Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Sp om Ip adresser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ha intil 256 enheter per nettverk og du kan ha 256 lokale nettverk.

Du setter fast/dynamisk IP-addresse i routeren. Dette blir tregt med både tråd og trådlaust nett dersom alle er på samtidig...

 

Les mitt 1ste innlegg her for prinsippet for oppsett og grov guide: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1461339&view=findpost&p=19707744

 

Detaljer står i routerens manual.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Du kan ha intil 256 enheter per nettverk og du kan ha 256 lokale nettverk.

Du setter fast/dynamisk IP-addresse i routeren. Dette blir tregt med både tråd og trådlaust nett dersom alle er på samtidig...

Dette er jo rett og slett feil.

 

Du bestemmer antall enheter i lokal-nettverket med nettverksmasken (a.k.a. subnetmask). Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Subnetwork.

Hastigheten trenger ikke å bli treg dersom alle er på. Du har tre mulig flaskehalser;

* Kapasitet på det trådløse nettverket er begrenset

* Ruting (LAN til WAN) / switching (LAN til LAN) kapasiteten til ruteren/switchen din

* Hastighet på linken din (normalt sett internettlinja)

Lenke til kommentar

Du kan ha intil 256 enheter per nettverk og du kan ha 256 lokale nettverk.

Du setter fast/dynamisk IP-addresse i routeren. Dette blir tregt med både tråd og trådlaust nett dersom alle er på samtidig...

Dette er jo rett og slett feil.

 

Du bestemmer antall enheter i lokal-nettverket med nettverksmasken (a.k.a. subnetmask). Les mer her: http://en.wikipedia....iki/Subnetwork.

 

 

OK. Her var eg vel raskt ute, og evt. missforstod spørsmålet.

Eg tenkte det vanlige "IANA-reserverte private IPv4 nettverket" som ofte bruker /16 blokk med 192.168.y.x der y ofte brukes for å separere nettverk og x til å separere maskin lokalt i nettverket. Dermed med submask på 255.255.255.0 for enkelt netverk (class C) , men mann kan selvfølgelig bruke 255.255.0.0 for eit class B nettverk eller valgfritt andre blokker. Legg til at eg tolka spørsmålet meir som faste (og evt. dynamiske) IP-addresser utan å rote med standard submask. Derav min enkle påstand. Men ja upresis og ikkje 100% rett, men godt nok for dei fleste av oss for å forholde seg kun til standard instillinger.

 

Hastigheten trenger ikke å bli treg dersom alle er på. Du har tre mulig flaskehalser;

* Kapasitet på det trådløse nettverket er begrenset

* Ruting (LAN til WAN) / switching (LAN til LAN) kapasiteten til ruteren/switchen din

* Hastighet på linken din (normalt sett internettlinja)

OK. Mange SAMTIDIGE dataoverføringer reduserer hastigheten på kvar enkelt overføring igjennom knutepunkter på nettverket pga naturlig kødannelse. Men med kun 1 overføring og resten passive i nettverket har antallet relativt lite å seie.

 

Og ja dette kan du mykkje bedre enn meg, så du får unskylde at eg besvarer på ein enkel måte basert på minst mulig endringer i forhold til standard innstillinger. Og ja eg besvarer i forhold til IPv4, då IPv6 blir litt meir komplisert å forholde seg til for "folk flest" sjølv om prinsippet er det samme.

Lenke til kommentar

Du kan ha intil 256 enheter per nettverk og du kan ha 256 lokale nettverk.

Du setter fast/dynamisk IP-addresse i routeren. Dette blir tregt med både tråd og trådlaust nett dersom alle er på samtidig...

Dette er jo rett og slett feil.

 

Du bestemmer antall enheter i lokal-nettverket med nettverksmasken (a.k.a. subnetmask). Les mer her: http://en.wikipedia....iki/Subnetwork.

 

 

OK. Her var eg vel raskt ute, og evt. missforstod spørsmålet.

Eg tenkte det vanlige "IANA-reserverte private IPv4 nettverket" som ofte bruker /16 blokk med 192.168.y.x der y ofte brukes for å separere nettverk og x til å separere maskin lokalt i nettverket. Dermed med submask på 255.255.255.0 for enkelt netverk (class C) , men mann kan selvfølgelig bruke 255.255.0.0 for eit class B nettverk eller valgfritt andre blokker. Legg til at eg tolka spørsmålet meir som faste (og evt. dynamiske) IP-addresser utan å rote med standard submask. Derav min enkle påstand. Men ja upresis og ikkje 100% rett, men godt nok for dei fleste av oss for å forholde seg kun til standard instillinger.

 

Hastigheten trenger ikke å bli treg dersom alle er på. Du har tre mulig flaskehalser;

* Kapasitet på det trådløse nettverket er begrenset

* Ruting (LAN til WAN) / switching (LAN til LAN) kapasiteten til ruteren/switchen din

* Hastighet på linken din (normalt sett internettlinja)

OK. Mange SAMTIDIGE dataoverføringer reduserer hastigheten på kvar enkelt overføring igjennom knutepunkter på nettverket pga naturlig kødannelse. Men med kun 1 overføring og resten passive i nettverket har antallet relativt lite å seie.

 

Og ja dette kan du mykkje bedre enn meg, så du får unskylde at eg besvarer på ein enkel måte basert på minst mulig endringer i forhold til standard innstillinger. Og ja eg besvarer i forhold til IPv4, då IPv6 blir litt meir komplisert å forholde seg til for "folk flest" sjølv om prinsippet er det samme.

 

Basicly er det altid en fordel å ha "minst mulig" subnet pga broadcast, selv om dette er skjeldent eller aldrig ett problem i ett hjemme nettverk.

 

Du trenger ikke ha subnet 255.255.255.0 eller 255.255.0.0, her finnes det utallige mangen kombinasjoner. På jobb for eksempel bruker vi 255.255.252.0 og det resulterer at vi har en IP range fra 10.X00.80.0 til 10.X00.82.255

 

Begrense antall enheter går i praksis ved å endre DHCP servere (mest sannsynlig ruteren) til å ha subnet 255.255.255.128 da vill det være 126 IP'er tilgjengelig i DHCP scopet.

Problemet med dette er at dersom du overstiger dette (usansynlig) så er det tilfeldig hvem som har nett og hvem som ikke har net. Den siste som kobler seg på vill ikke få nett + når IP'en blir fornyet på eksisterende klienter er det ikke sikkert de får IP da den kansje blir overført tin en annen klient.

 

Om du vill ha absolutt kontrol over nettverket blir det nokk en del manuelt arbeid med å kunn tillate MAC addresser som du selv skriver inn.

 

Personlig ville jeg ikke prøvd å begrense dette ved en slik konfigurasjon, jeg ville heller bare brukt ett godt passord på trådløs og heller gå inn å blokere tilgang dersom du vill kaste noen ut. (Gjøres i ruter/trådløs aksess punkt)

 

Flaksehalsene i ett nettverk er som beskrevet over i trådløs akksesspunkt og switcher.

Selv om en switch har 24stk (1)Gigabit porter betyr ikke det at den klarer 24 Gigabit samtidig, Dette er spesifisert i hver enkelt switch.

 

Jeg ville ikke brukt IPv6 i hjemme nettverk enda, selv om dette har en del forbedringer med tanke på broadcast.

 

Om du er heldig har du kansje en "MAX CONNECTIONS" i det trådløse aksesspunktet. Der kan du sette en maks på hvor mangen som kan være tilkoblet samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...