Gå til innhold

Forskjell på 1600Mhz og 1333Mhz minne?


Glenn Østerud

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt 32Gb (4x8GB) Kingston ValueRAM til min labserver hjemme.

 

Dette minne kjører på 1333Mhz på et Asus P8Z68 hovedkort.

 

Men..

 

Tidligere hadde jeg 16Gb Kingston HyperX på 1600Mhz... og nå synes jeg rett og slett at de virtuelle maskinene er noe tregere... Er dette bare tull, eller kan det være reelt?

 

Noen andre som har prøvd med 32Gb på samme hovedkort? Noen anbefalinger på 1600Mhz minne på nevnte kort?

 

//Glenn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på 1600 og 1333 Mhz minne når det gjelder reell ytelse er i hovedsak så marginal at det skal ikke kunne oppleves. I rene minnerelaterte tester (dvs tester som primært tester minnet sin ytelse) er forskjellen 3 - 13 %, i tester som tester samlet ytelse, blant annet reelle applikasjoner og spill er ytelseforskjellen knapt merkbar (dog avhenger det av applikasjon). I realiteten ligger den fra 0 - 4 %. All ytelsesforskjell under en 4 - 5 % må man nesten kjøre testapplikasjoner for å registrere.

 

Men det er mulig at de virtuelle maskinene oppfører seg på en måte som gjør at de virker som minneintensive applikasjoner - dvs det skjer mye skriving/kopiering til minne - og da kan det nok være en opplevd forskjell.

 

1333 MHz minne du har nå er sannsynligvis CAS 9 minne, om HyperX minne du hadde også var CAS 9 er sannsynligheten for opplevd forskjell noe større. Det er i alle fall ingen vits i å bytte ut med CAS 10 eller CAS 11 1600 MHz minne. Skal du bytte ut må du i realiteten kjøpe CAS 9 minne, her en oversikt over minne som kan være aktuelt - http://www.prisjakt....ams=l=s99715802

 

Men det kan være en lang rekke andre faktorer som også påvirker - økning av minne og allokering av dette til de virtuelle instansene kan muligens trigge andre flaskehalser. Du kan jo sjekke forum knyttet til virtualisering om de opplever problemer knyttet til økte minnemengder. Jeg har i alle fall blitt informert fra folk som driver mye med virtualisering at det er viktig å balansere alle deler av maskina.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

I følge specs hos mpx.no så støtter ditt kort 1600MHz http://www.mpx.no/k/...ku=650757#extra Hos asus.com viser specs at kortet støtter det inntil 2200MHz hvis du overklokker minnet, alt med max antall brikker og mengde. Hos Asus gjelder dette kanskje en nyere variant av ditt kort, men jeg antar du kan oppdaterer bios slik at ditt kort også vil støtte denne hastigheten. http://www.asus.com/...#specifications

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

@Glenn Østerud:

 

Personlig ville jeg sjekket den totale balansen eller om 32 GiB minne kan ha fremtvunget andre flaskehalser før jeg tenkte på å skifte ut minne. Som sagt viser alle tester at forskjeller er såpass marginale at de ikke influerer på opplevd ytelse. Men virtualisering er noe helt annet enn å kjøre vanlige programmer - og stiller ofte litt andre krav.

 

Når det gjelder om hovedkortet vil klokke ned minne så må det sjekkes med Asus sine sider. P8Z68 er faktisk en lang rekke hovedkort med litt ulike egenskaper. Men i utgangspunktet er alle Z68 baserte hovedkort laget med standard støtte for 1600/1333/1066 MHz støtte og skal ikke klokke ned 1600 MHz minne. Men jeg vet fra andre hovedkort at det kan være særegenheter når man når full kapasitet i minnebruk.

 

I mer "profesjonelle" sammenhenger (rene servere) er det primært 1333 MHz minne som brukes. Overklokking av minne er ikke vanlig, og skikkelig serverkort støtter heller ikke dette i særlig grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...