Gå til innhold

Har tenkt å gå Drift på HiST


toastcricket

Anbefalte innlegg

Hei Jeg trenger hjelp til å finne ut hvordan jeg skal legge opp utdanningen min, jeg vil ha en utdannelse innen IT...

Har tenkt å ta Bachelor i "drift av datasystemer" på HiST.

Link til utdanningen: http://hist.no/datadrift/

 

Nå går jeg førsteåret på studiespes (p-matte) og har tenkt å gå ikt-service neste år for å få en utdanning mer rettet mot IT. (På skolen min har de ikke noen IT programmfag 2.året) evt. med fagbrev. Etterpå tar jeg påbygg til generell studiekompetanse.

Her er altså løpene jeg vurderer:

http://www.vilbli.no...e=1.5&Tid=V2012

eller

http://www.vilbli.no...--_V.PBPBY4YK--

For deretter å gå på HiST...

Som du kanskje har sett så trenger jeg Generell studiekompetanse + R1 eller S1 + S2 matte for å ta drift på HiST. Hvordan er det da best for meg å få tatt matten som jeg mangler? (byttet nettopp fra t1 til p1 matte, så det er ikke aktuelt å ta R1 matte).

Jeg lurer også på hva lønnen min vil ligge på hvis jeg tar Bachelor i drift, og hva slags yrkes tittel vil jeg da få?

Er veldig takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er penger man vil ha er ikke drift noe å trakte etter, pengene i IKT bransjen ligger andre steder. Generelt må man være glad i å få mye kjeft. Det er du som må fiske problemet når ting ikke fungerer, samtidig som du får 100 henvendelser samtidig om at det ikke fungerer, men for all del interessant nok. JEg går master i nettverk og systemadministrasjon på HioA/UiO så ja jeg kjenner til dette. Spennet er vidt, alt fra å leke seg med store servere til generell it support.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt på å gå informatikk på HiST eller NTNU,

 

Går det ann å bli f.eks. webdesigner med den utdanningen? Lærer man hvordan man lager websider med CSS der? Jeg vet det fins medieproduksjonslinjer, men der blir det for lite data for meg og for mye om filming og fargebruk.

 

Noe annet er at den linja på HiST heter drift. Når jeg hører det tenker jeg liksom på de som satt på et rom alene på vgs og ikke gjorde en drit. Er det mye slik "drifting" på den linja? Eller er det mye om programmering og webutvikling og?

Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt på å gå informatikk på HiST eller NTNU,

 

Går det ann å bli f.eks. webdesigner med den utdanningen? Lærer man hvordan man lager websider med CSS der? Jeg vet det fins medieproduksjonslinjer, men der blir det for lite data for meg og for mye om filming og fargebruk.

 

Noe annet er at den linja på HiST heter drift. Når jeg hører det tenker jeg liksom på de som satt på et rom alene på vgs og ikke gjorde en drit. Er det mye slik "drifting" på den linja? Eller er det mye om programmering og webutvikling og?

 

Kan ikke uttale meg om HIST da jeg ikke har gått der, men du blir neppe en dreven webprogrammerer av å drive med drift. Om det er du ønsker å drive på med er rene infomatikk linjer bedre som feks dataingeniør på HisT eller infomatikk på NTNU/UiO. . Ja "drift" er de som ofte er på et rom alene og kommer når du trenger dem. :) Noen fag er vel felles på driftslinja og dataingeniørlinja på HisST.

 

Forøvrig kan det være en del programmering på IKT driftssiden også, mye scriptspråk osv som feks Perl, men man lager ikke mye software om du skjønner. I Norge er det akkurat det samme om du tar infomatikk på UiO/NTNU eller noe tilsvarende på en høgskole. Emnene på universitetene er nok noe mer teoretisk lagt opp, men ja man lærer Java, man lærer databaser osv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har også tenkt på å gå informatikk på HiST eller NTNU,

 

Går det ann å bli f.eks. webdesigner med den utdanningen? Lærer man hvordan man lager websider med CSS der? Jeg vet det fins medieproduksjonslinjer, men der blir det for lite data for meg og for mye om filming og fargebruk.

 

Noe annet er at den linja på HiST heter drift. Når jeg hører det tenker jeg liksom på de som satt på et rom alene på vgs og ikke gjorde en drit. Er det mye slik "drifting" på den linja? Eller er det mye om programmering og webutvikling og?

 

Ja, førsteåret har man et fag som heter webutvikling, hvor css, html, javascript osv blir gjennomgått. Du har også programmering i visual basic, databaser og økonomi førsteåret. Man gjør noe, helt annet enn vgs

 

Edit:

 

Se også http://hist.no/content.ap?contentId=576&contextId=32802 for mer info. Eller du kan spørre om det er noe

Endret av kaksen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja "drift" er de som ofte er på et rom alene og kommer når du trenger dem. :) Noen fag er vel felles på driftslinja og dataingeniørlinja på HisST.

Dette gjelder mest dem som er utdanna IT vgs-veien. De som har bachelor blir ofte IT-konsulenter og jobber med helt andre ting enn å sitte alene på et rom på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...