Gå til innhold

Norge i fremtiden


Anbefalte innlegg

Det er nettopp det den gjør. Noe som også er grunnlaget for ønsket om en gullstandard.

 

Problemet med gullstandarden er at det forutsetter en slags ideologisk naivitet. Nesten som Kommunisme. Altså i forhold til troen på mennesket sin natur. Slik at det i praksis feiler.

 

Ser en grunnen til at en trenger en gullstandard ser en også er grunnen til at det ikke vil fungere i praksis. Som forsåvidt er den samme grunnen. Mennesket sin natur.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Da er det lagt opp til rovdrift, slik vi ser både i økonomien og miljøet.

 

Men nå snakker du om slik det er nå. jeg snakker om et fritt marked.

 

Fordi vi har noe bestemt å forholde oss til. Akkurat nå oppfører verden seg som lemen på vei mot kanten, både økonomisk, politisk og miljømessig.

 

De vet hva som er best for andre, fordi da har vi noe bestemt å forholde seg til? Dette er da ikke noe svar.

 

 

Kan du si det til heroin brukere?

 

Ja.

 

Og er ikke det i strid med din tidligere påstand om at den gjennomsnittlige mannen/kvinnen er ignorant?

 

Hvorfor det? Selv om den gjennomsnittlige personen er ignorant så betyr ikke det at jeg vet bedre enn personen selv, siden jeg også kan være ignorant.

Lenke til kommentar

Det er nettopp det den gjør. Noe som også er grunnlaget for ønsket om en gullstandard.

 

De forstår den på en forvrengt måte, fordi den tar utgangspunkt i individualisme. Individualisme er en illusjon for de vise, og all vitenskap sier at vi heller er en del av en enhet. Gud er like virkelig som det psykologiske individet.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Det er ikke som om sentralbanken kan ignorere markedet og trykke enorme mengder penger for å holde de korte rentene lave, mens de lange tar av.

 

Kan ikke FED kjøpe lange rentepapirer?

 

Problemet med gullstandarden er at det forutsetter en slags ideologisk naivitet. Nesten som Kommunisme. Altså i forhold til troen på mennesket sin natur. Slik at det i praksis feiler.

 

Ser en grunnen til at en trenger en gullstandard ser en også er grunnen til at det ikke vil fungere i praksis. Som forsåvidt er den samme grunnen. Mennesket sin natur.

 

Kan du forklare?

 

De forstår den på en forvrengt måte, fordi den tar utgangspunkt i individualisme. Individualisme er en illusjon for de vise, og all vitenskap sier at vi heller er en del av en enhet. Gud er like virkelig som det psykologiske individet.

 

Aha.

Lenke til kommentar

Men nå snakker du om slik det er nå. jeg snakker om et fritt marked.

 

Ja, men "nå" er en naturlig suksessjon av et fritt marked, pga på menneskelig natur.

 

 

De vet hva som er best for andre, fordi da har vi noe bestemt å forholde seg til? Dette er da ikke noe svar.

 

Det er akkurat det. Vi har for eksempel tid og rom å forholde oss til, samt at vi lever innenfor klare fysiske og psykiske grenser, samt ressurser er fornybare, men begrensede.

 

 

 

Ja.

du mener altså at heroin er det som er best for en del mennesker. LoL (sorry)

 

 

Hvorfor det? Selv om den gjennomsnittlige personen er ignorant så betyr ikke det at jeg vet bedre enn personen selv, siden jeg også kan være ignorant.

 

Nettopp derfor jeg påstår at hva folk vil ha, ikke nødvendigvis er det som er best for dem.

 

Aha.

 

You welcome :)

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Kan ikke FED kjøpe lange rentepapirer?

 

Det kommer ikke til skje. De korte rentene vil stige, dollaren vil styrke seg, de lange rentene vil gå ned, dersom det blir press på de lange rentene, det sannsynlige fremover tror jeg er at kineserne devaluerer og at dollaren stiger. Den eneste gangen de bevisst holdt de lange rentene nede, samtidig som de korte rentene var stimulerende nok var under WW2.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg nevnte hvem som tror på "Austrian Economy" - Zero Hedge

 

Det blir noe helt annet enn det du kommer med - du blir nærmest FED mann :(

 

Dette er "Austrian Economy" i Norge http://www.farmann.no/

 

Jeg vet hva Zero Hedge er, men det blir ikke et svar på mitt spørsmål. Jeg spurte om eksempler på hvorfor jeg ikke er en østeriker. Det blir som at jeg skal si at du er en sosialist fordi www.frp.no

 

Det betyr vel bare inndirekte i stedet for direkte, ikke sant?

 

Det betyr at det er irrelevant hva jeg mener.

Lenke til kommentar

For ta motsetningen mellom gullstandard og realitet igjen. Hvis det er sånn at en trenger en gullstandard for å motvirke en slags grådighet eller lignende, eller holde krefter i samfunnet i sjakk, er det nesten innlysende at disse kreftene over tid vil være så sterke, at sjansen for at gullstandarden for overleve er fraværende. Derfor er det å ønske seg en gullstandard en naivitet og nærmest en selvmotsigelse. Det kan komme en slags gullstandard en gang, dersom det blir mye inflasjon, men at det blir en permanent tilstand er en utopi. Det blir som en slags høyre drøm om en ny jappetid. Noe som isåfall kommer og går igjen. Selv en gullstandard vil en eller annen gang gi en sterk nedtur, krig som skal finansieres eller lignende og da ryker gullstandarden, så sant det finnes politikere. Det passer ikke inn i den tiden vi lever i og mennesket sin natur.

Endret av festen
Lenke til kommentar

For ta motsetningen mellom gullstandard og realitet igjen. Hvis det er sånn at en trenger en gullstandard for å motvirke en slags grådighet eller lignende, eller holde krefter i samfunnet i sjakk, er det nesten innlysende at disse kreftene over tid vil være så sterke, at sjansen for at gullstandarden for overleve er fraværende. Derfor er det å ønske seg en gullstandard en naivitet.

 

Så å ønske seg fred er en naivitet, siden det er krefter som kommer til å ødelegge freden? Man skal egentlig ikke ønske seg noe da?

 

Det kan godt hende det du sier stemmer, men for at det skal være relevant, så må det være slik at disse kreftene på en eller annen måte ikke kan få makt over fiatsystemet.

 

Gullstandarden skal forøvrig ikke motvirke grådighet.

Lenke til kommentar

Så å ønske seg fred er en naivitet, siden det er krefter som kommer til å ødelegge freden? Man skal egentlig ikke ønske seg noe da?

 

Det kan godt hende det du sier stemmer, men for at det skal være relevant, så må det være slik at disse kreftene på en eller annen måte ikke kan få makt over fiatsystemet.

 

Hva skal du gjøre da? Ytterligere komplisert er det at gull svinger som en slags boble. Så hvis Norge skulle hatt en gullstandard, mens resten av verden ikke hadde det, ville det blitt komplett kaos.

Lenke til kommentar

Hva skal du gjøre da? Ytterligere komplisert er det at gull svinger som en slags boble. Så hvis Norge skulle hatt en gullstandard, mens resten av verden ikke hadde det, ville det blitt komplett kaos.

 

Vel, etter min mening skal ikke "Norge ha en gullstandard". Jeg er ikke tilhenger av en nasjonal valuta. De som vil benytte gullstandard kan benytte gullstandard, og de som vil benytte noe annet kan benytte det. Et fritt marked. Hvis gull viser seg å være ustabilt vil det bli utkonkurrert som foretrukket valuta.

Endret av Austrian Economist
Lenke til kommentar

Vel, etter min mening skal ikke "Norge ha en gullstandard". Jeg er ikke tilhenger av en nasjonal valuta. De som vil benytte gullstandard kan benytte gullstandard, og de som vil benytte noe annet kan benytte det. Et fritt marked.Hvis gull viser seg å være ustabilt vil det bli utkonkurrert som foretrukket valuta.

 

Så lenge dollaren er grunnvaluta, vil jo gullet være et spekulasjonsobjekt i noen tider, og et kjedelig objekt i andre tider. Det vil jo gi en dårlig reflektering av den egentlige utviklingen i kostnadsnivået i økonomien over lange perioder, hvorav det bare glimtvis vil reflektere den egentlige verdien, og ellers være for billig eller dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...