pingudenførste Skrevet 4. oktober 2012 Skrevet 4. oktober 2012 Har forsøkt men dere er nå mitt siste håp... Jeg ønsker altså å få internet til min kjeller (utleie) trådløst. Vil da i praksis dele på min internet tilkobling (altibox) Jeg har følgende utstyr pr idag Altibox hjemmesentral (ala denne http://www.altibox.no/c/document_library/get_file?uuid=84065790-d73e-474c-9073-b7520d2ba326&groupId=10327 ) og Linksys WRT54GL med DD-wrt firmware. Disse har da koblet wan port fra altibox til wan port til linksys. Har forsøkt å koble fra linksys lan port og inn til en annen zyxel modem/ruter LAN port (denne har ikke wan port , kun dsl). Er det mulig å splitte i to trådløse nettverk med kun å bruke min linksys ruter? Eller har jeg behov for to stk rutere her? Det er jo også trådløs ruterfunksjonalitet i altibox sentralen. Denne har jeg skrudd av da det så litt dårlig ut med innstillinger synes jeg. Ønsker mac filter og prioritering på mac adresser. Så for meg at å koble sammen to stk linksys rutere kanskje ville være enklere. fra wan til wan port, og to separate trådløse nett... NOen som kan veilede meg litt her?
Mr D Skrevet 4. oktober 2012 Skrevet 4. oktober 2012 (endret) Kan ikke svare på alt, men du kan begynne med å koble riktig... Du må koble fra LAN1 i Altibox til WAN i ruter. Da får du to forskjellige nettverk. Eller koble fra LAN1 i Altibox til LAN i ruter og slå av DHCP, endre IP i ruter og du får ett nett. Edit: Støtter DD-WRT gjestenettverk? Isåfall kunne du jo satt Altibox i bridge og styrt alt med WRT54GL. Endret 4. oktober 2012 av Mr D
pingudenførste Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter Skrevet 4. oktober 2012 Kan ikke svare på alt, men du kan begynne med å koble riktig... Du må koble fra LAN1 i Altibox til WAN i ruter. Da får du to forskjellige nettverk. Eller koble fra LAN1 i Altibox til LAN i ruter og slå av DHCP, endre IP i ruter og du får ett nett. Edit: Støtter DD-WRT gjestenettverk? Isåfall kunne du jo satt Altibox i bridge og styrt alt med WRT54GL. jeg som sa feil...har koblet fra lan 1 til wan på linksys ruter. Gjestenettverk og oppsett var nytt for meg, men fant denne som iallfall antyder at jeg kan sette opp wrt54GL til å styre alt. skal prøve dette. http://dd-wrt.com/wiki/index.php/Multiple_WLANs
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå