Gå til innhold

Schmitt-trigger - Manglende emittermotstand?


Anbefalte innlegg

Hei folkens

Trenger hjelp av elektronikkguruene denne gangen

 

Poster et bilde av en schmitt-trigger

 

Case: Når motstanden i NTC-motstanden R3 blir stor, åpner T1, da det vil være mer enn 0,6V på basis her

 

T1 gjør så T2 ikke leder, og dermed åpner T3 iflg min bok

 

Spolen på relèet legger inn og aktiverer 230V kretsen (Skal være et varmelement som legger inn)

 

Problem: Sånn som jeg kan forstå det, vil R6 og R7 skape en spenningsdeler, men all spenningen vil jo fordeles over disse. Dermed blir det 0V mello basis og 0V på T3

 

Skulle det ikke vært en emittermotstand melomm emitter og 0V på T3?

Eller er jeg HELT på jordet?

 

PS: Gidder ikke skrive verdier på de andre motstandene da det er irrelevant nå

Schmitt-trigger.bmp

Endret av Glennski
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn som jeg ser det, vil ikke R6 og R7 utgjøre noen spenningsdeler... men hvis T2 ligger inne vil R6 og R8 være en spenningsdeler.

 

R6 og R7 er i serie når T2 ikke leder

 

btw: spenningen er kun et begrep på potensialet mellom to punkt, derfor vil spenningen ikke fordele seg bare mellom R6 og R7

Endret av haavardgj
Lenke til kommentar

Okei...

 

Sett at verdien på R6 = 1Kohm og verdien på R7 er 100Kohm

Hva mener du spenningen over basis-0V for T3 vil være da? Hvordan regner du her?

 

Du sier at når T2 ligger inne, vil R6 og R8 fungere som en spenningsdeler, men når T2 ikke er aktiv hvorfor vil ikke R6 og R7 fungere som spenningsdeler? Da sperrer jo T2 for gjennomgang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det trengs ingen emmittermotstand til t3. Den ville bare gitt lavere spenning til releet. Derimot må samlet motstand R6 + R7 være liten nok til at t3 får tilstrekkelig strøm på basis til å klare å trekke releet. Samtidig må R6 være stor nok til at spenningsfallet over t2 (når den leder) og r8, ikke blir for høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...