Gå til innhold

Asus N56VZ vs Multicom W350E


Anbefalte innlegg

Hey heey..

 

Tror jeg har klart å peile meg inn på to maskiner nå..

 

Det står mellom:

 

1. Multicom W350E (http://www.multicom....00561/p10620234)

 

2. Asus N56VZ (http://www.komplett....aspx?sku=761541)

 

Hva hadde dere gått for?

 

Bruksområdet blir:

- NX 8.0, Solidworks, Autocad og den type programmer.

- Gaming.

 

W350E har vel en noe dårligere CPU enn det Asusen har, dog har W350E et bedre skjermkort (?), mere minne og plass til to harddisker. Jeg har en Samsung 830 256gb liggende som jeg tenkte vil komme til nytte her.

 

Hvordan er Multicom i forhold til Asus når det kommer til kvalitet? Hadde en Multicom laptop i 2006, men den var så utrolig dårlig bygget at jeg sendte den inn igjen.

 

W7 vs W8? Jeg har kjørt OSX de siste 6 årene, så jeg tror det blir ett fett hvilken Windows versjon det blir.

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus har et lite problembarn i trådløskortet. Ellers er det mye hipp som happ, smak og behag. Begge skulle være fine til oppgavene du har påtenkt dem.

Vet ikke hvilken Multicom-laptop du har hatt, kanskje var det en fra Compal? Clevo'ene (Alishan, Xishan og Kunshan) pleier ikke å være dårlig bygget.

Jeg tror Asus og Multicom er sånn nogenlunde like på byggekvalitet.

W8 = ingen formening, ennå. W7 synes jeg er et gjennomført godt OS.

Lenke til kommentar

Mener å huske det var før de hadde disse jalla navnene. Om jeg ikke tar helt feil, så hadde den Santa Rosa chipsettet..

 

Det er ikke så ille vekt på W350E'en, samtidig som den er billigere og har bedre specs. Hva er det som gjør at den er billigere enn Asusen? Merket?

 

Edit: Denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=763690&st=520

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Jepp, IFL 90 det var en Compal. For ordens skyld: Compal er en av de virkelig store egentlige bærbarprodusentene, og de lager maskiner for flere forskjellige kjente merker - deriblant Multicom. Men Multicom får eller fikk levert sine maskiner fra 2 forskjellige produsenter; Compal og Clevo. Sistnevnte står for mer high end ytelse, og bærbare for spilling.

 

Hva det er som gjør Clevo'en i dette tilfellet billigere enn Asus'en? Det kan være så mye rart. Markedsføring. Det at du ikke må betale for OS utgjør jo en god bit også. (Så hvis du ikke har fra før, så husk å bestille med OS!) Og så videre. Det er også avhengig av når du spør - det er ikke så lenge siden at det kostet litt mer for en Clevo som var av tilsvarende ytelse som en Asus.

Lenke til kommentar

Kjøpte W350E for to veker sidan.  Rett før avreise til Asia.  Vart lova ein fredag formiddag at den blir sendt samme dag, men sjølvsagt klarte ikkje Multicom å halde den avtalen.  

 

Når du ringer er det ei datamaskin som svarer dag.  Då får du ei unik mogelegheit; å prøve lykken!  Og sjå om det fungerer.  Gjennom ca 30 oppringinger trykka eg 3 for support og opplevde at linja vart broten over halvparten av tilfella.   Rart at ikkje datamaskina til Multicom la inn ein 5 sek. kommentar;  "Vennligst prøv lykken igjen, ha ha ha".  Men prøv nå endelig å forstå at du har nådd eit selskap der "Kunder" er ei gruppe forstyrrende mennesker som vi må prøve å halde så langt unna som mulig".   Dei skal i alle fall lære at det å kjøpe datamaskin fra Multicom må dei aldri finne på igjen!

 

Beklager å fokusere på Multicom og ikkje W350E - som du er interessert i.  Vil berre at du skal forstå at det er ei datamaskin du eventuelt handler med.  Prøv aldri å ta kontakt med dei.  Oppstår det problemer så er dette eit av dei selskapa som har som haldning;  -oppstår det problemer med produktet eller leveringa så er det ikke vårt problem!

 

W350E'en ankom 24 t før avreise.  Hadde behov for pc med norsk tastatur og tok sjansen på å ta den med hit til Kuala Lumpur, Malaysia (og seinare Kina).  Installerte Win7-64 i ei fart og kopierte over epost og masse dokumenter.  Etter ankomst her borte merka eg at touchpad'en ikkje fungerer som den skal.  Berre i løpet av dette innlegget har eg opplevd to ganger at markøren bakover oppover i teksten 1-2-3 linjer.  Er merksam på at handflata og tommeltott ikkje kjem nedanfor mellomrom-tasten men likevel skjer dette.  Er det drivar, hardware eller system.  Sendte ein epost for 1 veke sidan til support om dette temaet samt at eg opplevde blåskjerm.  Fekk svar 3 dagar seinare - som byrja slik;  "Beklager at det har tatt so lang tid...."   Resten omhandla blåskjermen.  Ikkje eit ord om touchpad'en.  

 

Det KAN hende at tekniker har rett i at feilmeldinga/koden i samband med blåskjerm indikerer at det hadde meir med programvare og ikkje hardware å gjera.

 

Forutan desse problema - store nok for den del - har maskina fungert som forventa.  Skjermen med oppløysningpå 1920x1080 var ei positiv oppleving.  Forøvrig er det plastikk som dominerer.  Forsøkt skjult gjennom ei imitert metall-overflate.  Som deg er meininga å få satt inn ein SSE men pga at leveringa tok 6,5 døgn rakk eg ikkje å få satt inn SSEn eg hadde liggjande før avreise.

 

Win7's eigen ytelsesmåling indikerer at harddisken er flaskehalsen; kun 5,9  Med rein windows scora maskina 7,1 på professor, 7,2 på (spill-)grafikk og 7,5 på minne.  Vil nok hjelpe med SSE, ja.  Installerte Virtualbox og eit Linux-system (mint) i forgårs.  Å køyre virtuelle maskiner er det tydeleg at maskina ikkje er bygd for.  Går markert mykje tregare enn mi 3 år gamle ADM-baserte stasjonære (med 1090T) klarer.

 

Det er opp til deg sjølv.  Eg hadde lyst til å handle med ein mindre leverandør - for å få personleg service.  Opplevinga var det motsatte.  Tydeleg at leiinga i Multicom har som strategi å profilere seg så dårleg som dei kan - sett i forhold til dei store markedsaktørane.  

 

Uansett, lykke til!

Endret av Dabola
Lenke til kommentar

5 minutt seinare:

 

Eit anna døme på kor seriøse Multicom er viser brotet på markedsføringslova dere finn gjennom prissettinga av produkt nr 2 i denne lista; http://www.multicom.no/Vanlig-storrelse-14-16/cat-c/c100561 Markedsføringslova presiserer at det ikkje er lov til å operere med spesifikke prosentvise rabatter i relasjon til "vanleg/veiledande pris" utan at denne siste er etablert i ein "ikkje ubetydeleg tidsperiode og den har vore modus (dominerande) pris i denne perioden."  For EI veke sidan kom Multicom med eit NYTT produkt.  Mishan W150E med prosessoren Intel Core i7-3610QM.  Fram til for ca 10 dagar sidan var det ein billegare prosessor og prisen var 6495 - som W350E.  

 

No har dei satt inn ein større prosessor.  Dvs "nytt produkt".  (Dvs det blir heilt feil å samanlikne med ei maskin med merkbart dårlegare prosessor).   I staden for å samanlikne med siste pris på 6495, dvs ein PRISOPPGANG på OVER 7%  manipulerer dei marknaden systematisk med å skrive "minus 7%" - og samanlikne med VILLEIANDE pris på 7495.-

 

Oppfordring til interesserte; Ta kontakt med Multicom og spør kor mange maskiner dei har solgt av denne modellen til prisen 7495 - og kor lang periode denne prisen var gjeldande for denne modellen.  Då dei endra prosessoren for vel ei veke sidan var prisen ca 7200.  

 

Det heile handler om halding til oss kunder.  "-Klart vi systematisk kan manipulere alle de som er dumme nok til å gå inn på Multicom.no".  

 

Eg gjev uttrykk for denne kritiske haldninga fordi marknaden i Noreg har behov for fleire og mindre leverandørar som kan ta opp konkurransen med RIMI-Hagen (Komplett ++ )og dei andre som dominerer den nettbaserte delen av datamaskin-marknaden.  Men då må dei fyst og fremst profilere seg som seriøse.  Det Multicom gjer gjennom å SYSTEMATISK forsøke å manipulere tusener av nordmenn gjennom desse feilaktige prisopplysningane er å profilere seg som USERIØS!

Endret av Dabola
Lenke til kommentar

Har nå brukt Multicomen i et par timer..

 

Inntil videre virker det som en grei maskin, dog syns jeg touchpadden er ganske dårlig. Kanskje ikke så rart når jeg har brukt en Macbook de siste 6årene.

 

Har ikke funnet ut av hvordan man får VGA knappen til å virke, er det en driver man må installere for å få den til å funke?

 

Og jo, jeg satte inn en SSD som jeg installerte W7 på.. Men nå ser ikke windows den originale harddisken, hva kan det komme av?

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Har selv en Multicom W252 (Clevo). Er svært misfornøyd med den grunnet én ting: Støy. Idle temp er 55+ grader, viften durer konstant. Vet ikke om alle laptopene fra Multicom har dette problemet, men jeg kommer til å styre unna Multicom i fremtiden. (Maskinen virket perfekt på papiret.)

Lenke til kommentar

Hvordan i huleste kan jeg formatere harddisken som satt i maskinen? Før jeg i det hele tatt installerte W7, så satte jeg i en SSD disk i den ledige plassen, som jeg da installerte W7 på.

 

Under disk management, så kommer den opp som system reserved på hele disken. Ikke er det mulig å formatere eller slette disken, får bare "windows cannot format the system volume on this disk". Prøvde å kjøre clean via cmd>diskpart>list disk, fikk error der også..

Ser den hvis jeg går inn på bios, men den kommer ikke opp på Min Datamaskin.

 

Hjelp?

 

Det løste seg ved hjelp av et tredjepartsprogram.

 

Da begynner ting å komme på plass her. Eneste nå er en liten tikke lyd som kommer med jevne mellomrom. Regner med at det ikke er høytalerene, siden de står på lydløs. Spørsmålet er om man skal drite i det og tenke at man får det man betaler for? :p

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...