Gå til innhold

Skatt på kapitalinntekt


onkeljubalong

Anbefalte innlegg

Jeg leser om skatteregler for gevinst på aksjehandel, men blir ikke fullstendig klok på det. Såvidt jeg har forstått skal du skatte kapitalinntekt på 28 % for hvert år aksjene dine evt. går i pluss (med mindre du har noe luringsgreier som Investeringskonto Zero på Nordnet).

 

Jeg skal antakeligvis ikke jobbe i hele 2013 (kun studere). Dermed trenger jeg ikke å betale skatt hvis kapitalinntekten er på under 40.000, ikke sant?

 

La oss si at jeg kjøper aksjer for 200K i 2013. Hvert år blir overskuddet 15 %, så saldoen blir

 

2014: 230K

2015: 264.5K

2016: 304K

2017: 349K (overskudd på 45K)

 

Her trenger jeg bare å skatte for 2017, ja? Dvs. kapitalinntekt på 45K? (Sett at jeg ikke har noen annen inntekt.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skatter ikke av gevinst på aksjer før du realiserer gevinsten, dvs i eksempelet ditt skal du skatte av 149k i 2017.

 

Det du skal skatte er gevinst minus skjermingsfradrag, dette regnes ut ved å ta skjermingsgrunnlang x skjermingsrenten.

 

Mrk at du ikke får fradrag for året du selger da du ikke eier aksjene pr 31.12

 

Se :

 

http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/Aksjonarmodellen/

Lenke til kommentar

Inflasjon er en realitet, men skatteloven har ikke begrep for det. Hva er riktig inflasjonen for ifjor? :D

 

28% skatt kan, ved hyperinflasjon, bli 28% av nominell gevinst (28% av 2 mill?), selv om portefølje bare har samme realverdi som startpunktet. Null stigning, men skatt på nominell gevinst.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...