Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dell studio 1737 veldig treg


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Dell studio 1737.

Den har en Intel T6400 core duo cpu på 2 GHz og 1 GB RAM.

Er Vista på den. (Prøvde Win7 uten at det hjalp noe.)

Har tidligere oppgradert harddisken til en hybrid med en 4 GB SSD minnedel, som etter testene skulle hjelpe på hastighet.

http://www.dinside.n...id-ssd-harddisk

Ellers orginal.

 

Maskinen orker ingenting. Å se på en youtube eller vgtv video er umulig, da den lagger hele tiden.

Alle trykk tar lang tid, f.eks å stenge et nettleservindu tar brått et par sekunder. Det er iallefall veldig irriterende :)

 

Harddisk lampen lyser ofte, mye og lenge, så har en teori om at det kanskje er HD som er problemet, men usikker.

Formaterte og installerte win på nytt, og alle drivere er installert, og ingen mangler i "System"

CPU vifte og kjøler er tatt ut å renset/støvsugd.

Kanskje like greit å kjøpe en SSD først som sist?

Maskinen har tidligere fungert utmerket til mitt formål, så synes det å legge 5-7K i en ny er unødvendig.

Endret av Banderaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hej

 

Jeg vil råde dig til, at prøve at opdatere din BIOS & Chipset driver, da dette ofte kan afhjælpe performance problemer.

 

Du finder de nyeste drivers til dit specifikke system her: http://www.dell.com/support/drivers/no/no/nodhs1/DriversHome/NeedProductSelection?fkey=Drivers_PS

 

Indtast blot servicetag, så finder siden automatisk de relevante drivers.

 

Skulle dette ikke hjælpe, er du meget velkommen til at sende mig dit servicetag i en privat besked, så ser jeg gerne på sagen.

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytter

How am I doing? please contact my manager [email protected] with any feedback

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hej

 

En ting der lige fangede mit øje er, at du skriver at du kun har 1 GB RAM i maskinen? Hverken Vista eller Win 7 kan køre ordentligt med kun 1 GB RAM, hvis du har et par apps åben ad gangen.

 

Umiddelbart vil jeg sige for lidt RAM

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytter

Endret av DellCare
Lenke til kommentar

Ny oppdatering/retting.

Maskinen har 2 GB RAM.... Windows viste i kontrollpanel at jeg bare hadde 1.. så når jeg åpnet opp for å sjekke hvor mye jeg fikk plass til, så jeg at jeg hadde 2x1 GB. Begynnte å forske litt når Komplett sin minnevelger viste at maskinen ble levert med 2 eller 3 GB.

 

Tok ut brikkene, blåste litt rent.

Bootet med 1 brikke.

Så med 2. Da først "oppdaget" win at det var 2 GB... så må ha vært dårlig kontakt/støv der...

 

Maksinen er fortsatt ikke å oppfatte som responsiv, så satser uansett på å kjøpe ny RAM, så får vi se om det hjelper. Men stusser litt, siden HD lampa lyser mye og lenge.

Lenke til kommentar

Ja, i og med at du sier HD lyser mye og ofte, ta deg en tur innpå oppgavebehandling å studer hvor mange prosesser du har oppe?

 

Mange har 80-90 prosesser gående. Og du behøver ikke å ha mer enn 25 for at maskina skal rusle og gå som normalt. Dette kan du også gå inn på kjør skriv kommandoen msconfig og trykk enter. Sjekk hvilke programmer som er haket av i oppstart. Fjern de som ikke trenges.

 

Maskinen skal ikke bruke lenger enn 30 sek for å komme opp med skrivebordet.

Se også etter om prosessor er opptatt mye og lenge. Det kan også være av samme årsak at et program går i loop. Explorer exe til eks. I så fall er det lurt å få defragmentert hd.

Det gjør du på C:/egenskaper.

Om å få sjekket hd grundig vedrørende fragmenter i filen pagefile.sys som ligger i rota på C.

 

Hvis pagefile.sys er meget defragmentert, da kan prosessoren bli 100 prosent opptatt med å jobbe med ting som ikke du har bedt om. Virus-lignende tilstand.

 

Men da kan du gjøre som mange andre har gjort, installer pagdef.exe som er gratis- den kan du stille inn til å jobbe ved hver boot eller når du vil. Det er nemlig ikke mulig å få tilgang til denne pagefile.sys når maskinen er i vanlig bruk. Men et program kjører før skrivebordet kommer opp og du får se en skjerm som kommer opp- og både win reg og pagefile.sys blir sjekket. Dette programmet er gratis på nett. Les mer om det her:

 

Rull deg ned til pagedefrag avsnittet:

http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=44&t=151

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...