Gå til innhold

Luminous Landscape anmeldelse av DP1/2 Merrill


Anbefalte innlegg

Epp, er du fortsatt fornøyd med DP1M? Har du planer om å kjøpe DP2M? Vet du om FV bruker å ha DP serien på tilbud?

 

Nå som jeg er kamerafri frister det å prøve Foveon igjen, bildene er bare helt utrolig. Men det blir fort dyrt hvis man vil ha begge pluss litt ekstrautstyr. Lurer på om FV gir rabatt ved pakkekjøp?

 

Jeg har begge. Har brukt DP2M mest pga Oktoberfest, men veldig fornøyd med begge. Det er lenger ikke noe forskjell mellom DP2M og DP1M begge er f2.8. Så avhengig om du ønsker vidvinkel eller normal optikk.

 

DP2M er litt skarpere i kantene og har ikke noe CA. Men det er vanlig at en vidvinkel har litt mer CA og ikke så lett å få optikken så skarp. Men om du sjekker LL er begge anbefalt.

 

Tror ikke Merrill kameraene kommer på tilbud de neste 2 årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos Deal.no koster de litt mindre enn hos FV. Har sendt mail til FV angående rabatt ved kjøp av begge inkl. solblender + AML-2, får se om de er villige til å redusere prisen noe ved kjøp av en slik pakke. Det hadde vært kjekt med DP1M til landskap etc. og DP2 som walk-around og close-up med AML-2.

 

Lager dine rar lyd ved fokusering slik som Steve Huff hadde på sin?

 

Planen var å kjøpe en Sony RX-100, men Foveon frister noe så %$!!!"##$!

Får ta meg en tur til FV, må nesten prøve den før jeg legger ut 8-17K. Ingen hast ennå.... :)

Lenke til kommentar

Hos Deal.no koster de litt mindre enn hos FV. Har sendt mail til FV angående rabatt ved kjøp av begge inkl. solblender + AML-2, får se om de er villige til å redusere prisen noe ved kjøp av en slik pakke. Det hadde vært kjekt med DP1M til landskap etc. og DP2 som walk-around og close-up med AML-2.

 

Lager dine rar lyd ved fokusering slik som Steve Huff hadde på sin?

 

Planen var å kjøpe en Sony RX-100, men Foveon frister noe så %$!!!"##$!

Får ta meg en tur til FV, må nesten prøve den før jeg legger ut 8-17K. Ingen hast ennå.... :)

 

Nei, de lager ikke slik lyd :)

Lenke til kommentar

Fikk svar fra FV på Sigma DP pakketilbud.

 

DP1M Fullpris

DP2M 2%

AML-2 15%

Solblendere 20%

 

Test DP1M hos FV før du bestemmer deg :) For meg var det lett valg, men så er jeg vant med Foveon. Skal du bare ha ett, så hadde jeg valgt DP2M.

 

Jeg savner bare en DP3 med 55mm f2.8 (82.5 mm ekvivalent)

 

Har du funnet RAW filer og testet med SPP 5.4.0 ? Gi lyd om du vil prøve et par.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Var innom JP idag. Kjøpte meg en Sony RX100 og spurte om de skaffet DP2M. Han skulle gi beskjed i løpet av uka. Det blir nok en DP2M på meg etterhvert ;)

 

Skal få kommet meg til FV før jeg kjøper, må prøve først. Avventer mest sannsynlig til vinteren og mørketiden er over.

 

mimre, mimre, Foveon, SD-14, mimre, Dennis(bull-Terrieren jeg hadde da jeg eide Sigma SD-14)....

 

 

Endret av kelux
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Prøver å finna ut kor brukarvennleg DP2M er. Er fokusering spesielt vanskeleg eller krev det berre litt tid og tålmod? Like komplisert som Fuji sine toppmodellar? Tenkjer først og fremst på landskap og bygningar i godt lys.

 

Ifølge einkelte testar ser det ut til at dette vesle kameraet slår det meste, inkludert FF, på bildekvalitet. Kor god er jpeg (i tilfelle det er problem med raw)? Trur Steve Huff skriv den beste jpeg han har sett. I diverse forum vanskeleg å finna sakleg informasjon, elskar/hatar ganske vanleg. Uinteressant kor stor sensoren eigentleg er, kun bildekvalitet og korleis det er i bruk. Bilde frå erfarne brukarar og prisen på eit så lite kamera gjer det svært interessant.

Lenke til kommentar

Jeg hadde forgjengeren DP2; og AF der var bedagelig i tempo. Mindre tregt enn det jeg forventet. Litt som en typisk Canon aftershot fra rundt 2005. DP2M skal visstnok være bedre.

 

The CameraStore sammenlignet DP2M mot Nikon D800E, der de også kom inn på JPEG kvalitet.

 

 

Sigma sin programvare er ikke all verden, men klart bedre enn f.eks. SilkyPix ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange entusiaster sier DPxMerrill er mellomformat i lommestørrelse.

 

RAW Developer støtter filene.

 

 

 

2.0.0 - January 17, 2013 (Major Update)

New Features:

Support for lens corrections including embedded lens metadata from some cameras (Olympus) and RAW formats (DNG), lens profiles (LCP files), automatic and manual chromatic aberration correction and manual distortion correction.

Newly designed image thumbnail browser with support for live updates.

Support for star ratings.

Support for IPTC, XMP and EXIF v2.3 metadata pass through.

Support for most all standard, non-RAW, image formats including JPEG, TIFF, PNG and more.

Support for high dynamic range (HDR) image formats including OpenEXR and Radiance.

Optimized graphics, user interface controls and image rendering for high resolution Retina displays.

Enhanced full screen support including support for new full screen window controls introduced in 10.7 (Lion).

Code signed for support of Apple's Gatekeeper security introduced in 10.8 (Mountain Lion).

Support for touch gestures for zooming and scrolling preview.

Support added for the Canon 6D, Rebel T4i (650D, Kiss X6i), EOS-M, S110, G15 and SX50 HS.

Support added for the Nikon D5200, D600, P7700, 1 V2 and 1 J2.

Support added for the Sony NEX-6, NEX-5R, SLT-A99 and DSC-RX1.

Support added for the Olympus E-PL5, E-PM2 and XZ-2 iHS.

Support added for the Sigma DP1 Merrill and DP2 Merrill.

Support added for the Panasonic DMC-GH3, DMC-G5, DMC-LX7 and DMC-FZ200.

Support added for the Pentax K-5 II, K-5 IIs, K-30 and Q10.

Support added for the Samsung NX20, NX210, NX1000 and EX2F.

Support added for the Leica New S (S3), D-Lux 6 and V-Lux 4.

Support added for the Fuji F800EXR and XF1.

Improvements:

Improved preview display quality including support for deep color dithering on 10.7 (Lion) and later.

The LAB curves keyboard adjustment increments were made adjusted again now offering both smaller and larger increments through the option and shift+option key combos.

Improved processing of lens color shift metadata for Sigma SD1 and new DP1/2 Merrill models.

Refined default ICC color profiles for many camera models.

Numerous performance enhancements including incorporation of Apple's Grand Central Dispatch technology for better utilization of the latest multi-core Intel processors.

Improved parsing of various lens distance and lens metadata fields.

Added additional name information for some new lens models.

Bug Fixes:

Fixed an issue which would cause a crash when loading Fuji X-Pro1 images which had been converted to DNG format. This camera is not currently supported in either native RAF or DNG format.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Etter å ha sjekka Luminous Landscape og Steve Huff og andre er det lettare å danna seg eit bilde av kameraet.

Jpeg karakterisert som fantastisk, raw klart betre. Jpeg i 100% imponerande.

Og bilde-eksempla fantastiske.

Men "annoying workflow", rett nok ikkje heilt ny post.

På nivå med M9 og D800, minst, ifølge fleire.

 

Gjenstår å finna ut litt meir om kor lett/vanskeleg fokusering er og kva problema eventuelt står i

- og om kameraet elles er enkelt å bruka.

Håpar på brukarerfaringar om det.

 

Dei mange problem som er lista opp har lite å bety. Mine motiv står stort sett stille... Viktig å ha (minst) to batteri...Klage på ISO 1600 er uinteressant. Prisen ikkje avskrekkande.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Tror ikke Merrill kameraene kommer på tilbud de neste 2 årene.

dette gjelder selvfølgelig kun i norge. idiotiske fotovideo er både importør og eneste forhandler, de har monopol på sigma kameraer.

 

i usa koster dp1m og dp2m $799. det er $200 i rabatt/avslag. dp3m har vært på tilbud i både australia og i tyskland.

 

DP3M review:

http://www.luminous-...p3_review.shtml

Endret av kelux
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lurer på og kjøpe meg et DP1M kamera pga av den sinnsyke bildekvaliteten den gir tilbake...ellers står valget immelom OlyP5 eller OlyOMD5 som et kamera nr2..jeg har OlyPL5 fra før...med Objektiver:kit 14-42mm -12mm 2.0 - 45mm 1.8...skal kjøpe meg 17mm 1.8 og muligens 75mm 1.8 etter vært (og jeg er klar over alt som er feil med DPen) men jeg har god tid..tar for det meste landskapfotografier eller by-bilder/bygninger--->Kom med et Hint eller en sammelingning av bilder av DP1M vs Olympus hus med feks 12mm 1.8 .

Takker på forhånd for alle svar :)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at det blir riktig å velge mello men Sigma eller en Olympus µ-4/3 hus. De blir for forskjellige systemer til at det gir noen mening i å sammenligne.

 

Sigmaen er trivelig den, på ISO 100-200, men lider av meget dårlig batteri-levetid og dårlig støtte fra tredjepart software. Så hvis du skyter RAW (noe man bør gjøre med DPxM), så må man slite med programvaren til Sigma. Olympus er godt støttet av Lightroom, Capture One med flere.

 

Ettersom du allerede er godt inne i µ-4/3 systemet, så er det nok bedre å kjøpe noen bedre objektiver der. Jeg har nylig kjøpt 17mm f/1.8 og 45mm f/1.8 og det er to veldig trivelige objektiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svaret tomsi42...neida ikke det var ikke mening og sette de opp imot hverandre..bare lurte litt på bildeforskjellen..men det spiller ikke noen rolle nå,kjøpte meg en Sigma DP1M og er stor fornøyd med det.

Helt fantastisk bilde kvalitet og veldig enkelt å bruke..men batterier går det unna med,nesten som med film som i gammle dager :)

Så nå har jeg tre morsome kameraer som jeg er meget tilfreds med og alle har forskjellig output/stil bilde messig noen jeg liker:

 

Fuji X10 - Olympus E-PL5 og Sigmaen - DP1M.

 

Og selvfølgelig skal jeg skaffe meg flere Oly Objektiver etter hvert :)

 

NB...Hadde tenkt muligens kjøpe meg en Fuji X100s...etter vært en gang i fremtiden...men det ble med det..Det blir en DP2M...Litt smalere bilde vinkel,men det er en klasse forskjell i "bilde kvalitet" som for meg er det viktigste :)

Endret av thule1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...