Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skal denne setninga ha komma?


Anbefalte innlegg

Det er faktisk ein av deira eigne som har leidd laget til suksess og ikkje nokon ukjend utlending som ingen har noko forhold til.
Det er faktisk ein av deira eigne som har leidd laget til suksess, og ikkje nokon ukjend utlending som ingen har noko forhold til.

 

Skal det vere et komma før konjuksjonen "og" i dette dømet? Eg ser ikkje nokon kommaregel som tillet det, men likevel verkar det betre å sette eit komma der. Har dokker nokre innspel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Komma mellom setninger som er bundet sammen med og, eller, for og men

  • Else skjønte ingenting, men Eva lo hjertelig.
  • Petter skiftet jobb for tredje gang på to år, og Hege fulgte opp med sin andre skilsmisse på to år.

Merk: Alltid tegn foran men, enten komma eller punktum.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen norskekspert, men jeg tror det skal være komma siden det dreier seg om en etterstilt substantivsfrase (substantiv med underordnet relativsetning) som ikke er sideordnet med "suksess". Du kan jo bytte ut alt etter "ikkje" med f.eks. "Per" og se hva du får da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hørte med en gramatikkekspert og fikk forklart at det IKKE skulle være komma, pga at siste del av setningen manglet verb. Med mindre det har kommet nye gramatikkregler, så snur jeg i svaret og sier at det IKKE skal være komma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...