Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Intet skjermbilde med skjermkort


Anbefalte innlegg

Har kommet med en oppdatering på problemstillingen.

 

Har nylig bygd en PC med følgende komponenter:

 

http://www.komplett....AB-026F6FCB5FA0

 

Sett bort fra PSU-en, som er en Corsair HX 650.

 

Opprinnelig problemstilling:

Alt av vifter og lys fungerer, både til kabinettet, CPU og skjermkort. Ved oppstart får jeg intet signal til skjermen. Hverken ved bruk av VGA-en på HK eller HDMI på HK og skjermkortet. Tastatur og mus får tilsynelatende kontakt med maskinen.

 

Så langt har jeg prøvd uten DVD, HDD og SSD, samt bruk av kun ett minnekort ad gangen.

 

Hva mer kan jeg gjøre for å finne synderen?

 

 

Oppdatert problemstilling:

 

Jeg har gradvis bygget opp PC-en på nytt, og kommet frem til at prosessoren, minnebrikkene, DVD-spilleren og SSD-en fungerer problemfritt. Systemet fungerer helt fint når det dedikerte skjermkortet ikke er koblet til. Det er altså kun når det dedikerte skjermkortet har vært koblet til HK, at problemet har vedvart. Viftene til skjermkortet har fungert under oppstart.

 

Siden sist jeg forsøkte med skjermkortet, har jeg valgt å installere W7.

 

- Er det innstillinger jeg må endre i BIOS for at skjermkortet skal fungere, og som jeg må endre før jeg installerer skjermkortet?

- Er det korrekt at jeg kan bruke to PCI-E 6+2 pins, der jeg lar de to 2 pins-ene bare dingle, når skjermkortet har to PCI-E 6 pins-innganger?

- Kan det hjelpe å installere driverne til skjermkortet før jeg kobler til skjermkortet?

- Er det mulig å bruke PCIe 2.0 x16_2 slot til å installere kortet, og dermed bekrefte/avkrefte at det er noe galt med PCIe 3.0/2.0 x16_1 slot?

 

Noe annet jeg kan gjøre for å fikse problemet?

Endret av ramboros
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nylig bygd en PC med følgende komponenter:

 

http://www.komplett....gListId=1140910

 

Sett bort fra PSU-en, som er en Corsair HX 650.

 

Alt av vifter og lys fungerer, både til kabinettet, CPU og skjermkort. Ved oppstart får jeg intet signal til skjermen. Hverken ved bruk av VGA-en på HK eller HDMI på HK og skjermkortet. Tastatur og mus får tilsynelatende kontakt med maskinen.

 

Så langt har jeg prøvd uten DVD, HDD og SSD, samt bruk av kun ett minnekort ad gangen.

 

Hva mer kan jeg gjøre for å finne synderen?

 

Ja, det var ikke mye hjelp i den linken du la ved, den var tom.

 

Men hvilken skjerm har du? Det første du må gjøre ved nyoppstart- er å ha en VGA kabel og en vga kompatibel skjerm, slik at du får satt opp alt rett i bios bla, før du kan dra nytte av alle "goodissene".

Prøv å gå til scratch, først- og så klatrer du til toppen etter hvert- :wee:

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om du har prøvd med VGA? Er det da slik på den skjermen du har- at det bare er å plugge inn VGA kabelen, og så får du bilde? Eller må det HA VGA signal for å sense på, før bildet kommer. Eller er det en knapp som du kan trykke på for å velge VGA på monitoren? Om det var aldri et så lite blaff i VGA så skulle det jo vises.

 

Det er alltid noen buggs å overvinne før man kommer til toppen :)

 

BmOnline

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Er det korrekt at jeg kan bruke to PCI-E 6+2 pins, der jeg lar de to 2 pins-ene bare dingle, når skjermkortet har to PCI-E 6 pins-innganger?

Ja, dette er korrekt.

 

- Kan det hjelpe å installere driverne til skjermkortet før jeg kobler til skjermkortet?

&

- Er det mulig å bruke PCIe 2.0 x16_2 slot til å installere kortet, og dermed bekrefte/avkrefte at det er noe galt med PCIe 3.0/2.0 x16_1 slot?

Tror du bare kan prøve deg ut her. Er ikke så sikker på det med å installere driverne først, men PCIe 3 kort skal være bakoverkompitabelt med PCIe 2.

Lenke til kommentar

Har du koblet skjermen til hovedkortet eller det dedikerte grafikkortet? Ser ut som du har koblet det til hovedkortet... Om du vil ha et dedikert grafikkort installert, men koble skjermen til hovedkortet, må du gjøre en BIOS-endring. Først koble skjermen til skjermkortet, da burde du få signal, så endre i BIOS til at du skal bruke utangen på hovedkortet (husker ikke helt i hvilken meny i BIOS'en du finner dette). Når du har lagret endringene i BIOS kan du skru av maskinen, bytte til utgangen på hovedkortet og deretter boote opp på nytt!

Lenke til kommentar

- Er det innstillinger jeg må endre i BIOS for at skjermkortet skal fungere, og som jeg må endre før jeg installerer skjermkortet?

 

Sjekk innstilling i BIOS, Advanced Mode>System Agent Configuration>Graphics Configuration. Bør stå i Auto slik at BIOS velger hvilket kort det skal bruke. Står det IGFX vil BIOS bruke det interne skjermkortet.

 

- Er det korrekt at jeg kan bruke to PCI-E 6+2 pins, der jeg lar de to 2 pins-ene bare dingle, når skjermkortet har to PCI-E 6 pins-innganger?

 

Det kan du bruke uten problemer.

 

- Kan det hjelpe å installere driverne til skjermkortet før jeg kobler til skjermkortet?

 

Dette vil ikke virke da driver installasjonen ikke finner skjermkortet og installasjonen vil mest sannsynligvis feile.

 

 

- Er det mulig å bruke PCIe 2.0 x16_2 slot til å installere kortet, og dermed bekrefte/avkrefte at det er noe galt med PCIe 3.0/2.0 x16_1 slot?

 

Det skulle gå helt fint å bruke det andre PCIe sporet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...