Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Min historie om Spontan Pneumothorax!


ManiacTogy

Anbefalte innlegg

Hei, har skrevet litt før om dette.. Ikke alle som skjønner hva "spontan pneumothorax" er. Om du vil vite mer, les videre.

 

Spontan Pneumothorax er hyppigest hos gutter/menn, som er relativt slanke og har en lengre overkropp. Ordet i seg selv betyr "luft i lunge/plaura". Mange kan ha disse såkalt "blærene" eller bobblene.. Som ligger på selve lungen mellom lungen og lungeveggen/sekken. Når disse boblene sprekker i dette vakuument, vil det føre til en kollaps. Tenk deg 2 glassplater med vann i mellom, så putter du luft mellom disse platene. Pang!

 

Så ja, jeg er en gutt som fyller 19 år i år.. Fikk dette problemet sommeren 2008, trente som vanlig, trodde det var muskelsmerter. Har hatt andre operasjoner gjennom hele livet mitt, så smerte reagerte jeg ikke så mye på. Det var heller lyden jeg hørte da jeg la meg på ryggen da jeg skulle legge meg.. Hørte hjerte banke like klart som en dør smelt igjen. Da jeg gikk på skolen en dag, fikk jeg ikke puste.. Det føltes ut som om noen stakk en kniv i brystet hver gang jeg pustet. Jeg ble senere tatt opp til det lokale sykehuset der det ble tatt røntgen av lungene. Det viste seg at begge lungene mine var totalt kollapset, ingen forstod at jeg fortsatt var ilive. Ikke nok med det, jeg hadde 100% oksygen inntak. Jeg ble deretter lagt inn. Der jeg bor så har det lokale sykehuset ingen ekspertise på lunger. Så det ble lagt inn "dren" tjukkere rør mellom ribbebena mine, som måtte bendes opp for å få plass.. Det var ganske rart å være bevist å se dem lage hull og stikke inn rør og drit. Smerten var fra en skala fra 1-10.. 10! Jaja, ver glad.. lever enda, alltid noen som har det verre.. tenkte jeg. Noe som funket, noe jeg alltid har hatt i bakhodet..

 

Ja skal ikke skrive hele livshistorien min på sykehuset.. Det gidder jeg ikke, men vertfall, sliter enda med dette lungestyret.. Lungene vil ikke kollapse helt nå, men jeg får en liten luftkappe som gjør helvettes vondt innimellom. Men med en gang jeg er frisk prøver jeg å trene og leve livet som normalt. Kjedelig at jeg må "bygge" meg opp for så å bli revet ned igjen.. men ja, det er en del av livet, og jeg har ikke tenkt å stoppe å leve selv om jeg har noen hindringer.

 

I mitt tilfelle har jeg fått punkteringer på begge lungene, de pleier å gå annenhver gang, først høyre så venste osv............. å det som er rart, er at dette skjer på samme tidspunkt på året, hvert år. Så jeg tror kanskje det har noe med luften å gjøre.. vet ikke sikkert, tror ikke noen vet enda..

Om noen leser dette og har opplevd det samme, hadde vert gøy om du la igjen en kommentar.. Ikke så mange som opplever dette, så det er ikke så mange som skjønner seg på det.. Gidder ikke fortelle alt til hver person, hver gang jeg møter dem..

 

I alt har jeg hatt vertfall over 20-30 punkteringer, ikke alle har ført til kollapser, men ja.. har rett og slett ikke telling lenger.. Og etter all smertestillende jeg har fått, så husker jeg ikke så veldig mye.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sympati fra meg! Har selv bare hatt ett tilfelle av pneumothorax, og det er definitivt ikke noe som frister til gjentakelse.

 

I mitt tilfelle så punkterte begge lungene, og siden jeg ikke merket noe særlig til det annet enn litt pustebesvær og det var midt i allergisesongen så tenkte jeg ikke noe særlig over det. Ikke før det ble så ille at jeg dro til en røntgenundersøkelse og fant ut at den ene lungen var helt kollapset, og at luftrommet utenfor lungen stod i fare for å trykke andre organer ut av plass og knerte meg ganske momentant.

 

Kjenner smerten av det drenet mellom ribbeina bare av å lese innlegget. Ikke hjalp det noe særlig å være dopa på morfin heller. :p

 

Føler virkelig med deg, og håper det ordner seg! Har du vært igjennom noe kirurgi forresten? Hos meg så fikset de det ved å skjære bort en liten del av lungen som hadde slike blemmer.

Lenke til kommentar

Hei, ja morfin hjalp ikke.. kan ikke bedøve lungene, da er man ille ute :p

Har hatt 4 (tror jeg om ikke fler) "skopi" operasjoner, siste gangen sa de at jeg kunne våkne opp med arr rundt hele kassen, da de i så fall hadde gjort en full "åpningsoperasjon" noe som de var ærlige med å si at var Helve**** vondt. Jeg er enna numb/prikkete rundt ribbebena, og den ene siden har nærvene gitt slipp på magemuskelen så de er blitt skjeve.. Slim dannelser, og små punkteringer inni mellom.

 

Håper for all del du slipper mer av dette, jeg har vært gjennom så mye på disse 4 årene.. kan ikke huske alt.. Dumt at folk strever med dette, det er noe dritt (:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

To ganger på min venstre side med et mellomrom på 2 år. Jeg er 1.94 cm høy og veier 76 kg (lang og slank med andre ord). Første gangen trodde jeg det var hjertet. Forferdelige smerter! Andre gangen var det ikke så ille, føltes ut som om noe var galt med brystmuskelen. Fortsatt den dag i dag føler jeg at det er noe som ikke stemmer. Konstant er det en ekkel følelse i venstre side som varierer fra små til store smerter. Spørs på hva jeg gjør. På jobb f.eks. kan det blir virkelig ille for tiden, når jeg driver med fysisk arbeid.

 

Jeg kan ikke ligge på ryggen, for da kjenner jeg etterhvert smerter. Er det andre som kan identifiserer seg med dette? At en konstant føler at det "kiler" eller gjør vondt. Bør jeg ta røntgen igjen muligens. Vil ikke ligge med den forbanna slangen igjen, i flere dager. For å nevne en annen ting, sist gang jeg fikk kollaps hadde de slutta å gi morfin. De sa at de skulle begynne med kun lokal bedøvelse. Da begynte hele kroppen min å riste i skrekk, ikke faen om jeg skulle ligge der med fingra til kirurgen gravd inn i brystet mitt med kun lokal bedøvelse! Fikk heldigvis en dose med morfin for å roe meg ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

To ganger på min venstre side med et mellomrom på 2 år. Jeg er 1.94 cm høy og veier 76 kg (lang og slank med andre ord). Første gangen trodde jeg det var hjertet. Forferdelige smerter! Andre gangen var det ikke så ille, føltes ut som om noe var galt med brystmuskelen. Fortsatt den dag i dag føler jeg at det er noe som ikke stemmer. Konstant er det en ekkel følelse i venstre side som varierer fra små til store smerter. Spørs på hva jeg gjør. På jobb f.eks. kan det blir virkelig ille for tiden, når jeg driver med fysisk arbeid.

 

Jeg kan ikke ligge på ryggen, for da kjenner jeg etterhvert smerter. Er det andre som kan identifiserer seg med dette? At en konstant føler at det "kiler" eller gjør vondt. Bør jeg ta røntgen igjen muligens. Vil ikke ligge med den forbanna slangen igjen, i flere dager. For å nevne en annen ting, sist gang jeg fikk kollaps hadde de slutta å gi morfin. De sa at de skulle begynne med kun lokal bedøvelse. Da begynte hele kroppen min å riste i skrekk, ikke faen om jeg skulle ligge der med fingra til kirurgen gravd inn i brystet mitt med kun lokal bedøvelse! Fikk heldigvis en dose med morfin for å roe meg ned.

 

Hey igjen.. En stund siden jeg har vert innom. Har nettopp hatt enda et dren, som oftest rundt denne tiden av året. Jul-->nyttår.. Tror jeg har rekord her til lands.. Og ja, når jeg ligger på ryggen, føler jeg at lungene kommer til å punktere etter en stund. Har alltid en uroende følelse i begge sidene i brystet. Smerter varierer stort sett. Tror klima/luft, tørrluft, kaldluft har noe å si. Jeg tror dette er årsaken til at lungene kollapser hele veien hos meg. Har hatt dette 4 år nå.. forbanna dritt lei av hele suppa, alle drena og røndtgen ja.. hvertfall så satser jeg på å vokse det av meg, men det er ikke garantert at jeg gjør, om dette er noe jeg må leve med.. så suger det ganske hardt.. Føler med deg! Det er tøft å gå gjennom, med eller uten folk rundt deg! Oftest er det lettest alene, for ingen skjønner hva som egentlig skjer. Gi meg en update på hvordan det går med deg! Er veldig interessert i å finne andre med samme problem, hehe!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. I know the feeling. Hadde lungekollaps helt spontant en dag for to år siden. Hadde ikke så veldig vondt, mer et ubehag når jeg pustet og en boblete lyd i lunga. Gikk hele dagen før jeg endelig fikk surret meg til legevakten. Fikk da beskjed om at jeg mest sannsynlig hadde en muskelstrekk. Fikk to paralgin forte og ble sendt hjem. Våknet så av tlf ifra sykehuset midt på natten. Da hadde de sett på bildene på nytt og funnet ut at jeg hadde en lungekollaps på 4cm.. Så de ba meg komme med en gang. Fikk så satt inn dren. JÆVLIG vondt ja. :( Lå 5 dager med det jævla drenet. Sluttet å røyke på dagen og har heldigvis ikke hatt noe ny kollaps siden. Men lunga føles stadig veldig øm og kan heller ikke ligge eller sitte for lenge i enkelte stillinger da det føles ut som lunga skal kollapse igjen. Jeg er forresten ei jente på 160cm, og 50kg så ikke noe høy tynn gutt her. :p Vet også om to til i min nære omgangskrets som har hatt lungekollaps flere ganger. De har blitt operert for å feste lungen siden de hadde mange kollapser. Også de er utenom "høye og tynne" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei.

Jeg er en dame på 39 som hadde Spontan Pnaumathorax første gang for 20 åre siden. Ble liggenede m dren i 3 uker. Jeg hadde så 3 nye pungteringer før jeg ble operert den 5 gangen. Da fjernet de noen blærer på toppen av lungen.

Nå 20 år etter skjedde det igjen. Jeg lå først inne med dren, som ble byttet 2 ganger før jeg ble sendt til Ullevål hvor de opererte bort flere blærer (som sikkert har utviklet seg iløpet av årene) og de gjorde rubbing. Lagde sårdanelse for at lungen skulle feste seg. For så å ligge med nytt dren i enda en uke etter oprasjon. Lungen har delvis gått i vegg. Men det mangler 2 cm. fortsatt

Jeg er nå sendt hjem. Dette er så jævlig vondt at jeg eier ikke ord. Jeg har født 3 unger, og dette er mye verre, hvis noen lurer....

Jeg har ikke lest noen med erfaring fra rubbing oprasjon, og ei heller om noen som har levd med 2 cm flanke. De tror til og med at jeg må leve med disse 2 cm. fordi lungen har blitt stiv pga. tidligere oprasjon.

Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det tar å komme seg. Jeg kan knapt gå fra A til B (nå 1 uke siden oprasjon) Og jeg er ingen pyse, så det er sakt. Hosting, dyp pust og alt sånt er som å få en kniv i ryggen. Skulderen er jævlig vond. Jeg går på paracet og Tramadol. Det går greit å sitt, ligge/sitte i sengen. Men umulig å ligge på siden, reise/bøye seg eller gå.

Vil gjerne høre fortllinger fra andre med erfaring fra oprasjon. Hvor lng tid det tok å bli frisk, og hvor store plagene er etterpå. Samt tips om hva jeg kan gjøre...trim ol.

Utover det.....jeg griner når jeg hører hva du har vert gjennom Togy. All min medfølelse går til deg, jeg håper at du skal bli kvitt dette her. Stå på! Jeg føler med deg, ingen som kan forstår hvor vondt dette er! Mvh. Anna. Prøver ellers med facebookgruppe.....får se hva det blir ut av det https://www.facebook.com/gro

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg er en dame på 39 som hadde Spontan Pnaumathorax første gang for 20 åre siden. Ble liggenede m dren i 3 uker. Jeg hadde så 3 nye pungteringer før jeg ble operert den 5 gangen. Da fjernet de noen blærer på toppen av lungen.

Nå 20 år etter skjedde det igjen. Jeg lå først inne med dren, som ble byttet 2 ganger før jeg ble sendt til Ullevål hvor de opererte bort flere blærer (som sikkert har utviklet seg iløpet av årene) og de gjorde rubbing. Lagde sårdanelse for at lungen skulle feste seg. For så å ligge med nytt dren i enda en uke etter oprasjon. Lungen har delvis gått i vegg. Men det mangler 2 cm. fortsatt

Jeg er nå sendt hjem. Dette er så jævlig vondt at jeg eier ikke ord. Jeg har født 3 unger, og dette er mye verre, hvis noen lurer....

Jeg har ikke lest noen med erfaring fra rubbing oprasjon, og ei heller om noen som har levd med 2 cm flanke. De tror til og med at jeg må leve med disse 2 cm. fordi lungen har blitt stiv pga. tidligere oprasjon.

Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det tar å komme seg. Jeg kan knapt gå fra A til B (nå 1 uke siden oprasjon) Og jeg er ingen pyse, så det er sakt. Hosting, dyp pust og alt sånt er som å få en kniv i ryggen. Skulderen er jævlig vond. Jeg går på paracet og Tramadol. Det går greit å sitt, ligge/sitte i sengen. Men umulig å ligge på siden, reise/bøye seg eller gå.

Vil gjerne høre fortllinger fra andre med erfaring fra oprasjon. Hvor lng tid det tok å bli frisk, og hvor store plagene er etterpå. Samt tips om hva jeg kan gjøre...trim ol.

Utover det.....jeg griner når jeg hører hva du har vert gjennom Togy. All min medfølelse går til deg, jeg håper at du skal bli kvitt dette her. Stå på! Jeg føler med deg, ingen som kan forstår hvor vondt dette er! Mvh. Anna. Prøver ellers med facebookgruppe.....får se hva det blir ut av det https://www.facebook.com/gro

Hei, beklager å høre at du og har gjennomgått! Men samtidig, litt VELDIG trøstende. Jeg har enda problem med lungene, jeg fyller 20 i år og har gjennomgått flere operasjoner enn hva jeg kan telle/huske.

 

Vertfall, jeg vet hvorfor JEG får mine kollaps og hva som hjelper for meg!

 

Jeg har hatt skopi og fjernet delene av lungene 5 ganger, stiftet sammen med titanium stifter (renere enn gull) og rubbet sår, fylt lungene med vann osv... Vet at smertene er ganske råe+medikament og helbredningsfasen er noe dritt.. Jeg snakka litt med en annen her i Norge som har hatt det samme, tenkte på hva vi snakka om, det er lenge siden. Han nevnte at han hadde astma, så jeg gjorde litt undersøkelse og fant ut at det astma og kollaps har til felles er SLIM.

 

Slimhinnene vil produsere mer slim når de føler seg "truet" eller angrepet. Dette slimet vil legge seg nederst i lungene, skape en slags hesing og fylle bronkiene med slim som kan føre til ekstreme smerter og i verste fall lungebetennelse, eventuelt en kollaps.

 

Før sommeren var jeg dårlig igjen (alltid samme tidspunkt på året), å jeg tenkte faen dette gidder jeg ikke. Så jeg dreit i smertene og prøvde å provosere fram enda mer smerte ved å belaste lungene, jogge, trene, push-ups. Før sommeren klarte seg 40 push-ups totalt 10 rep x 4 sets. Jeg gjorde dette hver kveld før jeg gikk til sengs og drakk et glass melk (løsner slim), på slutten av ferien min tok jeg 150 push-ups med 50 reps x 3 sets. Hadde mye mindre smerte (av den typen smerte du føler før en punktering).

 

Men tilbake til astma-hypotesen min, jeg fant ut at melk gjorde jævlig da det dannet mer slim, men etterhvert ble bedre da jeg fikk opp slimet, det ble smertefritt og jeg fikk sove. Så noen måneder senere gikk jeg til fastlegen min og fikk utskrevet en astma medisin, den typen som er helt ufarlig og kan taes før og etter trening, om morning og kveld. Denne medisinen er "grei" nok, i og med at man får opp slimet ganske raskt. Men om man er blant folk, så anbefaler jeg å holde meg unna å bruke den fordi da harker du noe jævlig, folk kommer til å tro at du dør.

 

Men ja, denne medisinen funker hver gang da jeg kjenner smertene kommer, spesielt om morgningen eller kvelden. Det er da jeg har mest slim.

 

Jeg har alltid vært litt kroppsfiksert, startet med at jeg hadde symmetriske "abs" noe som er ganske sjeldent, etter siste operasjon/ingrep, mistet jeg følelsene og ene siden av magen sank lenger ned og nervene var helt føkket. Dette var veldig deprimerende for meg, så jeg satt inne isolerte meg og spilte data. Helt til at jeg innså at dette er ikke sånn jeg vil være, så jeg dro meg selv på trening etter sommerferien, ble fiksert på naturlig bodybuidling, nå trener jeg 5 ganger i uken og eter et sunt kosthold. Jeg har aldri vært sterkere, mer veltrent, følelsene rundt brystet/nervene er tilbake. UTROLIG nok har symmetrien også kommet igjen, jeg har ikke vert syk etter jeg startet å trene skikkelig. Det gjorde jævlig vondt i starten, men det blir bedre, til slutt smertefritt og du kommer nok til å bli avhengig av å være smertefri.

 

Jeg har enda mye slim, og har en del smerter innimellom, men dess bedre fysisk form du er, jo større smerteterskel vil du ha, også vil du ha et bedre immunforsvar, noe som er bra for folk som har hatt lungeproblem som har svekket immunforsvar. Så mitt råd til deg er.. TREN, jogg, gå turer, styrke, ikke gjør ekstreme cardio øvelser/intervaller, for da kjennes det ut som om hjertet ditt skal eksplodere. Det vil være vondt i starten og du vil bli anpustet veldig lett. Bare ikke gi deg!

 

Jeg lå inne som verst en litt over en måned, fra min bursdag i november til advent, fra advent til over nyttår. Dette er det tyngste og tristeste jeg har noen gang opplevd. Begge lungene mine var ødelagt, jeg hadde lungebetennelse, kunne ikke ligge, så jeg satt i en seng i over en måned. Gikk på morfin, noe som var deilig, men å være sengeliggende over den tiden av året er psykisk nedbrytende. Ble fraktet fram og tilbake mellom Haukeland i Bergen og Stord, på grunn av plassmangel. Måtte skifte dren og det var rett og slett helt JÆVLIG!

 

Etter en måned var jeg så svak i bena, tynn og hele kroppen generelt var et vrak. Så jeg måtte lære å gå på nytt "nesten", å kjipt å bli fortalt at man ikke kan trene styrke og ditt og datt.. Men vet du hva, for meg så hjalp det å komme meg på trening, igjen og igjen.. Uansett hvor kjipt det var å se alt du hadde bygget av muskler forsvant om og om igjen. Men jeg tålte mer smerte og det ble lettere psykisk og. Hadde færre "mørke" tanker.

 

Om du får vondt/akutt vondt, legg deg på MOTSATT side av den siden du har vondt, i fosterstilling eller i sideleie (vet ikke hva det heter), pust dypt, gjerne åpne et vindu for å få frisk luft eller skap trekk! Om du har astmamedisin, ta den få opp alt av slim. Når smertene gir seg og du har fått opp slim, prøv å gjør noe fysisk, gå tur/jogg. Vet det høres helt rart ut, men det hjelper! Gjør nok vondt og, men bryr meg ikke om smerter lenger :))

 

Håper du blir bedre, dette er kjipt, vondt og bare rett og slett jævlig. Men det er alltids noen som har det verre, så det gjør ikke noe =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Det har nå gått 2 uker siden min siste Spontan Pneumothorax (totalt 4. gangen).
Har endelig fått "rubbing" så jeg krysser fingrene denne gangen.

Er det noen av dere som vet når det er greit å begynne å trene igjen etter en sånn operasjon?
Tenker da på styrketrening.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Imponerende å lese ditt svar, tusen takk. Samtidig blir jeg veldig ydmyk når jeg forstår hvordan du kjemper...både med kroppen og mot Thorax-tullet som bryter ned innsatsen. Vet de hvorfor dette repiterer seg etter at du har hatt rubbing. Har du fått forklaring? HAr du vert på Riksen, fått spesialister til å vurdere deg? (det har du sikkert) Jeg er ikke asmatiker, og har ikke slimproblemer. Men moren min er kronisk. Det eneste som jeg har merket etter denne oprasjonen (har ikke hatt rubbing før nå) er at jeg har vert konstant forkjølet, hes og nyser hele tiden. Dette er merkelig til meg å være. Ellers fikk jeg ekstra stort ubehag i nederste del av lungen i dag 4 uker etter oprasjon. Kjennes ut som om jeg puster inn i en våt plastpose, eller som om den våte plastposen klistrer seg sammen.......vanskelig å forklare.. Ubehaglig som bare det. Vet du om det er vanlig at progresjonen endrer seg fra dag til dag.Og hvor lenge kan man regne med smerter etter rubbing (samt at de fjerna en del av lungen øverst) Jeg trener ikke som deg, og har aldri gjort det. Men jeg er ikke sofasitter heller. Men jeg har ikke gjort annet enn normale turer i skog og fjell. Jeg trener ellers svømming og noe jogging og Poweryoga......og har aldri i mitt liv hatt så dårlig kondis som nå. Ungene mine flyr av gårde...og jeg kommer som et hesblesende troll etter dem.

Jeg er ganske fersk m poweryoga, og gjør en del hjemme for meg selv. Men det er en form for styrketrening, men hvor pust og selve måten man beveger seg på er avgjørende. Jeg tenkte at det måtte være interessant for deg. Fordi det er veldig styrkende for overkropp. Samtidig som det er litt mer opplevelse enn bare å gjøre push ups. Jeg har nytte av noe av det nå, i og med at det handler mye om pusteteknikker. En annen ting de sa på sykehuset, var at jeg burde holde meg unna for tunge løft. Hva tenker du om det?

Til slutt, du er forbaska tøff, det må jeg si. 4 uker sittende....jeg kan ikke forestille meg noe mer panikkartet når man er ung og full av gjøre-handle kraft! Da er det nesten kun morfinet som kan løfte en vekk fra den vonde kroppen.

Men.. som du sier. Det er altids noen som har det verre.

Stå på, du er en helt! Håper du får mindre plager med årene.

 

OG tusen takk for mange gode tips. Ble fosterstilling på meg i natt...(vel og merke uten jogging ettrpå...) (lungen min har forøvrig gått i vegg...kjennes ikke sånn ut, men bilder for en uke siden så det slik ut)

Endret av anna74
Lenke til kommentar

Så endelig kjekt å skrive til noen som forstår meg!

 

Smertene vil sitte, noen dager vil de være svake andre dager kan det være veldig sterke smerter. Det som de har gjort er at de har rubbet sår i lungeposen som lungene dine ligger i, sånn at de skal gro igjen sammen, så posen og lungene er elastiske som vil av og til få litt drag på seg (dette er helt utrolig sinnsykt forbanna vondt), så det kan hende du tror du får en ny kollaps men egentlig er det bare arrvevet som drar litt her og der. Noen ganger kan de dannes en rift som kan være kritisk alt etter hva du gjør etterpå.

 

Det du sier om smerter lenger nede i lungen(e), er SLIM. Få det opp, om dette ligger for lenge kan de tette igjen og danne en lungebetennelse. Om du ikke vil ha astma medisin (som faktisk gir deg styrke før jogging/trening).

 

Vertfall, smertene som de sier er midlertidig, er ikke det i mitt tilfelle. Men noen dager er verre enn andre. Så det som kan være lurt å gjøre er å ringe fastlegen din, be h*n skrive ut Paralgin forte til deg, som du har i tilfelle. Ikke bli avhengig som jeg har vært, det er ikke bra i det hele tatt :p

 

De sa 6 uker til meg, noen ganger 4. Men det varierer nok fra person til person, om du føler deg frisk nok, gå og tren. Det gjørt nok jævlig vondt i starten, men det er verdt det etterpå!

Lenke til kommentar

Hei!
var på etterkontroll i dag på mitt lokale sykehus, ikke veldig positivt å få høre at du har en luftlomme nederst i lungen (ca. 5cm). Noen som har fått dette etter rubbing (ManiacTogy)?
Valgte å takke nei til behandling der og da, og fikk legen til å sende røntgenbildene til A-hus der jeg ble operert forrige gang sånn at de kan sammenligne.

Lenke til kommentar

Hei!

var på etterkontroll i dag på mitt lokale sykehus, ikke veldig positivt å få høre at du har en luftlomme nederst i lungen (ca. 5cm). Noen som har fått dette etter rubbing (ManiacTogy)?

Valgte å takke nei til behandling der og da, og fikk legen til å sende røntgenbildene til A-hus der jeg ble operert forrige gang sånn at de kan sammenligne.

 

 

Husker ikke helt prosentvis, men om man har fått luftlomme en gang så har man ca 50% tilbake fall. 2=60%, 3=80, 4=99.9%

 

Om du ikke vil ha sidedren, noe som du må ha om du har luft nede er at du må sitte oppreist eller gå/stå. For da vil luftlommen sakte bevege seg mot toppen av lungen, slik at du kan sette et topp-dren som er mye mindre smerter med og raskere helbredning. For å få denne luftlommen til toppen må du være oppreist i ryggen og det kan være ganske ubehagelig.

 

Rubbing i mitt og andres tilfelle hjelper bare på at man ikke skal få en full kollaps, men heller mindre kollapser. Så med andre ord så har de gitt oss lengre tid fra når vi blir dårlige til vi kan få behandling.

 

Det som og er mulig, om du ikke vil ha dren eller noe slikt.. Er oksygenbehandling, ligg med nesekateter med surgass eller hva det er.. Over en helg/noen dager, så vil det bli bedre. Dette vil bare fungere om du har litt luft som du beskriver. Har du mer, må du nok ha dren!

 

Å for å svare på spørsmålet ditt, ja.. Etter de 5 rubbingene, har jeg fått utallige tilbakefall, vet og om en som hadde "åpen" operasjon. Der han åpna hele brystet, fikk tilbake fall han og.. Dette er forhåpentligvis noe man KAN vokse av seg, men uheldigvis så ser det ut som at noen er bare nødt til å leve med dette.

Lenke til kommentar

Så endelig kjekt å skrive til noen som forstår meg!

 

Smertene vil sitte, noen dager vil de være svake andre dager kan det være veldig sterke smerter. Det som de har gjort er at de har rubbet sår i lungeposen som lungene dine ligger i, sånn at de skal gro igjen sammen, så posen og lungene er elastiske som vil av og til få litt drag på seg (dette er helt utrolig sinnsykt forbanna vondt), så det kan hende du tror du får en ny kollaps men egentlig er det bare arrvevet som drar litt her og der. Noen ganger kan de dannes en rift som kan være kritisk alt etter hva du gjør etterpå.

 

Det du sier om smerter lenger nede i lungen(e), er SLIM. Få det opp, om dette ligger for lenge kan de tette igjen og danne en lungebetennelse. Om du ikke vil ha astma medisin (som faktisk gir deg styrke før jogging/trening).

 

Vertfall, smertene som de sier er midlertidig, er ikke det i mitt tilfelle. Men noen dager er verre enn andre. Så det som kan være lurt å gjøre er å ringe fastlegen din, be h*n skrive ut Paralgin forte til deg, som du har i tilfelle. Ikke bli avhengig som jeg har vært, det er ikke bra i det hele tatt :p

 

De sa 6 uker til meg, noen ganger 4. Men det varierer nok fra person til person, om du føler deg frisk nok, gå og tren. Det gjørt nok jævlig vondt i starten, men det er verdt det etterpå!

Hei,

jeg skal skaffe meg den astma medisinene. Hva heter den? Går litt bedre nå. Men merkelig nok er det en ny type mer brennede smerter som dukker opp. Selv om bevegelighet og generelt sett formen er bedre, er smertene mer direkte og tydelige ved dyp innpust. Samt at de må ha kutta en del nerver eller no. For brystet (altså jeg er jo dame) er jævl....vondt. Men samtidig mista følelsen andre steder. Ellers så er det noen muskler i ryggen rundt skulderbladet som ikke fungerer i det hele tatt. (merker det når jeg gjør mine Yoga "sit ups")

Da jeg kom hjem fra sjukehuset kastet jeg alt av medisiner jeg hadde fått på resept i søpla. Resultatet var "kvalme, diare, svimmelhet, mareritt, nattesvette osv...og selfølgelig veldige smerter i ca 5-8 dager. Men jeg hadde fått dosa mi etter 4 uker på morfin, tramadol og paracet) Når det gjelder paralgin, får jeg skelvinger og hjertebank...kan ikke bruke det.

Lenke til kommentar

Hehe, du beskriver livet mitt :)

 

Dumt å høre at du reagerer på medisinen, jeg har vert litt heldig der. Det de har gjort er at de har penetrert brystet ditt, gjennom ribbebena som har vegger av vev med nærver og er veldig følsomt. Du vet kanskje ikke det men de har jo "brukket" bent opp ribbebena til en viss grad. Ca. 20 cm kan man bende på dem uten at de knekker, dette sier jo seg selv at nervene blir jo helt knust. Jeg ga opp, da magemuskelen min på høyre side sank, men da jeg begynte å trene igjen, så fikk jeg tilbake følelsene og muskelen festet seg selv.

 

De sies at etter 1 år med nummenhet så vil det være permanent men tror det er litt bullshit, det jeg har lært er at man ikke alltid skal høre på legene. Selv om de virker sikkrest.. Men jeg snakker fra egen erfaring, vil ikke påstå at det jeg sier er rett eller hjelper, men det er vertfall det jeg har følt og gjort.

 

De symptomene du beskriver av ubehag av medikamentene du har fått, er relativt vanlige. Tror de fleste får slikt. Ville prøvd å klare meg uten, jeg fant ut at det var bedre for meg i det lengre løp. Om du velger å gå på dem vil du til slutt føle deg som en zombie.

 

Muskelen på ryggen din, vil komme seg, den vil bli styrket ved trening om du lokaliserer muskelen og dermed isolerer øvelsene på akkurat den muskelen. Du vil i starten ikke føle at det er noen framgang men det kommer seg eventuelt. Det er bedre å prøve å trene enn å la være! :p

 

Astma medisinen er den vanligste (uten steroider), den med steroider kan skape hjertebank noe som ikke er så deilig. Tror den heter ventolin, du kan høre med fastlegen din, den koster 22 kr og har ingen bieffekter ved bruk/langvarig bruk. Eneste er at du må huske å skylle munnen etter innhalering (kan dannes sopp) om man ikke er hygenisk nok...

 

Så ja, du vil de første ukene ha en smerte i selve huden som svir, kjennes ut som at det brenner, etter en stund så vil du få en kløe, dette er huden som gror, nervene vil mest sansynlig komme tilbake, tror du øker sjansen om du trener jevnlig, muskelen og den brusende/nummenheten kan være kronisk men med tid vil den sakte forsvinne. Ville anbefalt å bruke astma medisin før trening, om morgningen og om kvelden om du føler ubehag lengre nede i lungene eller om du blir "smådårlig".

 

Ting du ikke skal gjøre... ALDRI blås ballonger, det tok knekken på meg akutt.. pang..

ikke hold pusten, du kan dykke men uten utstyr og alltid når du bader vil det kjennes ut som at lungene blir trykket opp i hjernen det er helt forferdelig, men ikke farlig. Det er egentlig bra, for etter du har badet så vil det føles mye bedre.

 

Unngå å pust inn veldig kald luft.. Da vil du automatisk bli verre litt etter litt.

 

Fly.. Ja, dette er nok veldig forskjellig fra person til person. Kommer helt an på hvor gode trykk-kabinene er.. Har opplevd å blitt dårlig på fly, trodde jeg skulle dø.. Dette var norwegian tror jeg.. innlandsflight.

Gikk bra da :p

 

Men ikke vær redd for å fly, om du er usikker sjekk litt om trykk-kabinene holder for er kjipt å få en lungepunktering i lufta..

Lenke til kommentar

Phuu,

jeg blir litt nersvøs merker jeg...går her å lurer på om den er punktert øverst igjen. Om ting er blitt verre osv.. Merker at det tar på gitt. Jeg har en del jobbgreier som må leveres i tide og en liten dusin med skjønne unger som jeg gjerne vil at skal ha det beste av meg. Så ja, kanskje best jeg ikke går å "føler" så mye!! Derfor skorter det litt på fokuset på trening osv. Men blir nå litt (15-30mi ) hver dag. Gleder meg til jeg kan gå å svømme igjen. (Men da må vel arra ha grodd ferdig først;)

 

Men takk for alle tips. Her er lufta kald, rå og fuktig nå. Føles helt feil å gå ut å dra den dritten ned i lungene nå. Men bra du nevner dette med balonger. Blir en par hundre balonger i året på meg;)

Hvordan kan jeg få informasjon om trykkabiner. Har det ikke også med hvordan man lander og slikt å gjøre, hvordan trykket blir??

 

Takk igjen Togy, håper du holder lungen i vegg i disse kalde dagene før jul.

 

Å sitte oppe i lufta å tro dine siste dager er kommet høres helt ..gdyuisngorr ut. En reel form for flyskrekk;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei. Jeg fikk et akutt tilfelle av lungekolaps på venstre siden for ca 4 år siden. Smerte og ubehag, vanskelig å puste. Viste ikke helt hva det kunne være, men det gikk over av seg selv.

 

Noen mnd etter, kom det tilbake. Denne gangen mye verre. Oppsøkte lege og ble lagt inn på sykehus. Fikk akutt dren (Liten ventil på brystet) veldig vondt da de stikker en svær kanyl mellom ribbeinet uten bedøvelse. (Samtidig var det også en praktikant, som aldri hadde gjort det før og ikke var særlig praktisk av seg). Dermed Stort dren, med vacuumslange i veggen. Husker det va kjedelig å ikke kunne gå lenger enn til toalettet pga lengden på slangen. Spessielt kjedelig var det å ligge på Kar og lunge avdelingen på fellesrom med 6 gamle menn som snorket i flere uker. Hadde heller ingen internett tilgang eller TV på rommet.

 

Etter noen uker ble jeg frisk, og reiste hjem. En uke etter punkterte høyre lunge. Samme prosedyre med dren og faenskapet.

 

Vel halvt år etter, i romjulen fikk jeg kollaps i venstre lunge på nytt. Fikk denne gangen operert med skikhull (mellom ribbeinet) og "klippet" av toppen av lungen der hvor dem mente det kunne være luftbobler.

 

2 uker etter jeg ble frisk etter operasjonen fikk jeg kollaps igjen på den andre lungen. Fikk også denne operert på samme måte. Har vært frisk frem til nå uten problemer, utenom at jeg fikk "stikkinger" (pga. rubbing) og ved å puste veldig dypt inn, slipper det tak. Slik var det i 1 år etter operasjonen.

 

Vel, det er ca 3 år siden jeg opererte sist, men nå nylig virker det som om jeg har blitt smittet av et familiemedlem som har hostet voldsomt over lang tid. Jeg fikk også denne voldsomme hostingen, først slimhoste i ca 1 uke, deretter tørrhoste. Etter ca 2 uker med voldsom hoste virker det som om høyre lunge har gitt etter igjen. Er samme symptomer, selv om jeg er fortsatt litt usikker om det kan være bristet ribbein. Får ta en tur til legen for å være sikker, men kan jo ta meg faen på at det er punktering. Skal jo selvfølgelig aldri få fred! Har vært innlagt 5 ganger på under 1 år. Har klart meg alle gangene uten medisiner eller morfin. Har nokså høy smerteterskel, så sliter litt med å ta denne gangen serriøs da jeg ikke er helt sikkert.

 

Vet dere hvor lenge man maksimalt kan gå med kollapset lunge før det blir alvorlig? Er til dags dato ca 4 dager siden jeg begynte å kjenne ubehag.

Endret av einarkoidal
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei. Jeg fikk et akutt tilfelle av lungekolaps på venstre siden for ca 4 år siden. Smerte og ubehag, vanskelig å puste. Viste ikke helt hva det kunne være, men det gikk over av seg selv.

 

Noen mnd etter, kom det tilbake. Denne gangen mye verre. Oppsøkte lege og ble lagt inn på sykehus. Fikk akutt dren (Liten ventil på brystet) veldig vondt da de stikker en svær kanyl mellom ribbeinet uten bedøvelse. (Samtidig var det også en praktikant, som aldri hadde gjort det før og ikke var særlig praktisk av seg). Dermed Stort dren, med vacuumslange i veggen. Husker det va kjedelig å ikke kunne gå lenger enn til toalettet pga lengden på slangen. Spessielt kjedelig var det å ligge på Kar og lunge avdelingen på fellesrom med 6 gamle menn som snorket i flere uker. Hadde heller ingen internett tilgang eller TV på rommet.

 

Etter noen uker ble jeg frisk, og reiste hjem. En uke etter punkterte høyre lunge. Samme prosedyre med dren og faenskapet.

 

Vel halvt år etter, i romjulen fikk jeg kollaps i venstre lunge på nytt. Fikk denne gangen operert med skikhull (mellom ribbeinet) og "klippet" av toppen av lungen der hvor dem mente det kunne være luftbobler.

 

2 uker etter jeg ble frisk etter operasjonen fikk jeg kollaps igjen på den andre lungen. Fikk også denne operert på samme måte. Har vært frisk frem til nå uten problemer, utenom at jeg fikk "stikkinger" (pga. rubbing) og ved å puste veldig dypt inn, slipper det tak. Slik var det i 1 år etter operasjonen.

 

Vel, det er ca 3 år siden jeg opererte sist, men nå nylig virker det som om jeg har blitt smittet av et familiemedlem som har hostet voldsomt over lang tid. Jeg fikk også denne voldsomme hostingen, først slimhoste i ca 1 uke, deretter tørrhoste. Etter ca 2 uker med voldsom hoste virker det som om høyre lunge har gitt etter igjen. Er samme symptomer, selv om jeg er fortsatt litt usikker om det kan være bristet ribbein. Får ta en tur til legen for å være sikker, men kan jo ta meg faen på at det er punktering. Skal jo selvfølgelig aldri få fred! Har vært innlagt 5 ganger på under 1 år. Har klart meg alle gangene uten medisiner eller morfin. Har nokså høy smerteterskel, så sliter litt med å ta denne gangen serriøs da jeg ikke er helt sikkert.

 

Vet dere hvor lenge man maksimalt kan gå med kollapset lunge før det blir alvorlig? Er til dags dato ca 4 dager siden jeg begynte å kjenne ubehag.

Hey, ble dårlig under matte eksamen i dag. Tror lungen min (venstre) har kollapset igjen. Fy faen, trodde jeg var ferdig nå.. Vil helst unngå røntgen, blir jo innlagt uansett da.. Da går alle eksamene og alt i vasken. Off, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. klarer ikke bevege så mye på meg uten at det gjør noe innihelvette vondt.

 

Synd å høre om din historie, jeg gikk vel en uke med begge lungene flate.. Det var første gangen jeg merka det, 2009-2010? Så det er fullt mulig, men pass på om det er på venstre side.. Kan være litt skummelt for hjertet ditt.. har jeg forstått.. Meh

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei begge dere lungekolaps-ere.

Håper det går bra med dere, har ikke vert innne her å sett på lenge. Kjære Togy, håper du holder motet oppe, det må være helt jævlig dritt å oppleve alt dette gjentagende ganger. Samme for deg Einar, håper alt er bra med deg. Ingen kan fatte hva dere gjentatte ganger må gå gjennom. 

Jeg har holdt lungen i vegg siden sist. Men det skurrer litt innimellom, som å ha en trang sokk i bringa, samt konstant ubehag. Ved dyp pust så merkes det at lungen har mista funkson. Men jeg er så langt bare en heldig-gris!!!! Stå på dere, livet er en skjør idiot, lungen et univers man må blåse opp for å holde det gåene!

Ikke gi opp det som fint! 

Endret av anna74
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...