Gå til innhold

[løst] Ny arbeidsstasjon: lukket vannkjøling(H100) / luftkjøling


efikkan

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å investere i ny arbeidsstasjon veldig snart, men jeg er ennå ikke overbevist om kjøleløsningen. Det er et krav at maskinen skal være stille (ikke hørbar på 2m hold ved idle), men "ordentlige" vannkjølingssett er uaktuelt, ikke prøv å overtale meg. Det jeg vurderer er altså lukkede vannkjølere eller gode luftkjølere. Jeg kommer ikke til å overklokke CPU med det første, men det blir kanskje aktuelt etter hvert forutsatt at maskinen holdes stabilt, så det er snakk om moderat overklokking. Maskinen skal stå under en kontorpult.

 

Så langt er Corsair H100 favoritt, muligens i et Carbide 500R-kabinett, men jeg er åpen for forslag til endringer der, så lenge det er miditower med god luftstrøm til en grei pris og er stilrent (ikke noe "fjortiskabinett").

 

-----

 

Til opplysning ser maskinvareoppsettet slik ut foreløbig:

CPU: CPU-Socket-2011 Intel Core i7 3930K 3,2GHz 4.190 kr

Hovedkort: ASUS P9X79 WS X79 S-2011 ATX 2.639 kr

Minne: CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ CL10 (4X8GB) 2x1499 kr

Skjermkort: MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX (fra gammel PC, byttes ut ved senere behov)

SSD: Intel® SSD 520 Series 240GB 2.5" 1.699 kr

HDD: 1x WD Black 2TB, 2x WD Black 1TB (fra forrige PC)

DVD: ASUS BLU-RAY WRITER 12X BD-R 8MB INTERNAL SATA 699 kr (vurderer å kutte ut)

Kabinett: CORSAIR MIDITOWER CARBIDE 500R ATX BLACK 799 kr

Strømforsyning: Corsair TX 750W PSU (fra gammel PC)

CPU-kjøler: CORSAIR H100 HYDRO CPU COOLER S-775/2011/AM3 749 kr

Vifter: 3x div Noctua...

 

Maskinen skal kjøre Ubuntu primært, så eventuell ekstraprogramvare fra produsentene er irrelevant.

 

-----

 

Så over til det som jeg ønske å diskutere, hvordan skal jeg kjøle dette stillest mulig til en akseptabel pris?

Jeg har tenkt å pumpe luft ut i topp og bakkant, inn i forkant, side og eventuelt bunn. Eventuell radiator har jeg tenkt i topp. Jeg har tenkt å ta bort den øvre harddisk-rammen i kabinettet for best mulig luftstrøm om mulig.

 

1) Jeg er bekymret for at lufttrykket blir for lavt rundt CPUen med tre vifter som dytter luft ut og noe begrenset luftstrøm fra resten av kabinettet?

2) Jeg er bekymret for støynivået til pumpen på H100. Jeg har lest en del om det, og Corsair selv påstår problemet er "løst". Jeg har lest noe om at det kan skyldes for høy spenning, til opplysning sier HWs test av strømforsyningen min at 12V-linjen holder seg under 12V. Kan dere som har H100 gi meg noen svar på dette?

3) Jeg vurderer sterkt å bytte viftene på H100, har det særlig hensikt med tanke på støynivå? Jeg tenker på Noctua NF-F12 som jeg har forstått det som er best til å dytte luft gjennom en radiator. Jeg er litt spent på hvordan dette lar seg montere i kabinettet.

4) Hvis noen har overbevisende forslag til luftkjølere så kom gjerne med de, men de kan ikke være for store så de stopper luftstrømmen i kabinettet.

5) Hovedkortet har to PWM-kontakter til CPU, kan det være en god idé?

 

Svært takknemlig for tilbakemeldinger :)

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fractal Design R4 er nok bedre enn Carbide 500R med tanke på støy.

 

Men hvorfor trenger du så mange vifter? Ingen av komponentene dine er så varme at du trenger å ta spesielle hensyn til luftgjennomstrømning i kabinettet ditt. Du sier du vil ha en stillegående PC, men hver vifte du legger til vil jo generere mer støy. Du bør holde antall vifter så lavt som mulig hvis du ikke vil ha støy.

 

Strengt tatt trenger du bare 1 vifte inn og 1 ut på kabinettet. Så har du 1 vifte på CPU (f.eks. Noctua NH-D14 er mye bedre når det gjelder støy, men vil ikke passe med RAM-en du har valgt; skal du ha de brikkene kan du bruke Noctua NH-C14 i stedet), 1 vifte på PSU og 2 vifter på GPU. Mer enn det trengs ikke så lenge du ikke overklokker komponentene veldig.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Fractal Design R4 har elendig luftgjennomstrøming og er mindre enn Carbide 500R.

 

1 Vifte inn og 1 vifte ut er ikke nok til en kraftig maskin, og dessuten vil jeg kjøre alle vifter på laves mulig turtall. Men jeg skal ha overtrykk i kabinettet.

 

NH-C14 har en idiotisk vinkling som sender luftstrømmen feil vei og vil bare skape turbulens inne i kabinettet. NH-D14 er hakket bedre men er fremdeles enorm, og jeg må velge om luftstrømmen skal gå oppover eller bakover siden den vil blokkere alt annet. Står den oppover vil den kun trekke lunken luft fra over skjermkortet, alternativt vil den trekke luft gjennom 5.25"-sporene utenfra, noe som vil være ineffektivt for en CPU-vifte og vil skape undertrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...