BIOS står i AHCI modus ?

 

 

 

Gå inn i registeret ( tast inn regedit ) eller trykk WIN + R

Let deg frem til : HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\msahci

Gå til Start og Modifiser

Sett verdien til 3

 

2012-11-21_114142.png

 

 

 

 

 

Naviger deg til iaStorV

Gå til Start og Modifiser

Sett verdien til 0

 

2012-11-21_114051.png

 

 

 

Nå har du fått med deg raid driverne ( du bør gå inn i BIOS, og sette den til RAID )

 

 

 

Så kan du bruke Acronis og klone OS'et til de to SSD'ene som er satt opp i R0

Last ned Intel RST.

Nyeste RST støtter TRIM i R0 ( da bør du også ha nyeste OROM )

 

Den dukker frem i registeret som iaStor:

 

2012-11-21_114527.png

 

 

 

 

Etterpå bør du sjekke med AS SSD om ytelsen er der , og for å sjekke om alignment er i orden.

Har nemlig hørt om tilfeller der Acronis feiler med alignment.

Endret av johome
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for glimrende forklart veiledning.

 

Har den ahci mode ja. Hvis det er så enkelt så dette her tror jeg jammen jeg prøver. Det verste som kan skje er at jeg må restore pc'n til et tidligere tidspunkt og da er vel registerendringene fjernet og jeg tilbake der jeg startet.

 

Edit : Så jeg trenger ingen 3. part raid driver som må installeres under oppsettet av windows? Dvs windows har dem innebygget, bare ikke aktivert ?

Endret av Taxman
Lenke til kommentar

Jeg tror at det er litt viktig for deg å få kontroll på registeret + BIOS , før du går videre.

 

Det må være et samsvar mellom verdien på driverne i registeret og hvilken modus diskkontrolleren i BIOS står i.

 

Finnes mange eksempler på et OS , som ikke vil boote , fordi det ikke er et samsvar mellom de.

Det vanlige er at OS'et er installert i IDE modus.

Man går inn og setter BIOS til AHCI.

Siden man ikke har gjort endringer i registeret vil OS'et ikke boote opp.

Går man så tilbake til IDE i BIOS , vil OS'et boote opp.

 

_____

 

Edit : Så jeg trenger ingen 3. part raid driver som må installeres under oppsettet av windows? Dvs windows har dem innebygget, bare ikke aktivert ?

Slik jeg har forstått det , så er det riktig.

 

Når du installerer OS'et så er det instillingen BIOS som bestemmer hvilken driver som blir aktivert.

Her har du 3 valg , AHCI , RAID eller IDE.

 

 

Sjekke dette i BIOS ....

Lenke til kommentar

2,00 STK 749483 Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/450MB/s read/write,

 

Er på vei i posten :-)

 

Fant ut dette var beste løsning, for da kan jeg beholde samsung'en akkurat som den er - og ha en failback.

 

Har kjøpt en oppgraderingslisens på win 8, som jeg tenkte jeg skulle benytte. Må vel bite i det sure eplet og lære meg det systemet før eller siden uansett - og når samboer nå får seg laptop til jul av meg med windows 8 så må jeg lære det selv - fordi jeg er jo support/it avdelingen her hjemme.

 

Så da er planen min å klone over os'et til et raid arrayet for å ha et system på - teste om jeg klarer oppskriften over, og så installere win 8 clean, og så kjøre duo boot en liten periode (jada, det er å tøye upgrade lisensen litt - men det får de tåle, kjøpte jo win 7 lisensen for en tusenlapp for et par mnd siden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...