Gå til innhold

Madla rekruttskole


imiix3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakker vi innrykk på Madla?

Jeg er nettopp ferdig med rekruttskole på Madla, og jeg må si at du virkelig har noe å glede deg til. Du bor i ei kaserne som huser kanskje 4-5 tropper (hver tropp er ca. 40-50 mann). 10-mannsrom er vanlig, men det finnes også 6-mannsrom. På innrykket vil dere mest sannsynlig bli tatt med til kinosalen hvor alle får sitt eget køynummer, som vil følge deg gjennom tiden på Madla. Det består av 5 tall som bestemmer hvilket kompani, hvilken tropp, hvilket rom, og hvilken seng du havner i. F.eks.:

Rekrutt 52103 har seng nummer 03 på rom 1 i tropp 2 i kompani 5.

 

Jeg vet at ca. 1/3 av sjørekruttene blir tatt ut til videre tjeneste på sjøen, noe som sikkert kan være kult. Hvis du blir tatt ut til slik tjeneste må du gjennomføre et kurs på slutten av rekruttskolen.

 

Forresten vil jeg anbefale deg å trene på 3000-meter, sit-ups, armhevninger og hang-ups (dvs. henge med strake armer i en jernstang med henda i skulderbredde, knokene vendt mot kroppen, for så å heve seg opp slik at haka kommer over jernstanga) før du møter opp på Madla. De har nemlig styrketester som blir ganske gjeldende når de skal velge ut folk til videre tjenestestillinger.

Lenke til kommentar

Her ligger forsvaret sine treningsprogram (til høyre):

 

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/kom-i-form-treningstips/Sider/kom-i-form-treningstips.aspx

 

Så ville jeg også sett litt på hvilke muligheter innenfor sjø du har, sånn at du har også noen mål med treninga :)

 

http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/forstegangstjeneste/Sider/default.aspx

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mitt tips er å gjøre alt for å komme på båt, da bare 30% av rekruttene i Sjø skal dette.

I tillegg råder jeg deg til å tenke over en ting, som jeg og mange andre oppdaget da vi kom på båt. Det har ikke så mye å si hva slags båt du tjenestegjør på, det er menneskene du seiler sammen med som har noe å si, da du er nødt til å leve i ukesvis med de samme folkene i relativt trange omgivelser.

 

Kan også forsikre deg om at maten på båtene er mye bedre enn maten på leirene. Og tro meg, maten kommer du til å sette pris på. Madla synes mange har dårlig mat, Haakonsvern er litt bedre og båtene ligger på et nivå langt over dette igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Helt vanlig mat. Fisk hver tirsdag og torsdag. Stekte poteter kommer du til å bli lei.. Spis akkurat det du vil. Ja, du kan trene når du har muligheten til det. Ellers er det litt trening i tjenesten også. Styrkerommet er ganske greit. Matpakke kan du lage hvis du vil. Men hver dag er det frokost, lunsj, middag og kvelds.

 

Du står opp 5.30 som regel, hvis ikke tidligere. Om du vil jogge før det, så vær så god.

Endret av Donkeybrain
Lenke til kommentar

Hvordan blir bagasjen tatt hånd om?

 

Gir man fra seg eiendeler før man skal til lege, psykolog osv?

 

Vil liksom ikke gi i fra meg alt og ikke ha iPod og kanskje en bok mens man venter. Lurer på hvordan det vil bli med "essensielle" ting man trenger på innrykkdagene.

 

Skal møte opp innen 19:00 på søndag, starter "innrykket" med full gass allerede da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...