Gå til innhold

Veldig ok gaming maskin til rundt 8k


Anbefalte innlegg

Ser det er veldig mange som meg her, en mann med middels kunnskap om hva som er bra hardware og ikkje.

 

Tenkte derfor å tipse om min maskin da eg blei meget fornøyd.

 

Eg spiller bare dataspill og eg liker at eg får kjørt det med høye innstillinger.

 

Det blei derfor handlet inn :

 

Hovedkort:

MSI Z77 MPower, Socket-1155

 

http://www.komplett....aspx?sku=760429

 

Skjermkort:

Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA

 

 

http://www.komplett....aspx?sku=751040

 

Minne:

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

 

http://www.komplett....aspx?sku=650278

 

Prosessor:

Intel® Core i5-3570K Processor

 

http://www.komplett....aspx?sku=660227

 

Kabinett:

Fractal Design Define R4 Black Pearl

 

http://www.komplett....=757466#reviews

 

Cpu kjøler:

Noctua NH-D14 CPU

 

http://www.komplett....aspx?sku=512803

 

Spiller borderlands 2 på fullt med 60+- fps og eg har ikkje rørt noe som helst form for overklokking.

 

 

Temp på skjerkort er rundt 40

Temp på cpu er like under 40

 

Støyen var så lav ved spilling at eg måtte fysisk ned å se om viftene gikk

da eg ikkje stolte på hva programvaren sa om vifte hastigetene.

 

Føler denne sammensettingen gav meg mye for pengene og er absolutt en kombinasjon eg vil anbefale.

Med tiden tenkte eg å investere i enda ett 670, men for øyeblikket føler eg at eg ikkje trenger det.

 

Håper det er noen som får bruk for dette tipset ellers var jo dette forgjeves :p No har eg ihvertfall prøvd :)

 

Takker og bukker for all hjelp fra forumet :)

 

 

EDIT: Ser eg har tatt litt feil angående prisen, du må selvfølgelig ha en strømforsyning, harddisk og windows om du ikkje har desse tingene..

 

Så da kan du jo plusse på en 2000-2500 kr.

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste har vel sannsynligvis bruk for en strømforsyning og en disk eller to. Man kan også spare inn en del kroner på et enklere hovedkort uten å miste noe ytelse, og ikke minst ved å kjøpe alt fra en rimeligere nettbutikk. Ellers var komponentene bra, ganske standardmal for en "mye-for-pengene-pc" i denne prisklassen om dagen.

Lenke til kommentar

Strømforsyning kjøpte eg ikkje og ville ikkje nevne det da eg ikkje vet om hva som defineres som "bra" i den kategorien.

Ellers sitter eg på en 750W..

 

Diskene får være opp til enhver hva de vil investere i.

 

Jada, fullt klar over at eg kunne sikkert kjøpt ett hovedkort til rundt 1000 og fått samme ytelse, men dog da med litt mindre av noe annet !

 

Eg handlet ikkje selv hos komplett, men den siden er veldig grei å navigere seg rundt i ..

 

Poenget med tråden er som du nevner "mye for pengene pc" slik at eventuellt folk skulle slippe å stille de samme spm om og om igjen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et veldig akseptabelt oppsett, men en person som skal kjøpe ny PC med alle deler inkludert strømforsyning og harddisk (eventuelt SSD) vil ikke kunne bruke det oppsettet uten å komme over 9000 kr (sannsynligvis 10000).

 

Når det gjelder harddisk anbefaler jeg alle som skal ha ny PC en Seagate Barracuda (1TB eller 2TB) da dette er en billig, men jevnt over god, disk.

Lenke til kommentar

Poenget med tråden er som du nevner "mye for pengene pc" slik at eventuellt folk skulle slippe å stille de samme spm om og om igjen..

 

Syns egentlig ikke at hovedkort til ca1500kr og cpu-kjøler til ca600kr er "mye for pengene".

Gode produkter ja det er det liten tvil om, og det er fint du deler info til folk som er i samme situasjon som det du var.

Lenke til kommentar

Poenget med tråden er som du nevner "mye for pengene pc" slik at eventuellt folk skulle slippe å stille de samme spm om og om igjen..

 

Syns egentlig ikke at hovedkort til ca1500kr og cpu-kjøler til ca600kr er "mye for pengene".

Gode produkter ja det er det liten tvil om, og det er fint du deler info til folk som er i samme situasjon som det du var.

 

At det kunne blitt spart på hovedkortet er det ingen tvil om da eg har blitt anbefalt kort alt fra 900-1600.

Men eg falt helt for dette kortet, sånn er det bare ;)

 

I dette øyeblikket ligger cpu temp på ca 24 grader med litt div prosesser i bakgrunnen, og det er nesten helt lydløst, eg har måttet kontrollere visuellt om viftene gikk som de skulle, så den viften fungerer som bare det og eg tviler på at du kan spare mange hundrelappene for en så effektiv kjøler, men hva vet eg :p

 

 

 

Du kan lett spare inn på hovedkort, men ellers er det jo et fint oppsett. Vil forøvrig anbefale EVGA eller ASUS sitt 670-kort. Asus er stille, EVGA yter litt mer.

 

Forresten sparer du 400kr på identisk oppsett hos Dustinhome.

 

Tviler på at Asus er merkbart stillere, eg kan jo ikkje høre viftene i det hele tatt?

Det mest bråkete eg no har i kabinettet er to spinninde disker.

Under film titting er pc`en like stille som idling og under gaming har eg hodesett på meg, men uansett veldig stille.

 

No har eg ikkje stresstestet kortet for å få opp viftene, men det ser eg no på som utrolig uintresant allikavel så. Det viktigste må no være når eg bruker den til vanlige ting, og da er det stille!

No er ikkje borderlands det mest krevende spillet, men skal prøve crysis 2 senere .

Lenke til kommentar

Beklagar at eg tek over tråden, men viss man vil kjøpe eit billegare hovudkort, grafikkort (geforce 660?) og utan cpu-kjølar samt to harddiskar (ssd og 7200rpm disk) kva vil dykk anbefale då? Med tanke på at resten av hardware til trådstartar er inkludert.

 

Helsing to karar som treng ny pc til DayZ samt litt mudikkproduksjon.

Lenke til kommentar

Uten cpu kjøler og uten hdd'er? Vil en ha mulighet for SLI/CFX?

 

Står det kun på hovedkort og skjermkort?

 

No veit ikkje eg kva SLI/CFX er for noko, men det det står på er at vi kanskje kan fikse oss ein pc til rundt 7-8000,- viss vi kutta ut det heftigaste hovudkortet/grafikkortet til Villfaren? Vi vil nemleg bestille oss komponent så fort som mogleg og vi tykkjer at mykje av det her ser bra ut, men om vi kan få noko liknande til 7-8k med harddiskar så hadde vi vore meget fornøgde. Eg må igjen beklage at eg kanskje tek over tråden. Men sidan eg ser at folk her diskuterar emne tek eg det opp.

 

Alt står ikkje på hovudkort/grafikkort otl. Vi er opne for alle moglegheitar.

Lenke til kommentar

Uten cpu kjøler og uten hdd'er? Vil en ha mulighet for SLI/CFX?

 

Står det kun på hovedkort og skjermkort?

 

No veit ikkje eg kva SLI/CFX er for noko, men det det står på er at vi kanskje kan fikse oss ein pc til rundt 7-8000,- viss vi kutta ut det heftigaste hovudkortet/grafikkortet til Villfaren? Vi vil nemleg bestille oss komponent så fort som mogleg og vi tykkjer at mykje av det her ser bra ut, men om vi kan få noko liknande til 7-8k med harddiskar så hadde vi vore meget fornøgde. Eg må igjen beklage at eg kanskje tek over tråden. Men sidan eg ser at folk her diskuterar emne tek eg det opp.

 

Alt står ikkje på hovudkort/grafikkort otl. Vi er opne for alle moglegheitar.

 

For oppunder 8000kr får du med ssd, og samme ytelse som villfaren sitt oppsett. Dette uten windows.Vet ikke om det var meningen at skjerm + tastatur og alt skulle være inkludert i det budsjettet, men dette kommer utenom.

 

Selv ville jeg valgt dette skjermkortet istedet, men da var en plutselig over 8 tusen http://www.dustinhome.no/product/5010637935/asus-geforce-gtx-670-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

post-215893-0-27759200-1348553779_thumb.png

Endret av otl
Lenke til kommentar

Uten cpu kjøler og uten hdd'er? Vil en ha mulighet for SLI/CFX?

 

Står det kun på hovedkort og skjermkort?

 

No veit ikkje eg kva SLI/CFX er for noko, men det det står på er at vi kanskje kan fikse oss ein pc til rundt 7-8000,- viss vi kutta ut det heftigaste hovudkortet/grafikkortet til Villfaren? Vi vil nemleg bestille oss komponent så fort som mogleg og vi tykkjer at mykje av det her ser bra ut, men om vi kan få noko liknande til 7-8k med harddiskar så hadde vi vore meget fornøgde. Eg må igjen beklage at eg kanskje tek over tråden. Men sidan eg ser at folk her diskuterar emne tek eg det opp.

 

Alt står ikkje på hovudkort/grafikkort otl. Vi er opne for alle moglegheitar.

 

For oppunder 8000kr får du med ssd, og samme ytelse som villfaren sitt oppsett. Dette uten windows.Vet ikke om det var meningen at skjerm + tastatur og alt skulle være inkludert i det budsjettet, men dette kommer utenom.

 

Selv ville jeg valgt dette skjermkortet istedet, men da var en plutselig over 8 tusen http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker

 

Takk for svar otl! Eg såg i ein anna tråd at det vart linka til denne pcen her: http://cdon.no/elektronikk/thor_einride_-_intel_i5-2500k_-_16gb_-_120gb_ssd_%2b_1tb_-_nvidia_gtx670_-_w7hp-20388250

 

Eg må visst ha operativsystem alikevel, og sidan det er inkludert i denne pakken så er det vel ein del å spare? Ser at den har 670 kortet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...