Gå til innhold

Lydløs HTCP med litt kraft.


Anbefalte innlegg

Vet at det er mye folk her som har masse erfaringer, og det er alltid lurt å forhøre seg litt. Driver og forsøker å sette sammen en htpc som skal være lydløs og ha litt kraft. Ønsker et kabinett som er så lite som mulig, derfor valg av Streacom FC8. Blu-Ray spiller trenger jeg ikke enda, siden jeg har egen spiller.

 

 

Vil primært bli brukt som mediasenter med XBMC. Vil ikke ha lagg i menyer selv på fancy skin. Skal også klare blu-ray rips med hd-lyd og full hd bilde. Ønsker også mulighet til å spille noen spill, men dette skal ikke være en spillmaskin som skal takle alt av nyeste spill...

 

Her er listen jeg har satt opp: Liste på prisjakt.no.

 

Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser knall ut det der. Kabinettet fikk jeg nesten lyst på selv :) Jeg hadde nok valgt et dedikert skjermkort i tillegg, evt. et med passiv kjøling. Kjører en del emulatorer osv som trenger litt mer kraft.

 

HTPC'en min har et chieftec dragon kabinett med asfaltmatter, noctua-vifter og et radeon 5850 black. Selv med relativt kraftig maskinvare er maskinen så stille at jeg ofte glemmer å slå den av; hører den ikke.

Endret av enl
Lenke til kommentar

Hadde håpet å klare meg uten dedikert skjermkort... Intel i3 3325 er valgt nettopp med tanke på at den har Intel HD Graphics 4000 som grafikkprosessor. Vil iallfall prøve dette i første omgang. Er jo mulighet til å utvide med dedikert ved en senere anledning.

 

Liker også kabinettet, det er lite og stilrent. Streacom har kommet med en FC8 Evo, som er en videreutvikling som jeg gjerne skulle hatt, men den er ikke å finne til salgs noe sted i norge. Komplett har sagt at de ikke vil ta den inn heller... Alternativet er jo å importere fra utlandet, men da blir det fort endel dyrere...

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke satt inn en dedikert GPU i det kabinettet, for det vil bli alt for varmt (da tenker jeg du vurderer lavprofils GPU med passiv kjøling, siden den skal være lydløs) og du vil trenge en større strømforsyning.

 

Det er ingen grunn til å kjøpe en egen GPU for ditt bruk uansett, den integrerte (HD4000) har akselerering for videoavspilling, og det er det eneste du trenger i det bruksområdet du beskrev.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Er det jeg har tenkt også. Til heavy spilling har jeg en kraftigere pc på kontoret.

 

Tror jeg går for dette oppsettet. Da er det bare et valg igjen... Om kabinettet skal være i sort eller sølv... Liker i utgangspunktet sølv best utseendemessig, men sort passer nest til de andre komponentene i stua. Får vel gruble litt... Takk for tilbakemeldingene!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Drar opp igjen denne tråden, da mitt bruke er ganske sammenfallende og løsning ser grei ut.

 

Er på jakt etter en lydløs pc til bruk som media pc (hd video/audio), men også min daglige brukspc i stuen med alle letter kontorfunksjoner. Det eg lurer på er om dette fortsatt er et bra oppsett, er det noe som burde vært oppgradert? Ser at det heller ikke er valgt dvd/blueray spiller, eller følger denne med? Hvor mange 2.5" ssd'er er det plass til inne i dette kabinettet?

Lenke til kommentar

Om oppsettet fortsatt er bra får kanskje de som har undersøkt mer i ettertid vurdere. Men oppsettet er jo ikke spesielt gammelt. Jeg har ikke valgt bluray/dvd spiller siden jeg har dette ved siden av fra før. Men muligheten til å sette det inn er der, dersom jeg får lyst senere.

 

Ellers har jeg en annen tråd som er litt mer oppdatert: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1458349

 

Anbefaler å se der for siste valg av komponenter og bygging.

Lenke til kommentar

Takk for tips til den andre tråden.

 

Eg antar at du da landet på følgende oppsett:

- Streacom FC8 EVO (Sølv) Kabinett

- Streacom NANO150 PSU

- Streacom multimedia fjernkontroll

- ASRock Z77E-ITX Hovedkort

- Intel Core i3 3225 3,3Ghz Socket 1155 Box

- Corsair Force Series GT 120GB Solid State Disk (SSD)

- Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB

 

Spørsmål:

- Såg at du hadde problemer med minnebrikkene der. Har du forslag til minnebrikker som vil passe bedre?

- Er det plass til noe mer enn en blueray/dvd + en ssd? Eller er det maks? Altså er det plass til to SSD'er?

- Er du ellers fornøgd? Andre innspill?

Lenke til kommentar

Oppsettet du har angitt stemmer. Jeg har i tillegg byttet ut pci express mini wlan som sitter originalt på hovedkortet med et Intel Centrino N-6235 Advanced som har dual channel Wlan samt Bluetooth 4. Angrer litt på dette siden det er dårlig rekkevidde på bluetooth når den er inne i kabinettet. Logitech Dinovo Mini fungerer dårlig når jeg er lenger enn 1m unna... Skal nok prøve å bruke Dinovo Mini sin egen sender, og se om det blir bedre. Vurderte også Streacom intern USB3 kabel, men denne kan du glemme. Den har alt for store kontakter til å passe på hovedkortet. Det er for trangt mellom kontakten på hovedkortet og heatpipene.

 

Har ikke helt fått fjernkontrollen fra Streacom til å fungere. Litt usikker på om den skal kobles til CIR-kontakten (fjernkontroll) på hovedkortet eller til en vanlig USB. Tar gjerne imot innspill dersom noen har tips.

 

Tenkte ikke over plassproblemet mellom minnebrikkene og PSU før jeg kjøpte. Så det når jeg bygget. Gikk tålig greit å ta av varmesprederen på den ene siden av den ene minnebrikken, men er fortsatt trangt der, og kommer nok til å forsøke å forsiktig lage en liten knekk mellom kontakten og kretskortet til PSU. Slik det er nå så ligger PSU inntil minnebrikken, som også blir spent litt til siden.

 

Så langt jeg har sett så er det plass til en bluray/dvd, samt to SSD. Dette er iallfall utifra informasjon jeg har fra streacom sin nettside. Jeg benytter selv kun en ssd, siden jeg har alt av "innhold" liggende på en NAS.

 

Ellers fornøyd med kabinettet og alt ellers. Lå først på en temp på CPU på 100 grader men windows oppdaterte seg... :confused: Men etter å ha demontert igjen og lagt på litt mer kjølepasta, så ligger nå tempen på omtrent 40-45 grader mens windows installerer oppdateringer, og detter til rundt 35-40 grader når den er idle. Har ikke forsøkt noe mer stress-testing. Vi vel si meg fornøyd med det til å være komplett lydløs. :)

 

Jo, en annen ting jeg gjorde var å tilpasse heatpipen som ligger helt til venstre på blokka. Den krasjer litt med en komponent på hovedkortet, slik at den ikke ligger helt i sporet sitt. Vil nesten anbefale å bygge sammen pc'en uten kjølepasta først, for å se tilpasningen. Kan se om jeg får tatt et par bilder av ferdig resultat og lagt ut...

Lenke til kommentar

Bør vel fungere det hovedkortet. Vet ikke om du unngår problemet mellom PSU og minnebrikker når jeg ser på layouten på kortet, men det er kanskje litt bedre plass mellom de. Mener jeg leste et sted om en som hadde brukt det kortet, og at det gikk fint. USB3-kabelen bør iallfall gå bra her.

 

Tror ikke du skal måtte ha den ODD slot-in-left bluray'en... mener at det er en av tingene som de har forbedret på kabinettet med evo-utgaven. På forrige utgave måtte man ha det, men på evo'en skal man kunne bruke "vanlige" blu-ray slot-in. Andre blu-ray slot-in er vel noe rimeligere mener jeg. (garanterer ikke, men mener at det står det på streacom.com. Sjekk gjerne selv.)

 

Smart å ta med to tuber med kjølepasta, for det går med endel...

 

Ellers bruker jeg en Logitech Dinovo Mini for å styre pc'en. Fungerer som gull! Har også fått satt opp sånn at jeg kan slå på pc'en og skru den av fra Mini'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...