Gå til innhold

Stillegående pc til hjemmestudio


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er på jakt etter en stillegående stasjonær pc mitt musikk-hjemmestudio.

 

-Maskinen vil i det daglige primært bli brukt til studiobruk, kontoroppgaver, nettsurfing og musikkavspilling. Spilling tar jeg på PS3.

-Operativsystem, nettverkskort og eksternt lydkort har jeg fra før.

-Lavt støynivå er viktig.

-Kjører toskjermoppsett, en 22 og en litt eldre 19 tommer Fint om maskinen har både DVI og VGA-utgang.

-Budsjett: maks 5000, gjerne under 4000 hvis mulig.

-Firewire-støtte til lydkortet

-Intel-basert

 

Som nevnt er lav støy en viktig faktor. Er litt usikker på om jeg i det hele tatt trenger en optisk enhet, og lurer også på å kun ha SSD-minne (har ikke noe voldsomt plassbehov, 256GB er mer enn nok, men vil tro 128 kanskje blir i minste laget?)

Dette har dere mer greie på enn meg, og jeg setter stor pris på all hjelp jeg kan få. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde da la seg gjøre...

Ganske få rimelige hovedkort med firewire, spesielt hvis man ønsker en liten (kompakt) maskin med microATX format - da ser det ut som du er prisgitt å bruke et eget PCI eller PCIe kort for å få på plass firewire.

Her er et forslag til en litt større maskin basert på ATX formatet, da med integrert firewire. Fordelen er jo at det er plass til mer utstyr etterhvert hvis behovet endrer seg:

 

Kabinett - NZXT SOURCE 210 ATX - kr 369

Strømforsyning - ANTEC HCG-400 400W - kr 439

Hovedkort - GIGABYTE GA-Z68XP-UD3 - kr 799

Prosessor - INTEL CORE I3 3225 3.30GHZ - kr 999

Minne - KINGSTON 8GB 1866 MHZ HYPERX PREDATOR - kr 419

Harddisk - OCZ AGILITY 3 240GB SSD - kr 1199

Kjøleribbe - COOLER MASTER HYPER 212 EVO - kr 219

Vifter - SCYTHE GENTLE TYPHOON 120MM 800RPM - kr 507 (3 stk)

 

Totalt 4950 inkl mva, eks frakt, fra dustinhome.no

De tre viftene i siste linje KAN droppes, men anbefaler at du river ut medfølgende vifter på prosessorkjøler og i kabinettet og monterer disse i stedet for en meget støysvak opplevelse.

 

Mye lydutstyr er jo gjerne rack-basert, så hvis du har dette fra før ville jeg vurdert et rack-kabinett (typisk for servere) på 3 eller 4U høyde, men det sprenger nok budsjettet ditt med litt over 500 kr... Pass i såfall på at du kan bruke 120mm vifter eller større, endel er designet med mange små fordi det gir bedre driftssikkerhet selv om det bråker mye. Serverfolk sitter skjelden ved siden av utsyret :)

Forøvrig anbefales SPCR for info om støyfri IT.

Endret av mrWizard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et godt forslag! :)

 

Jeg har et ganske enkelt oppsett, hvor jeg hovedsaklig baserer effekter osv på software-plugins, så rack er ikke nødvendig for min del.

 

Om jeg må bruke en PCI-slot på et firewirekort så gjør ikke det noe, så lenge det er plass til det. Er det noen andre fordeler, bortsett fra størrelsen, ved å gå for et microATX-format?

Lenke til kommentar

Beklager sent gjensvar, har akkurat begynt i ny jobb

 

mATX er som oftest en begrensning, selv om det kan spare noen få kroner i noen tilfeller. Som oftest gir du avkall på en del oppgraderingsmuligheter (spesielt PCI/PCIe spor, og ofte minnespor) og de fleste av kortene er dårligere utstyrt med ting som USB3.0, FireWire og så videre. "Offisielt" støttet minnehastighet er også en ting som ofte er lavere.

 

Hvis tanken på en mindre PC viker forlokkende kan du jo vurdere disse hovedkortene:

INTEL DESKTOP BOARD DQ77MK (kr 999,- mindre minnehastighet, ellers OK)

MSI B75MA-P45 (kr 499,- mindre minnehastighet og trenger eget FW kort)

 

Du kan isåfall klare deg med noe billigere minnebrikker, jeg tviler sterkt på at du vil merke noen forskjell i praksis uansett. Et bra alternativ vil være:

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 (eventuelt to sett hvis du vil ha 16GB, hehe)

 

Og selvsagt kan du jo da få plass til det hele i et ganske mye mindre kabinett. Her er det mye å velge i, et par eksempler:

FRACTAL DESIGN DEFINE MINI (kr 679,- "støydempet" dvs litt padding og en viftekontroll)

FRACTAL DESIGN MINITOWER CORE 1000 (kr 279,- henter vel nogenlunde inn budsjettet igjen...)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hovedkortet mrWizard har satt opp er inkompatibelt med prosessoren, uten en BIOS oppdatering ;)

 

Nuh, litt plunder og heft skal han vel ha!

Du kunne jo ha nevnt hvilket kort du snakket om?

Verdt å dobbeltsjekke om kortet støtter de "nye" Ivy Bridge prosessorer uten å måtte oppdateres, helt enig. At man skal være nødt til å få tak i og stappe inn gammelt skrot først for å få sånt opp å stå er F-meg utrolig i 2012...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...