Gå til innhold

Internett hastighet kabel vs trådløst


Jensus

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg fatter virkelig ikke hva som er problemet mitt her! Noen som kan hjelpe??

 

Se vedlegg for oversikt over nettverket mitt..

 

Problemet er at når jeg bruker det trådløse nettet for å gå på internett, så er det utrolig treigt! Jeg har ei 5mbit linje, men klarer ikke mere enn 1mbit ved bruk av det trådløse nettet. Kopler jeg meg til med kabel, så får jeg 5mbit uten problem.

 

Og greit nok, dere tenker sikkert at jeg har en veldig dårlig ruter eller noe slik. MEN, når jeg f.eks kopierer fra serveren (kablet) til laptop'en(trådløs), så har jeg rundt 17-18MByte/s uten problem.

Så da kan det jo ikke være routeren (DIR-855) som er problemet??

 

Hvordan kan det ha seg at det trådløse nettet er så dårlig når jeg er på internett men ikke internt mellom lokale pc'er?

 

Følgende har jeg prøvd (ved test mot internett)

  • Koplet direkte til Nextnet "modem" - > Full hastighet:)
  • Koplet D-link switchen -> Full hastighet:)
  • Koplet til DIR-855 kablet -> Full hastighet:)
  • Koplet til DR-624+ kablet -> Full hastighet:)
  • Koplet til DIR-855 trådløst -> lav hastighet...
  • Koplet til DR-624+ trådløst -> lav hastighet...

post-23398-0-76031800-1352812943_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådløs kan være en hel del problemer med.

 

Nr 1: (Dekningen) F.eks om det er mye murvegger eller metall gjenstander demper rask hastigheten.

Nr.2 Kryptering pleier som regel å dempe hastighetene noe.

NR 3 Kanalvalg (Velg forskjellig kanal mellom routerene. Ellers kommer disse i konflikt)

Nr 4. Nettverkkabel er alltid raskere en trådløs, på grunn av de øverste ikke er problem, men enig du burde oppnå mere enn 1 mbit hastighet.

 

Hva slags trådløs nettverkkort har du? Har du Wireless (IEEE 802.11 A/B) så er disse veldig ustabile og dårlige. I noen tilfeller kan driverproblemer også redusere hastigheten noe.

 

google søk her fant jeg vist en del forslag, dlink pleier ikke å være så enkelt å oppgradere firmware på, men verdt et forsøk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har gjort alt for å ha "perfekte" forhold.

Nr 1: Laptop står under 1m fra router, så dekningen er absolutt ikke noe problem her..

Nr 2: Kjører WPA2 kryptering, men har også prøvd å kjøre helt åpent. Ingen forskjell...

Nr 3: Har prøvd flere kanaler og gjort scan av området for å finne den kanalen med minst forstyrrelse. Ingen forskjell...

Nr 4: Klart det er ideelt med kabel, men forskjellen burde ikke være såå stor!

 

Har "crem de la crem" kort i laptop'en. Killer Networks 1103. Dette er et kort med 3 antenner. Får ca 20Mbyte/sek hvis jeg henter filer fra serveren. Tror neppe problemet ligger der..

 

Eller! Testet nettopp med en annen pc, og her var det full speed på det trådløse!

Tror kanskje jeg må kikke på om det er noen innstillinger til Killer kortet...

Lenke til kommentar

Det viste seg at det var faktisk Killer software'n som satte en begrensing på 1Mbit på hastighet på internet!!

Hmm, må ha vært noe som jeg har fikla med for veldig lenge siden..

 

Jaja, problem løst:)

 

Takk LMH1, for at du tok deg tid til å svare på problemet mitt:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...