Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reklamasjon ved privatkjøp av bil


geirgp

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilke rettigheter man har ift skjulte feil/mangler som selger ikke visste om?

 

I fjor høst kjøpte jeg en 4 år gammel bil (nå 5 år - ikke lenger dekket av fabrikkgaranti) som i forrige uke fikk problemer med elektronikken. Kort fortalt så gikk alt av alarmer (abs, esp, girkasse og håndbrekk) og bilen gikk over i nødmodus der alt av automatikk var koblet ut samt jeg fikk ikke lov å gire høyere enn 3dje gir.

 

Den har stått på verksted siden fredag og først byttet dem en abs sensor som ecu rapporterte feil på, men dette hjalp ikke og idag mener verkstedet at problemet er brudd i en ledning mellom ecu og abs-sensor. Har ikke fått endelig pris enda, men dette ser ut til å koste mange lapper...

 

Har selger noe ansvar ovenfor denne feilen? Det er under 2 år siden jeg kjøpte den av ham...

 

på forhånd takk,

 

mvh

Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvilsomt. Hvis du har hatt bilen i snart to år, er det jo grunn til å tro at selger ikke kjente til feilen da han solgte bilen.

 

Slik jeg forstår det, er selger ansvarlig for at han informerer om alle feil med bilen når han selger den. - Dersom feilen har oppstått etter kjøpet, har ikke selger noe ansvar.

 

Du kan eventuelt spørre verkstedet om hva de tror er årsaken til problemet.

Lenke til kommentar

Først, takk for alle svar så langt! :)

 

Spørsmålet er vel heller hvorvidt du kan bevise at disse feilene er noe selger burde ha visst om og at disse IKKE har oppstått mens bilen har vært i ditt eie. Akkurat de punktene tror jeg du skal slite hardt med å overbevise noen om.

 

Jeg forventer ikke at selger visste om dette problemet, og har ingen intensjoner om å ta han på det heller. Spørsmålet er hvorvidt han likevel er ansvarlig for feil som oppstår i perioden som er dekket av kjøpsloven (2 år ved privatsalg av biler).

 

På forbrukerrådet sine nettsider fant jeg info som antyder at selger kan være ansvarlig når det oppstår mangler som jeg ikke kunne regne med:

http://www.xn--forbr...%C3%B8pt-privat

 

Så spørsmålet er kanskje om det er urimelig at det oppstår elektrisk feil på en 5 år gammel bil, uavhengig om selger visste om det eller ei?

 

I lys av dette, noen som mener at jeg kanskje har en sak her?

 

 

edit: mer detaljert spesifisering

Endret av geirgp
Lenke til kommentar

Jeg mener at du ikke har noen sak. Personlig tror jeg det bare blir å kaste bort penger og tid om du skulle forfølge dette. Hadde det skjedd én uke etter at du tok over bilen hadde saken vært en annen, men når det har gått såpass lang tid tror jeg ikke du kommer langt. Brudd på en ledning kan jo tyde på at den har ligget og gnisset et eller annet sted, og det oppstår jo i tilfelle som følge av at du har brukt bilen over en lengre periode.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Leste du alt som stod på den siden, eller bare det du ville lese ? :tease:

Du kan ha et krav mot selger dersom:

Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet

Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet.

Det er også en mangel hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Man burde definitivt regne med at biler med elektrisk utstyr får elektriske problemer. Etter 5 år burde man ihvertfall regne med det.

 

Med mindre selger ikke informerte om feilen, er det ingen sak.

Og med mindre det finnes bevis for at selger burde vist om denne feilen før salg :)

Lenke til kommentar

Leste du alt som stod på den siden, eller bare det du ville lese ? :tease:

Du kan ha et krav mot selger dersom:

Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet

Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet.

Det er også en mangel hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden.

Fikk ikke med meg den nei, men dersom dette var absolutt ville dem vel ikke inkludert avsnittet jeg refererte?

 

 

Man burde definitivt regne med at biler med elektrisk utstyr får elektriske problemer. Etter 5 år burde man ihvertfall regne med det.

Med mindre selger ikke informerte om feilen, er det ingen sak.

Og med mindre det finnes bevis for at selger burde vist om denne feilen før salg :)

 

Er det virkelig rimelig? Elektrisk infrastruktur er slik jeg ser det ikke slitedeler og dermed ikke noe man burde regne med ryker på en 5 år gammel bil (gått 70'). Om ledningene har ligget og gnisset over tid har dette isåfall vært en skjult feil som ble påbegynt før jeg overtok bilen, har bare hatt den de siste 11 mnd.

 

Kan heller ikke se at det er en feil som jeg burde ha oppdaget selv før kjøp - det tok verkstedet 2 dager å finne problemet, etter først å ha skiftet abs sensoren som var koblet på den dårlige ledningen (jeg vedder nesten på at gammel sensor funket helt fint)

Endret av geirgp
Lenke til kommentar

Det elektriske på en bil er selvfølgelig en slite-del, hvis du sjekker statistikkene i avisene ser du at det er svært vanlig å få elektriske problemer.

 

Om ledningene gnisset før du kjøpte bilen, tidligere eier visste om dette, og du kan dokumentere det. - Først da har du en sak. - Sannsynligvis har du en tynn/ingen sak, selv om du klarer å dra disse bevisene opp av hatten.

 

Kan heller ikke se at det er en feil som jeg burde ha oppdaget selv før kjøp - det tok verkstedet 2 dager å finne problemet.

Spørsmålet er om tidligere eier burde oppdaget det. Hvis ikke, er det ikke hans skyld.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Er det virkelig rimelig? Elektrisk infrastruktur er slik jeg ser det ikke slitedeler og dermed ikke noe man burde regne med ryker på en 5 år gammel bil (gått 70'). Om ledningene har ligget og gnisset over tid har dette isåfall vært en skjult feil som ble påbegynt før jeg overtok bilen, har bare hatt den de siste 11 mnd.

 

Hvordan vet du, og ikke minst kan du bevise at dette ikke har skjedd mens du har hatt bilen i ditt eie? Det kan jo hende at en ledning har løsnet og kommet i klem fordi du gjorde noe feil når du fylte spylervæske for å sette det litt på spissen.

Lenke til kommentar

Nei. du kommer ingen vei med dette uansett hvordan du snur og vender på det..

 

Dette er forøvrig ingen reklamasjon med mindre det har blitt gjort en reperasjon på nevnt leding eller whatever problemet måtte være. fks at du tar rusta på en bil, og den kommer tilbake før 2 år så er det reklamasjon. Eller om du bytter bakaksel som ryker etter to år, så er det reklamasjon.

 

Det du sikter til er garanti. Ganske stor forskjell der;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...