Gå til innhold

Ekstremt prispresset gaming-pc [Selvbygg]


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en del hjelp til et selvbygg jeg planlegger, og siden regninger og mat på bordet har førsteprioritet for en fattig student må dette skje så billig som mulig. Pcen skal utelukkende brukes til spilling og surfing, ettersom jeg allerede har en solid laptop som dekker jobb, studier og film gjennom HDMI-kabel.

 

Målet er å bygge en ekstremt prispresset maskin, strippet for ting som ikke er absolutt nødvendig.

 

Jeg spiller som regel ikke de tyngste spillene på markedet, og vil ofte nøye meg med helt middels grafikk. Den bør helst kunne spille de følgende spillene på high/max:

 

- World of Warcraft

- League of Legends

- Starcraft II

- Dota 2

- Minecraft

- Diverse indiespill fra steam

- (Diablo 3)

 

----------------------------------------------

 

Selve byggingen tror jeg går fint, jeg har lest en del her og vært med på å bygge noen ganger. Jeg har derimot ikke særlig mye peiling på maskinvare. Hvilke deler som er kompatible med hverandre, hva det er plass til, hvor mye kjøling jeg trenger, hvor mange watt jeg trenger på strømforsyningen, etc.

 

Jeg prøver å sette et foreløpig budsjett på 3000,- kroner på selve maskinen og regner med at jeg må gå noen år tilbake på hver av komponentene for å finne den rette prisen, jeg er også villig til å kjøpe noen av delene brukt.

 

[x] Kabinett - COOLER MASTER MIDITOWER ELITE 310 ATX BLACK/GREY 249 kr

[x] Hovedkort - ASUS F1A75-M LE DDR3 S-FM1 M-ATX 549 kr

[x] CPU - AMD A-SERIES X4 A8-3870K 3.0GHZ SOCKET FM1 BOX 759 kr

[x] GPU - ASUS RADEON HD6670 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP - 599 kr

[x] Lagring - SEAGATE BARRACUDA 500GB 7200RPM SATA/600 16MB 479 kr

[x] Strømforsyning - CORSAIR CX 430W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU 330 kr

[x] DVD-rom - SONY DVD±R/RW AD-7280S-0B 24X SATA BLACK 149 kr

[x] RAM - KINGSTON 4GB 1600MHZ DDR3 CL9 HYPERX BLU (1X4GB) 169 kr

 

3 393,00 kr + frakt

 

Slik ser oppsettet ut foreløpig, jeg er fornøyd så langt men tror det kan bli enda billigere noen steder uten å ofre ytelse.

Endret av Nefr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinett kan du få for 250kr. Kvaliteten er selvfølgelig elendig på støy, kabelstortering og kjølemuligheter, men det er i hvert fall et kabinett.

 

Hovedkort: http://www.dustinhom...z77-s-1155-atx/

 

CPU: Har ikke lyst til å anbefale noe billigere enn i5 3450. Jeg vet det blir 1400kr bare på CPU, men det er en bra CPU for pengene om du kan tøye busjettet bitte litt =/ http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

Skjermkort: Hva med dette? http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

PSU: Dette er det billigste du kan ha til en strømkrevende gaming-PC: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

Lander på 3700kr på dustinhome.no. Du kan kanskje få presset ned prisen på bruktmarkedet. Skal lete litt og si ifra om jeg finner noen gode tilbud =)

 

EDIT: Du kan spare ~200kr på hovedkortet hvis du bytter til M-ATX og eldre chipset. Men det jeg fant gir mye bra for pengene, og du har litt flere fremtidsmuligheter med det.

post-211104-0-45897200-1348691903_thumb.png

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar =)

 

CPU: Jeg tror jeg går for den CPU'en, jeg synes jeg ser den dukker opp overalt når jeg leter etter gode budsjett-builds. Hvor brutalt er fallet i ytelse hvis jeg skulle gå ned til noe i i3-serien?

 

Skjermkort: Haha, ghetto style. Det var useriøst billig, vil det ikke falle fra hverandre etter første runde minesveiper?

 

Hovedkort: Hva er det egentlig jeg skal se etter på hovedkortet? registrerer at 1155 er en fellesnevner på mange av hovedkortene, er dette sokkelen for prosessor? Hva med GPU og RAM, passer de uansett?

Lenke til kommentar

Du må ha 1155 socket (eller 2011) for Ivy Bridge CPU-er (altså 3. generasjons Intel CPU, noe i5-3450 er). Z77 er brikkesettet (eller chipset om du vil). Ulike brikkesett har ulike egenskaper. På... la oss si B65 kort kan du f.eks. ikke endre volt til CPU, som utelukker CPU-overclock. Du kan heller ikke overklokke RAM. B65 bruker også bare PCI 2.0, og mangler en del egenskaper som f.eks. Intel Rapid Storage. På et Z77 kort, derimot, har du mange flere muligheter til oppgradering. Og det kortet jeg fant er på kampanje og gir veldig mye for pengene.

 

Angående skjermkortet, så valgte jeg et så billig ett fordi du har et budsjett på 3000kr... Kan du tøye budjsettet med 500kr, så anbefaler jeg heller 7750.

Lenke til kommentar

Til 3000,- får du en A8-3870K APU i crossfire med et 6670. På ditt budsjett er dette desidert det som gir deg mest for pengene. Skal du ha noe bedre må du opp i rundt kr 4500 for å skaffe en i5 og HD7850, men da får du noe som virkelig duger.

 

UlPaH.png

 

Skjermbildet er ca. en måned gammelt, så prisene har kanskje endret seg litt. Kabinett er også kr 250 ekstra.

Endret av Torpedo_Peter
Lenke til kommentar

Moby_duck:

Mange takk for forklaringen, jeg skønner mye mer av brikkesett og hvordan alt henger sammen nå. Jeg tror allikevel jeg går for en AMD-løsning pga prisen.

 

Torpedo_Peter:

Jeg liker dette oppsettet ekstremt godt, jeg ante ikke at man kunne kjøre crossfire på integrert+dedikert GPU. Testene jeg har lest virker veldig lovende og godt over det jeg hadde forhåpninger om innen budsjettet. Oppdaterer handlelisten :)

Lenke til kommentar

Husk at du kan kun kjøre crossfire med APU med enkelte HD6XXX-kort, det er en kompatibilitetsoversikt på hjemmesida til AMD. Du får omtrent samme ytelse som en Phenom II x4 med et HD6770, til sammenligning.

 

Det skal også sies at neste generasjon med APUer er rett rundt hjørnet. HD76XX blir sannsynligvis sluppet like etter eller samtidig, så hvis du tåler å vente en måned tror jeg det lønner seg.

 

http://www.tomshardw...-gpu,17849.html

Endret av Torpedo_Peter
Lenke til kommentar

Threadomancer casts Raise Thread!

 

Hvis du enda ikke har gått til innkjøp av et llano-oppsett er dette relevant:

 

http://www.tomshardware.com/reviews/trinity-gaming-performance,3304-6.html

 

Skyrimvirgoi3htpc.jpg

Deus%20Ex%20HR.jpg

 

Som du ser yter trinity bedre enn llano med 15-25% uten low-end GPU i crossfire. Legg til ytelsen til en oppdatert serie med lavprisgrafikk så får du svært brukbar framerate, også i 1080p.

Lenke til kommentar

Om ikke CDRom er nødvendig for deg, så fjern det. Da sparer du 149, som eventuelt kan puttes i noe annet.

Pr dags dato finner du som regel alt av spill online, spesielt alle de du nevnte.

 

Ikke at 149 er så mye, men er litt og hente, du kan eventuelt ønske deg det til jul om du ser behovet for det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...