Gå til innhold

Å bygge en PC....


Anbefalte innlegg

hei hei!

 

Hva med å ha et prosjekt som handler om oppbygging av pc? er litt forvirra selv! lyst til å mekke egen pc, men den skal være bra, men ikke koste for mye. så det hadde vært til stor hjelp hvis noen tok for seg å bygge en pc med mye ram, bra kjøling, mye ghz(hvordan man overklokker en f.eks amd 1800+ til kjekke 2ghz). Sånn ca. 6000-8000 kr synes jeg hadde vært nok for en bra pc uten skjerm og tastatur og programvare. Må jo ha et bra grafikkkort og et passe bra lydkort.

 

Håper på stooor respons! lala! :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får mest for pengene ved innkjøp av XP1700+(hvis du venter en stund kan det hende dette endrer seg, men...)

 

Kjøp kjølepasta (artic silver 3) og les nøye, gjerne flere ganger hvordan du innstallerer dette.

 

Kjøp også noen kabinett-vifter (så stillegående du har råd til, ellers vil du irritere deg i ettertid).

 

Hovedkort:

MSI K7T-266 PRO2-RU Hovedkort Socket A

Kroner 1555,-

 

Harddisk:

IBM Deskstar 60GB IDE 7200RPM

Kroner 1425,-

 

Skjermkort:

Gainward AGP GeForce3 Ti/450TV 64MB 4,0n

Kroner 1990,-

 

RAM:

DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5

Kroner 770,- (dette er meget dyrt for tiden, 256 holder intill videre)

 

Lydkort:

Creative Soundblaster Audigy Player

Kroner 725,-

 

TOTAL;

Kroner 6465,-

 

 

Pluss ca kroner 500 - 1000 kroner i div. vifter/kjøling

 

Da vil du nok kunne overklokke en XP1700+ til XP2000+

 

Jeg har en XP1700+ med tre Enermax kabinettvifter, og en Thermaltake Volcano7 CPU kjøler. Har overklokket CPU'en (uten å låse den opp) til litt over en XP2000+

 

 

Håper dette hjalp deg. LYKKE TIL!

 

(dersom du ikke må ha så SUPER lyd, kan du bruke det innebyggede lydkortet som er på hovedkortet jeg har foreslått. Dette fungere bra nok, og du sparer nesten 1000 kroner!!!!)

 

Her er alle prisene satt sammen fra webshoppen http://www.flexi-data.no

 

 

 

LYKKE TIL!!! :grin:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-02-11 21:27 ]

Lenke til kommentar

heisann

 

 

tror dere misforstår litt

 

det han mente var vel om å ha et prosjekt om det praktiske med å bygge pc, dvs hvordan men gjør det, og hva man trenger og slikt....eller er jeg helt på jordet?

 

 

hvis det er tilfelle, så anbefaler jeg hjemmePC sin video :smile:

Lenke til kommentar

nja...! Var jo egentlig tanken det at et prosjekt/guide lignende der de viser og beskriver hvordan man setter sammen en bra pc med bilder og detaljerte forklaringer..! men! Synes det var bra at jeg fikk tips på hva jeg kunne kjøpe, for det er ikke noe stort problem å sette sammen, hadde nok bare trengt litt hjelp fra en kamerat! :smile:

Lenke til kommentar

Skru ifrahverandre maskina du har nå og sett den sammen igjen. Vips så kan du det å bygge maskin!

Er veldig lett å bygge. Kabinettene har plasser til vifter. Pass på så du ikke er nær komponentene på kortene. Ta på noe som er jordet så du ikke har statisk elektrisitet i deg. Får du vite hva du skal kjøpe her så er det ingen sak å sette det sammen.

 

Jeg anbefaler å kjøpe epox 8kha+ som hovedkort isteden for msi. dette kortet koster kun 1064 på databutikken.com og er bra til overklokking. Har kortet selv og det er fint og stabilt.

 

Rimelige vifter og kjøleribbe finner du på netconnection.no

Lenke til kommentar

Vi har vurdert tanken om å lage en helt enkel byggeguide, men jeg tror ikke det kommer til å komme i den formen du er ute etter. Om behovet er stort kan vi selvfølgelig revurdere det.

 

En av våre medarbeidere har derimot begynt på det nitidige arbeidet med å lage en overklokkingsguide for de helt ferske. Jeg har ikke noen forventet lanseringsdato på den, men for de helt ferske kan den være til stor hjelp.

Lenke til kommentar

Det er mye rart han ikke gjør på den hjemmepc videoen, som man BØR gjøre når man bygger pc. en av de tingene jeg reagerte på var at han satte dvd-spillern og hdd på samme kabel, sånt er jo tabu!

det funker jo, men man taper mye effekt....sånt er jo vranglære :razz: og det med kjølepasta, og noe annet som jeg ikke husker på akkurat nå....men poenget mitt er at det omhandler HVORDAN man gjør det, og det FUNKER jo uten kjølepasta og med IDEkabelen semi-feil påsatt.....det er det som er vitsen med videoen. lage alt simpelt.

 

nå ble jeg litt avspora innimellom der, men håper dere fikk poenget mitt?

Lenke til kommentar
Quote:


On 2002-02-11 22:55, Rocket skrev:

heisann



tror dere misforstår litt


det han mente var vel om å ha et prosjekt om det praktiske med å bygge pc, dvs hvordan men gjør det, og hva man trenger og slikt....eller er jeg helt på jordet?



hvis det er tilfelle, så anbefaler jeg hjemmePC sin video :smile:


Lenke til kommentar

jeg har også sett "HjemmePC"-videon. Den er stort sett grei, men det var noen svakheter. I tillegg til svaketene som de andre her har nevt her, sa dem ingen ting om statisk elektrisitet. De benyttet ikke en jordet armlenke. Det kan jo gå bra det, men en bør i allefall ta ofte på metallet i kabinettet for å lade seg ut. Dette gjorde de ikke i videoen (så vidt jeg så).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-11 23:36, GaLiHaLen skrev:

Skru ifrahverandre maskina du har nå og sett den sammen igjen. Vips så kan du det å bygge maskin!

Er veldig lett å bygge. Kabinettene har plasser til vifter. Pass på så du ikke er nær komponentene på kortene. Ta på noe som er jordet så du ikke har statisk elektrisitet i deg. Får du vite hva du skal kjøpe her så er det ingen sak å sette det sammen.


Jeg anbefaler å kjøpe epox 8kha+ som hovedkort isteden for msi. dette kortet koster kun 1064 på databutikken.com og er bra til overklokking. Har kortet selv og det er fint og stabilt.


Rimelige vifter og kjøleribbe finner du på netconnection.no


NEI IKKE PÅ NETCONNECTION NEI DE ER NOE SLEIPE JÆVLER IKKE STØTT OPP SÅNT TULL... SE HER: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=12741&forum=78

 

(hehe btw kanonarti den threaden :lol:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...