Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Windows starter og åpner en hvit skjerm med bare musepeker


Anbefalte innlegg

Har en laptop som starter opp (windowsXP) og når den er ferdig med å starte "det tidspunktet man tenker at man kan begynne å bruke pc-en) dukker det opp en hvit skjerm med bare musepekeren på. Jeg kan bevege muse, men det er også det eneste som fungerer.

Når jeg trykker på powerknappen (som skrur av pc-en) så kommer desktopen frem og alt ser helt normalt ut.. Bare jeg rekker ikke gjøre noe fordi maskinen slår seg jo av.

 

Vet jeg kan formatere og det mest sannsynelig forsvinner, men tenkte jeg kunne forsøke meg her først. Mest fordi det er stress og formatere og ta backup og litt fordi det er kjedelig at jeg ikke får det vekk:P

 

Dette har jeg forsøkt

Sikkerhetsmodus med bare CMD. Dette virker, men eneste jeg gjorde var å sjekke msconfig (som så helt normal ut)

Starte shutdown fra cmd (etter som jeg kan se funker ikke WIN+R)

CTRL+ALT+DEL Timegalsset dukker opp et lite sekund og forsvinner igjen.

Logget inn som Administrator i sikkerhetsmodus. Samme problem

Scannet maskin med HirensBCD. (Avira, Super anti spyware)

 

LØSNING:

Fant en måte å løse denne. Jeg lastet ned COMBOFIX og la den i oppstartsmappen. Den startet opp, men den hvite skjermen dukket opp alikevel. Men når jeg startet maskinen på nytt igjen kjørte combofix og denne fikk slettet en del filer og også "viruset"

Slik gjorde jeg:

Først lastet jeg ned combofix på en annen pc og la denne på en minnepenn.

Sett inn minnepennen og start maskin på nytt og trykk F8 til du får opp skjermen hvor du kan velge sikkerhetsmodus. Velg Sikkerhetsmodus med bare kommando linjen. Herifra kan du kompiere inn combofix fra minnepennen og inn i oppstartsmappen i start-menyen. Når dette er gjort skriver du: shutdown -r -t 1 og trykker enter. Maskinen vil starte på nytt og den hvite skjermen vil mest sannsynelig dukke opp. Hvis du klarer å sette igang combofix før skjermen kommer opp gjør du det. Hvis ikke venter du litt og skrur maskinen av og på igjen. Combofix vil nå kjøre og fjerne problemet. (Gjorde det ihvertfall for meg:P)

Endret av RMBB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-16183

min erfaring er at det er bedre og raskere å installere windows på nytt enn å prøve å feilsøke og rette opp problemet.

 

Uansett, burde du gå over på nyere operativsystem. Windows XP får ikke rettet sikkerhetshull noe lengre.

Lenke til kommentar

Har du den originale cd skiva til XP liggende?

Om du har det, så kan du følge denne installasjons veiledningen og fortsatt ha alle dine dokumenter intakt:

 

Maskinen vil ikke starte

Når du har fått boot problemer med maskinen. Den lar seg ikke starte, du får ikke opp velkomstmeldingen, hva da?

Du har fått virus og den har fjernet skrivebordet eller oppstartsektor. Hva da?

Hvis du har en maskin som består av flere harddisker så er det meget viktig at du først tar bort strømmen til de som ikke har noe med systemfilene å gjøre. Koble av strømpluggen, men la datakabelen stå igjen. Letter ditt arbeide. Husk at maskinen må være avslått når du gjør dette. Altså du har bare strøm til disken som har systemfilene f.eks disk C. som er vanlig. Men i dag er det mulig å ha hvilken som helst som systemdisk. Det viktige er at du finner ut hvilken disk som har systemfilene. Det er der problemet sitter.

Så tar du og setter i XP-cd skiva og starter opp. Første du gjør er å trykke på delete knappen på tastaturet, slik at du kommer inn i setup bios. Her går du inn på avanserte innstillinger i bios og så endrer du på booting fra harddisk til cd rom. For nå skal maskinen boote fra cd rom en til WIN XP installasjons-cd. Når du har endret på booten, da lagrer du bios setup ved å velge på menyen hvor man avslutter. Du får spørsmålet, lagre/Exit? Eller exit uten å lagre. Her velger du lagre og Exit. Det er en fin veiledning som forteller deg hva som er hva. Du får spørsmål om å lagre før du gjør exit. Ja, svarer du, Yes og exit.

Når dette er gjort, så vil maskinen boote opp, du vil se at den teller opp memory og så vil den komme med meldingen trykk en tast for å boote CDROM, da trykker du uansett en tast på tastaturet og maskinen booter opp WINXP installasjonen som ligger i cd rom en.

Nå begynner den å arbeide helt til det kommer opp en blå skjerm med info til deg. Da skal du først trykke enter for å installere WINXP.

Så bekrefter du med F8 policyen.

Så i neste fase skal du reparere den eksisterende partisjonen som maskinen finner på hardisken, trykk E. Altså en reparasjon finner sted.

Da vil maskinen begynne å legge inn alle systemfilene på nytt, og du vil ikke miste noe av det som du har lagt inn på maskinen fra før. Dette tar ca 50 minutter å utføre alt etter som, men tar ca en time. Følg med om du får spørsmål underveis, fordi om du har noen spesielle skjermkort, så må du sette inn disse driverne underveis, når det er 33 minutter igjen vil den spørre etter dette.

Ha XP nøkkelen for hånden, den må du ha for å fullføre reparasjonen.

Maskinen vil boote 2 ganger før den er ferdig. Da vil du få en maskin som den skal være. Husk at når maskinen er ferdig, så må du huske på å endre oppstartsfilen tilbake i BIOS setup. Så hold inne delete knappen og vent på bios. Gå inn på boot-sekvens valget og velg harddisken som oppstart igjen. Husk å lagre og så exit. Hold så inne stopp knappen og slå av maskinen. Kople til de andre hd hvis du hadde dette. Slå så på maskinen og den vil boote helt normalt og starte opp som en normal maskin med dine gamle filer inntakt. :)

Du kan også om du har tilgang til maskinen Administrator rettigheter, kjøre WINXP cd en fra skriverbordet ditt. Sett i CD og vent til menyen kommer opp. Velg installer windows XP. Da kommer en ny meny opp, feks det anbefales å oppgradere. Da lar du maskinen gjøre en oppgradering, online. Det blir fine saker og du får oppdatert systemfilene i din versjon av win XP.

Så kan du gå til mappen min datamaskin og velge den harddisken som inneholder systemfilene.

Her høyreklikker du på den disken og velger verktøy.

Velg kjør scandisk. Følg så anvisningene, maskinen slår seg av for å kjøre scandisk.

Du kan også klikke start knappen og velge kjør, skriv så inn kommandoen: chkdsk og trykk enter. Da vil den scanne for feil.

Obs!

Hvis du ikke får beskjed om å oppgradere, så skal du ikke fortsette å installere XP. Her avslutter du bare da.

Fordi en fortsettelse vil føre til en nyinstallasjon og da vil alt du har på maskinen bli slettet. Dvs bilder og dokumenter, dvd filer, mens programvare som sådan vil bli værende. Men det gamle skrivebordet vil også bli borte, så du vil miste pekere og alt som du før har laget til. Så det er mye arbeide som går føyken i en slik nyinstallasjon. Det er da mye bedre å passe på at man får en oppgradering/reparasjon i stedet. Pass også på at du i kontrollpanelet, System, Automatiske oppdateringer kan stille inn for oppdater automatisk. Det er lurt.

Her er et godt program å installere for å se prosesser som jobber i "explorer pakken";

http://download.sysi...essExplorer.zip

Husk at du i mappealternativer må huske på å skjule systemfiler, skjul de, så er du mange hakk tryggere.

 

Lykke til!

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Nå var du lite spesifikk på hva feil du egentlig slet med? Hva var det som ikke var rett på din maskin, siden du hadde hvit skjerm og kun musepeker? Det kunne jo så absolutt ha vært en virus som hadde forårsaket dette. Jeg hadde en sort skjerm, og da var det w32 som hadde vært på besøk, :wee:

 

 

BmOnline

Lenke til kommentar

Ja, forsøkte å forklare så godt jeg kunne, men ikke alltid like lett.

Legger ved loggfilen til Combofix:)

ComboFix 12-10-14.03 - Brukernavn 15.10.2012 12:39:02.2.2 - x86

Microsoft Windows XP Professional 5.1.2600.3.1252.47.1044.18.2013.1511 [GMT 2:00]

Kjører fra: c:\documents and settings\Brukernavn\Start-meny\Programmer\Oppstart\ComboFix.exe

AV: Microsoft Security Essentials *Enabled/Updated* {EDB4FA23-53B8-4AFA-8C5D-99752CCA7095}

.

.

((((((((((((((((((((((((((((((((((((((( Andre slettinger )))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

.

.

c:\documents and settings\Brukernavn\Start-meny\Programmer\Oppstart\ComboFix.exe

c:\windows\system32\TPAPSLOG.LOG

c:\windows\system32\TPHDLOG0.LOG

.

---- Forrige skanning -------

.

c:\documents and settings\Brukernavn\Programdata\msconfig.dat

c:\documents and settings\Brukernavn\Programdata\msconfig.ini

c:\windows\EventSystem.log

c:\windows\system32\dllcache\dlimport.exe

c:\windows\system32\TPAPSLOG.LOG

c:\windows\system32\TPHDLOG0.LOG

c:\windows\system32\URTTemp\regtlib.exe

.

.

((((((((((((((((((((((((((( Filer Opprettet Fra 2012-09-15 til 2012-10-15 )))))))))))))))))))))))))))))))))

.

**************************************************************************

Endret av RMBB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...