Gå til innhold

Visekorporal VS korporal?


Windoge

Anbefalte innlegg

Jeg la merke til for ikke lenge siden at Forsvaret har innført noen nye distinksjoner i soldatklassen. Har visekorporal erstattet korporal, eller kan man bli begge deler i førstegangstjenesten fremdeles? La også merke til at Sjøforsvaret har begynt med vinkler istedet for striper på kvartermester. ULM er nå konstabel. Noen grunn til endringene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korporal og visekorporal byttes frem og tilbake på hele tiden. Har ikke peiling på hvorfor :p

 

Fikk med meg at visekorporal var fjernet for noen år tilbake, men er på nytt blitt innført. Andre plasser har jeg lest at bare de med stilling som grenader blir korporal i dag, men jeg er korporal i HV etter fullført lagførerkurs, og jeg er ikke grenader.

Lenke til kommentar

Korporal og visekorporal byttes frem og tilbake på hele tiden. Har ikke peiling på hvorfor :p

 

Fikk med meg at visekorporal var fjernet for noen år tilbake, men er på nytt blitt innført. Andre plasser har jeg lest at bare de med stilling som grenader blir korporal i dag, men jeg er korporal i HV etter fullført lagførerkurs, og jeg er ikke grenader.

 

Sånn off topic: Var du på kurs sånn omtrent 19 til 25 oktober omtrent? :p

Lenke til kommentar

Korporal og visekorporal byttes frem og tilbake på hele tiden. Har ikke peiling på hvorfor :p

 

Fikk med meg at visekorporal var fjernet for noen år tilbake, men er på nytt blitt innført. Andre plasser har jeg lest at bare de med stilling som grenader blir korporal i dag, men jeg er korporal i HV etter fullført lagførerkurs, og jeg er ikke grenader.

 

Sånn off topic: Var du på kurs sånn omtrent 19 til 25 oktober omtrent? :p

 

Tror det var i februar. Det var på Setermoen leir. :)

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan det funker i fgtj lenger, da jeg var inne ble visekorp fjernet og korp ble igjen. Jeg vet derimot at alle grenaderer er visekorp og at man kan få et korporalkurs for å gå opp til korporal, det jobbes fortsatt med dette systemet og det har vel bare hvert et pilot-kurs hittil for å teste ordningen.

Lenke til kommentar

I hæren brukes visekorporal til ledende menig per 2011.

Tittelen ble utfaset i 1992 men har nå komme tilbake. Dette for å kunne skille mer på UB-korporaler og personell inne til spesialstillinger fra vernepliktig personell.

Tittelen korporal brukes fortsatt blant MP og FSK om jeg ikke tar helt feil.

 

Korporal tillegget ligger på 20.40,- per høst 2012. Både korporaler og v.korporaler får dette tillegget.

 

- Edit fra HelloGoodbye: GSV har også utfaset korporal.

Endret av forsvaret2011
Lenke til kommentar

Det norske rangsystemet er temmelig FUBAR. Ikke for å være anti-Norge, men det hadde vært fornuftig med en rasjonalisering, som, om ikke annet, korrolerte bedre med NATO (også kjent som USA) sitt rangsystem.

 

-frank

 

Enig der. Nå ser jeg at vervede soldater også kan få vinkler i tillegg til "kransen" de har som grenader.

Lenke til kommentar

Er sikkert blitt svart en del på, men ja..

Visekorporal er det du har muligheten til å bli i førstegangstjenesten.

Det er ikke alle steder du får det automatisk selvom du er lagfører, og mange som ikke er lagførere

blir det og. UB-korporal kan du fortsatt bli i Hæren også om du går utskrevet befalskurs, 1 år totalt.

Vanlige korporaler har jeg til nå kun sett i MP, og disse er også inne til førstegangstjenesten.

 

Ja, og noen lærlinger har jeg også sett med 2 vinkler, ingen anelse om hvordan lærlingsakene fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...