Gå til innhold

Ny Plasma/LED - Bildekvalitet i fokus


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenker å erstatte den 26 (!) tommer store skjermen som nå står i stua. Det nærmer seg vinter, og jeg føler det er viktig med en god skjerm når filmkveldene renner på.

 

Jeg skal ikke gå rundt grøten her, jeg vekter (nesten) bare bildekvalitet, men det både til sport, film og tv-titting. Jeg har hatt en plasma før, og det var mye bildekvalitet for pengene, men sleit mye med gjenskinn på dagtid. Denne stua er også forholdsvis lysrik på dagtid, og vektlegger derfor også nettopp dette. Design (minimalt med tykkelse og ramme utenfor selve skjermen) kan også tas med i regnestykket, men ikke på bekostning av bildekvalitet.

 

Om den har 3D, Internett (er smart, osv) bryr jeg meg overhode ikke noe om.

 

Jeg kan jo oppgi en prisklasse på 5.000 - 10.000 foreløpig. Mulig jeg kan strekke meg.

 

På forhånd takk for gode tips og innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om denne er kurant for deg, men kjøpte denne for noen dager siden.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746310

 

Utrolig fornøyd så langt. Gikk fra en gammel 32" HD-ready LCD og forkjellen er enorm.

Det er nok langt i fra den beste bildekvaliteten på markedet, men utrolig mye TV til den prisen. Ser det er noe gjennskinn når den er av, men merker lite til det når jeg ser på film osv på dagtid. Rammene er ganske liten og selve TV-en er rimelig tynn. Litt minus for kun 2xHDMI, men det holder for mitt bruk.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare (nok en gang) presisere at jeg overhode ikke er interessert i alle disse Smart-funksjonene som finnes på de nye TV'ene nå til dags, det derfor jeg spør dere her på forumet til råds. Det er ikke lett å vite om pengene er lagt i funksjonene eller bildekvaliteten når alle sammen skal skryte sånn av de 'smarte' funksjonene.

 

Jeg kan jo legge til at jeg selv (for øyeblikket) ser på Panasonic TX-P50ST50Y, Panasonic TX-P50VT50Y og Sony KDL-55HX855. Har lest at TX-P50ST50Y gir veldig mye TV for pengene, spesielt med tanke på bildekvalitet, og at den også har fått et mye bedre/finere design. Mens jeg ser KDL-55HX855 som en bedre allrounder, som takler gjenskinn mye bedre enn de to plasma-skjermene.

 

Noen innspill på disse tre, med tanke på mine krav?

Lenke til kommentar

Hei, jeg kan kun uttale meg om Pansonic sin ST50 modell, da jeg ikke har noe stor peiling på andre modeller enn min 4 år gamle LCD fra Samsung.

 

Jeg har toppmodellen til Panasonic, VT50 og er strålende fornøyd. Det som er fint er at ST50 ligger veldig tett på i bildekvalitet, men koster en del mindre.

 

En fordel med VT50 modellen over ST50 er at den har THX modus kalibrert for 2D/3D, noe som gir et veldig bra kalibrert bilde. Har du litt ork og gidder å sette av litt tid, kan du kalibrere ST50 til noe som ligner veldig og vil spare litt penger.

 

Utover dette er det stort sett at det følger med 2 3D briller og menyene er litt mer profesjonelle på VT50 utgaven.

 

Min konklusjon som så mange andre som har diskutert dette er at ST50 er et bedre kjøp, mer for pengene. Kan ikke annet enn å anbefale plasma fra Panasonic :)

 

 

Edit: Sånn generelt sammenlignet mot LED så har plasma en del finere bilde, bedre sortnivå og bedre lysfordeling på panelet. En del LED paneler i dag sliter med "clouding", noe som merkes godt når det er mørke scener og rommet er mørkt som det gjerne er når du ser en godfilm :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Takk for at du deler erfaringene dine, det kommer definitivt til å påvirke avgjørelsen.

 

Vet du om det er noe forskjell på skjermoverflaten på de to? Tenker da spesielt på gjenskinn, har hørt at de beste modellene er bedre på det.

 

Hadde satt stor pris på om noen som har erfaringer med Sony KDL-55HX855 eventuelt kunne delt de også.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt 55", ja det er et kjempekjøp spør du meg! Jeg har desverre ikke alltid fornuften med meg og hadde en god lønning når jeg kjøpte VT50 :p Men for all del, fikk litt for pengene, men det kostet dyrt det lille ekstra.

 

Som sagt, få tak i f.eks en kalibreringsdvd/blu ray så får du den ST modellen til å bli knallbra!! Når du skrur av lyset i stuen og det blir litt mørkt kommer plasmaen der til å gjøre deg meget fornøyd!

Lenke til kommentar

Ikke noe problem! Jeg har nå bestilt den på dør, så jeg kan jo også komme med en liten tilbakemelding om min opplevelse (for enn hva det er verdt).

 

Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg som en unge til å erstatte en 26' med en 55'. Det kommer jo til å føles som Imax blir født på ny i min egen stue.

Lenke til kommentar

Det blir nok en kjempeoppgradering! Tror du vil bli strålende fornøyd :) Jeg spiller Forza Horizon i kveld og det ser kjempebra ut med Xboxen på den nye TV'en min. Eneste minuset har ingenting med TV'en, men den idiotiske norske dubbingen på spillet. Må finne ut en måte å skru av det på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får den levert på døra i kveld, og jeg ser flere steder, i tillegg til at du tipset meg om det, at jeg burde kalibrere bildet, da den ikke kommer med helt perfekte presets fra fabrikk.

 

Nå har det seg slik at jeg ikke har noen DVD/Bluray-spiller, da jeg spiller av alt fra PC. Hva er den greieste måten å kalibrere skjermen på for min del?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...