Gå til innhold

studier og markedet


fony4

Anbefalte innlegg

hei

jeg går på voksen opplæring for tiden, planen er å ta en høyere utdanning (ingeniør utdanning) ved høgskolen i vestfold.

jeg har alltid hatt interesse for data og elektronikk. men det er vanskelig å bestemme hvilken studie jeg bør velge, siden jeg ikke vet hva markedet trenger?

her er de studiene som jeg må velge mellom:

 

-Bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse

-Bachelor i ingeniørfag, datateknikk

-Bachelor i ingeniørfag, elektro-automasjon

-Bachelor i ingeniørfag, elektronikk

-Bachelor i ingeniørfag, mikro- og nanosystemteknologi

-Bachelor i ingeniørfag - elektro

 

tenkte først å studere nanosystemteknologi men så leste jeg på nettet at det ikke er lett å få jobb etter at man utdanner seg ferdig.

 

noen erfaringer? noen som vet hvilken studie som kan gi bedre jobb muligheter her i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på nano ingeniør og data/it. Men vet at du er mer eller mindre garantert jobb hvis du velger noe innenfor elektro (automasjon,elektro, elkraft, elektronikk etc). Grunnen til det er at de fleste linjene har nokså lik grunn utdanning. Og bare fordi du spesialiserer deg innenfor et felt, betyr ikke at du må jobbe med det.

 

En som har gått ingeniør i automasjon kan søke på de fleste jobbene som for eksempel en med ingeniør elektronikk. Dette gjelder som regel de fleste linjene. Finnes ingeniører i automasjon som jobber med elkraft, og motsatt. Her i Norge har vi flere store firmaer ansetter elektro ingeniører (når jeg skriver elektro tenker jeg på alle underlinjer av elektro). Vi har Simens, ABB og mange flere. Vet at ABB har vel ansatt rundt 200 ingeniører bare i år (mener at det var det, ta det med en klype salt). Og Simens kommer til å satse stort på offshore, så de vil garantert trenge flere ingeniører.

 

Eneste med nano er vel at det ikke er like mange stillinger innenfor Norge. Nano kommer til å bli en større del av fremtiden, enn hva den er nå. Men om det er om 3 år eller 10 år kan jeg ikke spå. Men får du gode karakterer og prøver å skaffe deg sommer jobb i en relevant firma. Så skal det være ganske sikkert at du får jobb.

 

Data og IT kan jeg ikke uttale meg så veldig mye om. Men har hørt at det er mangler på det også.

Lenke til kommentar

Velg det studiet som interesserer deg mest. Jobb vil du få uansett. Men, som toy_man sier kan det hende at man har et par flere åpne dører i etterkant om man går elektroveien. Med f.eks elektronikk så er det ingenting som stopper deg å komme inn i IT. Som et eksempel, så programmerer man en del i elektronikk også, selv om det er på et lavere nivå. Ulempen med elektro er at matten og fysikken er rimelig drøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...