Gå til innhold

Reparere XP med eksterne filer?


Anbefalte innlegg

Jeg har slitt over en uke nå med å prøve å få i gang XP-innstallasjonen min, ved hjelp av utallige verktøy og metoder, som chkdsk /F /R osv.

Noen ganger har jeg fått den til å komme et lite stykke på vei, til s Spalsh2 (eller hva den lyseblå siden med XP-logo og mørkeblå streker oppe og nede heter).

Men vanligvis (også nå) så kommer den ikke forbi Spalsh1 får den går i blått, med koden 0x0000007B etterfulgt av 0+C0000034.

Disken har ingene feil nå, og fungerer helt utmerket i min W7 dualboot-innstallasjon. Men XP vil altså ikke boote.

MB er P8P67 (kun SATA) og XP-installasjonsCD'en XPpro_NO_Sp1 (ikke-SATA-støtte). Innstallasjonen er oppgradert til Sp3 etc, og funket helt fint til for en drøy uke siden med samme MB.

 

En ting jeg vurderer å prøve nå er å legge over en del sys-filer etc fra System32 på laptop'en min, som også kjører XPpro_NO (men en pre-innstallert versjon). Begge er oppgradert med WindowsUpdate underveis, men har naturlig nok ikke samme hardware/drivere på alt.

Vil dette kunne skape enda verre problemer?

Eller er disse system-filene registrert i registeret med noen serienr el.l. slik at den vil oppdage at det har skjedd noe 'galt'?

Begynner å bli ganske desperat!

 

Jeg har også laget meg en slipstream'et CD med XP + SP3, men den ender også bare opp med BSOD.

Har også diverse andre CD-forsøk med slipstreamet inn SATA-driverne etc, men alt uten hell.

Har også laget en USB-penn med samme innstallasjon (XPsp3), laget med WinFlash. Er litt mistenksom her, for den har helt andre filer/mapper enn det som er på CD'en. Skal det være sånn? Har ikke prøvd den ennå, da jeg nødig vil miste W7 også, som jo fort blir resultatet om det ikke går.

Om jeg får laget en parallell XP-installasjon burde det vel være ok å kopiere over driver/sys-filer fra den nye til den gamle?

Hvordan kan man egenltig komme inn i og redigere registeret til et OS som ikke er i gang (kjørende)?

Var litt enklere med gode(?) gamle system.ini og windows.ini.

For ikke å snakke om gode(??) gamle MS-DOS på floppy... ;)

 

Alle tips mottas med takk.

Også gode råd om andre måter å fikse den 7B/34-BSOD'en..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje dette er knyttet til at du benytter AHCI, men at XP-installasjonsdisken ikke har en driver som virker med din kontroller? (http://social.technet.microsoft.com/Forums/vi-VN/winservergen/thread/814b7ba9-d831-453e-b782-5fe66358489a). Hvis du kan finne SATA-driveren fra leverandøren av hovedkortet og slipstreame (eller legge inn under installasjonen) er det kanskje håp?

 

Å bytte fra AHCI til IDE i BIOS vil også virke hvis AHCI er problemet, men å få en fungerende driver for AHCI er jo å foretrekke.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg bør prøve å slå av AHCI igjen da? Jeg har prøvd både med IDE og AHCI, men går litt i surr med hvilke symptomer som virket med hva. IDE er vel uansett det safeste? Den funket jo helt fint med AHCI (som er default i BIOSen) da den var oppe og gikk..

Jeg har også laget slipstream med SATA-drivere, og med SATA+SP3, men disse fungerte ikke i det hele tatt. Fikk da bare melding om at det var en feil på linje 9420 i TXTSETUP.SIF, og så rett ut.

Har nå også prøvd å innstallere XP fra USB-pinne, og da kom jeg til der hvor man velger hvor det skal innstalleres. De eneste valgene jeg fikk var til USB-disker (har 2 eksterne slike) og til 2 USB-pinner (inkl den med Setup-filene).

Har nå laget en ny partisjon på den ene eksterne USB-disken som jeg har tenkt å innstallere XP på.

Men kanskje jeg heller skulle prøve å slå av AHCI i BIOSen og se om jeg får flere valg - også til SATA-diskene?

Har brukt nLite til slipstreaming.

Lenke til kommentar

Har nå laget en ny partisjon på den ene eksterne USB-disken som jeg har tenkt å innstallere XP på.

Men kanskje jeg heller skulle prøve å slå av AHCI i BIOSen og se om jeg får flere valg - også til SATA-diskene?

Hvis du ikke får den til å laste SATA-driverne ville jeg har forsøkt å slå over til IDE i BIOS. Hvis heller ikke det funker er det forsåvidt godt mulig det går å installere til en ekstern disk over USB for senere å koble disken på SATA (etter å ha installert alt av drivere).

Endret av basher
Lenke til kommentar

Windows XP har ikke støtte for ACHI uten at drivere slipstreames. Du kan heller ikke installere Windows til eksterne disker uten en del hacking. Derfor er IDE det sikreste alternativet her. Men dette kan skape problemer for din Windows 7 installasjon...

 

Nå er det mange år siden jeg holdt på med XP (og aldri fra USB), men brukte da DriverPacks.net og deres DP Base til å slipstreame driverne. Merk at denne må kjøres ETTER nLite.

 

Av ren nysgjerrighet: Hva bruker du XP til som du ikke kan gjøre med din Windows 7 installasjon?

Lenke til kommentar

Takk for tips om Driverpacks.net. Jeg prøvde a slipstreame inn SATA-drivere fra ASUS også, men uten hell.

Kan man slipstreame inn alle slags drivere med DPbase etter en nLite-sesjon altså?

 

Etter at jeg slo SATA over til IDE gikk ting mye bedre, men forsøket på å innstallere en ny XP stoppet et eller annet setd på veien. Vet ikke hvor, for det gikk så usannsynlig tregt å innstallere fra USB at jeg ikke kunne sitte og se på hele tiden. Gras gror raskere enn det.. ;)

 

XP bruker jeg fordi det har fungert helt OK, og fordi jeg hater å innstallere programmer etc på nytt.

Nå trenger jeg det først og fremst for å få åpnet regnskapsprogrammet mitt (Datax) så jeg om mulig ihvertfall kan få eksportert datafilene på en eller annen måte. Jeg trenger akutt å lage en faktura nå f.eks.. Jeg har dobbel backup av alle data, og også innstallasjonsfiler for de fleste programmene. Men mange programmer, som f.eks. Datax, kjører oppgraderinger i et sett, uten at det dukker opp noen kjørbare/synlige oppgraderingsfiler - så da blir det vanskelig å gjenoppbygge det. Særlig når man har avsluttet oppdaterings/lisens-avtalen med Mamut/Datax for lenge siden...

 

Dessuten har jeg en gammel storformat-skriver som aldri vil få 64-bits-drivere. Det er ganske greit å kunne skrive ut i 150cm bredde av og til, selv om det bare er 600dpi..

 

Ellers regner jeg med at de fleste programmer funker like bra i W7/8.

Det er hardware som er hovedproblemet..

Jeg bruker f.eks. fortsatt helst min favoritt'mus', Marble FX fra Logitech (må være 15 år gammel nå, og ganske tynnslitt!). Den funker i W7, men ikke med egne drivere og full funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...