Gå til innhold

Lavere CPU temp ved overklokking


Gunderz

Anbefalte innlegg

For et par uker siden kjøpte jeg en PC bestående av Asus A7N8 Delux,XP2500, 512MB PC3200 RAM.

Helt til å går kjørte jeg med en minnebusfrekvens på 333MHz, overgangen til 400MHz gikk helt uten problemer og systemet ha holdt seg helt stabilt.

Men jeg observerte også en annen ganske merkelig ting, før jeg stilte opp frekvensen så lå CPU temperaturen på rundt 48-50 grader ved idle.

Etter å ha stilt opp frekvensen så ligger nå CPU temp under 40 grader, som regel 37-38 ved idle. Dette er lest av ved hjelp av Asus Probe, men jeg har også kryss-sjekka med bios og de er helt like.

Så kan noen svare meg på hvorfor temperaturen var så høy før jeg kjørte opp frekvensen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke flasha bios ennå.. på biosen står det 1005, så jeg regner med at det er rev1005 eller noe i den retning.

 

Når det gjelder temperatur så ble forandringen gjort på torsdag og PC'n er bare 1 1/2 uke gammel så jeg sammenligner ikke to drastisk forskjellige situasjoner.

Temperaturen på hovedkortet var i begge tilfeller ca 24-25 grader.

 

Det har ikke blitt gjort noen forandringer i oppsettet utenom at jeg har satt opp busfrekvensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...