Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremser forsvant


shim

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kjent at det lukter litt svidd av min Mercedes 190E. Det lukter kun svidd når jeg har kjørt en stund i høy fart, og lukten kommer først når jeg har stoppet. Minner litt om svidd gummi.

Så i går kjørte jeg ett stykke, også kom jeg til et kryss og skulle bremse, men hvor i all verden ble bremsene mine av?

Var bare så vidt det bremset i det heletatt. Tror faktisk ikke jeg klarte å låse hjulene på isen.(har ikke ABS)

Så måtte kjøre sakte hjem. Men når jeg stod opp igjen i dag og testet de, så virke de fine igjen. Hva har skjedd? Har bremsene hengt på ? Må jeg bytte bremser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Når bremsene blir varme, kan bremsevesken begynne å koke, noe som fører til at det vil være luft i systemet. Luft er lettere å komprimere enn olje. Dette skjer ofte med gammel bremseveske, så kan være lurt å bytte den, samt å finne ut om bremsene henger.

 

SuperSaxy

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Lufte systemet skikkelig etter du har helt på ny væske og begynn med hjulet lengst fra beholderen (ofte høyre bakhjul, så venstre bakhjul, så høyre forhjul og tilslutt venstre forhjul), det er det jeg kommer på akkurat nå.

Lenke til kommentar

Bremsevæske er hygroskopisk, og vil over tid trekke til seg fuktighet. Den skal derfor byttes ved foreskrevne intervaller. Ved "dårlig" bremsevæske vil bremsene funke til de blir varme, da vil vannet i bremsevæsken koke og pedalen går til bunns pga trykktap, og du mister all bremseeffekt. Dersom pedalen var "som vanlig" kan det være feil på bremseservo, da vil pedalen møte motstand der den normalt gjør det (eller litt før), men bremseeffekten vil være minimal med mindre du tråkker svært hard på pedalen. Dersom det lukter svidd kan det være en caliper som har tregt stempel eller glidehylse, men det kan også være varmgang som følge av feil på hjullager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bremsevæske er hygroskopisk, og vil over tid trekke til seg fuktighet. Den skal derfor byttes ved foreskrevne intervaller. Ved "dårlig" bremsevæske vil bremsene funke til de blir varme, da vil vannet i bremsevæsken koke og pedalen går til bunns pga trykktap, og du mister all bremseeffekt. Dersom pedalen var "som vanlig" kan det være feil på bremseservo, da vil pedalen møte motstand der den normalt gjør det (eller litt før), men bremseeffekten vil være minimal med mindre du tråkker svært hard på pedalen. Dersom det lukter svidd kan det være en caliper som har tregt stempel eller glidehylse, men det kan også være varmgang som følge av feil på hjullager.

 

Har ikke rukket og sjekket dette enda. Jeg har kjørt den litt i det siste, og nå virker bremsene helt greie igjen. Men er vel kanskje greit og få sjekket dette kjapt?

Pedalen var "som vanlig" som du sier, men bremset bare så vidt det var når jeg tråkket så hardt jeg kunne.(for det var meget viktig og få stoppet før krysset)

 

Da skal jeg få med meg en som har litt mer peiling på og skru, også se hva vi får til. Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar

En enkel måte å finne hvor problemet er, er å kjøre feks en tur på 15 minutter hvor du bremser minst mulig. Gå så ut av bilen og kjenn på hver av felgene som da skal være helt kalde, eller såvidt lunkne om du måtte bremse litt underveis. Ingen regler uten unntak, men det mest vanlige er at du vil finne ett hjul betydelig mye varmere enn de andre. Dermed vet du nå hvor du bør lete videre etter årsaken til feilen. Feks som nevnt over fordi kaliper/glidelager går tregt, eller håndbrekk ikke returnerer skikkelig.

 

Hvis man har litt føling med hvordan en bil som er i orden oppfører seg, så er det relativt lett å kjenne om bremser henger på, selv når det er nokså lite. Er en sånn ting som er litt vanskelig over Internett, men man kjenner det best om man på flatmark trykker inn clutch og lar bilen trille til stopp fra 5-10 kmt. Følelsen man kjenner akkurat idet øyeblikket bilen stopper opp er veldig forskjellig helt uten bremsing VS med lett bremsing. (Veldig overdrevet fortsetter kroppen fremover idet bilen stopper med bremser, mens overgangen fra fart til stopp er umerkbar uten bremser).

 

Et annen sikker indikasjon er jo at bilen trenger hjelp av motoren for å begynne å trille fra stillestående når det går svakt nedover isåfall henger det på ganske betydelig, alt etter hvor bratt bakken er...

 

Men nok om det, kjenn på hjulene. Ut fra post 1 vil jeg tro du vil kjenne stor forskjell på ett eller fler hjul. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...